Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2010

U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.

Het toegenomen wegverkeer is de belangrijkste oorzaak van de groei in het energieverbruik door de doelgroep Verkeer en vervoer. Personenauto's nemen het grootste deel van deze groei voor hun rekening.

 1990199520002005*2009*2010*
       
 PJ     
       
Totaal450483535560566570
       
Wegverkeer325351386409425425
w.v.personenauto's212220241252263264
 w.v.benzine138157169172175178
  diesel394053687776
  LPG352319111110
 lichte bedrijfsvoertuigen303750595958
 zware bedrijfsvoertuigen798991939897
 motor- en bromfietsen3,23,84,15,05,25,4
        
Overig verkeer9094108113103107
w.v.binnenscheepvaart 1)252528272527
 zeescheepvaart 2)474859676364
 visserij 2)1213128,15,35,3
 luchtvaart 3)4,96,38,59,79,19,3
 railverkeer 4)1,21,31,51,40,91,4
        
Mobiele werktuigen353840393939
w.o.landbouwwerktuigen151515141414
        
Bron: CBS; TNO-MEP; LEI.CBS/CLO/sep11/0030
1) Inclusief recreatievaart.
2) Binnengaats en op het NCP.
3) Bij starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden.
4) Dieseltractie.
* De gegevens vanaf 2002 zijn schattingen op basis van eerdere jaren (zie ook het archief van deze indicator).

Ontwikkeling energieverbruik

Het energieverbruik door verkeer en vervoer, inclusief mobiele werktuigen, is in de periode 1990-2009 met een kwart toegenomen. In 2010 kwam bijna 46% van het totale motorbrandstoffenverbruik voor rekening van personenauto's; het aandeel van bedrijfsauto's is bijna 28%.
Door de economische crisis is het verbruik in 2009 met 2% afgenomen; in 2010 nam het energieverbruik weer licht toe. Deze toename werd veroorzaakt door meer verbruik door benzinepersonenauto's en de scheepvaart.

Bronnen

  • CBS (2011). Bewerking van oude reeksen op basis van experts op het gebied van energieverbruik door verkeer en vervoer. CBS, Den Haag/Heerlen.

Relevante informatie

Technische toelichting

Naam van het gegeven
Energieverbruik door verkeer en vervoer
Omschrijving
Het verbruik van fossiele brandstoffen (benzine, diesel, LPG) voor wegverkeer (personenauto's, lichte bedrijfsvoertuigen, zware bedrijfsvoertuigen, motor- en bromfietsen) en overig verkeer (binnenscheepvaart, zeescheepvaart, visserij, luchtvaart, railverkeer) en mobiele werktuigen (landbouwwerktuigen).
Verantwoordelijk instituut
CBS
Berekeningswijze
Schatting op basis van cijfers voor 2000
Basistabel
nvt
Geografische verdeling
Nederland
Andere variabelen
nvt
Verschijningsfrequentie
Jaarlijks
Achtergrondliteratuur
nvt
Opmerking
De gegevens over het energieverbruik door verkeer en vervoer zijn deels gebaseerd op oude statistieken van het CBS. Door diverse oorzaken zijn deze statistieken over het energieverbruik door verkeer en vervoer na 1999 niet meer geactualiseerd. Omdat er toch energiegegevens nodig zijn voor de berekening van de emissies door verkeer en vervoer zijn de desbetreffende cijfers vanaf 2000 geëxtrapoleerd. Dit geldt vooral voor het verbruik door het wegverkeer. Momenteel wordt door het CBS gewerkt aan een nieuwe set statistieken over het energieverbruik in verkeer en vervoer, welke naar verwachting in 2012 in Statline kunnen worden opgenomen.
Betrouwbaarheidscodering
D (Schatting, gebaseerd op een aantal metingen, expert judgement, een aantal relevante feiten of gepubliceerde bronnen terzake).

Archief van deze indicator

Actuele versie
versie‎
30
Bekijk meer Bekijk minder

Referentie van deze webpagina

CLO (2011). Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2010 (indicator 0030, versie 15, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.