Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2004
U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.
Het toegenomen wegverkeer is de belangrijkste oorzaak van de groei in het energieverbruik door de doelgroep Verkeer en vervoer. Personenauto's nemen het grootste deel van deze groei voor hun rekening.
1990 | 1995 | 2000 | 2001 | 2002* | 2003* | 2004* | ||
PJ | ||||||||
Totaal | 455 | 501 | 565 | 569 | 577 | 591 | 599 | |
Wegverkeer | 326 | 365 | 418 | 424 | 431 | 439 | 446 | |
w.v. personenauto's | 216 | 238 | 262 | 263 | 265 | 270 | 274 | |
w.v. | ||||||||
benzine | 141 | 168 | 184 | 183 | 183 | 187 | 189 | |
diesel | 39 | 44 | 58 | 61 | 65 | 67 | 70 | |
LPG | 35 | 26 | 19 | 19 | 18 | 16 | 15 | |
lichte bedrijfsvoertuigen | 29 | 37 | 59 | 61 | 65 | 67 | 70 | |
zware bedrijfsvoertuigen | 78 | 86 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | |
motor- en bromfietsen | 3,2 | 3,8 | 4,2 | 4,2 | 4,4 | 4,7 | 4,9 | |
Overig verkeer | 94 | 104 | 113 | 116 | 116 | 119 | 119 | |
w.v. | binnenscheepvaart1) | 24 | 25 | 28 | 29 | 28 | 28 | 28 |
zeescheepvaart2) | 50 | 56 | 61 | 63 | 65 | 67 | 67 | |
visserij2) | 12 | 13 | 12 | 11 | 10 | 10 | 10 | |
luchtvaart3) | 7,1 | 8,7 | 11 | 11 | 11 | 12 | 12 | |
railverkeer4) | 1,2 | 1,3 | 1,5 | 1,5 | 1,4 | 1,4 | 1,5 | |
Mobiele werktuigen | 34 | 32 | 33 | 29 | 31 | 34 | 34 | |
w.o. | landbouwwerktuigen | 16 | 22 | 20 | 21 | 19 | 20 | 20 |
Bron: CBS; TNO-MEP; LEI. | CBS/MNC/okt05/0030 | |||||||
1) Inclusief recreatievaart. 2) Binnengaats en op het NCP. 3) Bij starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden. 4) Dieseltractie. N.B. De gegevens vanaf 2002 zijn schattingen op basis van eerdere jaren. |
Ontwikkeling energieverbruik
Het energieverbruik door verkeer en vervoer, inclusief mobiele werktuigen, is in de periode 1990-2004 met circa 30% toegenomen. Ruim 45% van het totale motorbrandstoffenverbruik komt voor rekening van personenauto's; het aandeel van bedrijfsauto's is bijna 30%. Het verbruik van wegvoertuigen per kilometer is in de loop der jaren nauwelijks veranderd. Motoren zijn in de regel wel zuiniger geworden, maar het effect daarvan is tenietgedaan door het toegenomen voertuiggewicht, de toepassing van zwaardere motoren en het gebruik van airconditioners.
Bronnen
- CBS (2005). Bewerking van oude reeksen op basis van experts op het gebied van energieverbruik door verkeer en vervoer. CBS, Voorburg/Heerlen.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Opmerking
- De gegevens over het energieverbruik door verkeer en vervoer zijn deels gebaseerd op oude statistieken van het CBS. Door diverse oorzaken zijn deze statistieken over het energieverbruik door verkeer en vervoer na 1999 niet meer geactualiseerd. Omdat er toch energiegegevens nodig zijn voor de berekening van de emissies door verkeer en vervoer zijn de desbetreffende cijfers vanaf 2000 geëxtrapoleerd. Dit geldt vooral voor het verbruik door het wegverkeer. Momenteel wordt door het CBS gewerkt aan een nieuwe set statistieken over het energieverbruik in verkeer en vervoer, welke naar verwachting in 2006 in Statline kunnen worden opgenomen.
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2005). Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2004 (indicator 0030, versie 06, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.