Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2004

U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.

Het toegenomen wegverkeer is de belangrijkste oorzaak van de groei in het energieverbruik door de doelgroep Verkeer en vervoer. Personenauto's nemen het grootste deel van deze groei voor hun rekening.

 19901995200020012002*2003*2004*
        
 PJ      
        
Totaal455501565569577591599
        
Wegverkeer326365418424431439446
w.v. personenauto's216238262263265270274
 w.v.       
   benzine141168184183183187189
   diesel39445861656770
   LPG35261919181615
lichte bedrijfsvoertuigen29375961656770
zware bedrijfsvoertuigen78869495969798
motor- en bromfietsen3,23,84,24,24,44,74,9
        
Overig verkeer94104113116116119119
w.v.binnenscheepvaart1)24252829282828
 zeescheepvaart2)50566163656767
 visserij2)12131211101010
 luchtvaart3)7,18,71111111212
 railverkeer4)1,21,31,51,51,41,41,5
        
Mobiele werktuigen34323329313434
w.o.landbouwwerktuigen16222021192020
        
Bron: CBS; TNO-MEP; LEI.CBS/MNC/okt05/0030
1) Inclusief recreatievaart.
2) Binnengaats en op het NCP.
3) Bij starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden.
4) Dieseltractie. 
N.B. De gegevens vanaf 2002 zijn schattingen op basis van eerdere jaren.

Ontwikkeling energieverbruik

Het energieverbruik door verkeer en vervoer, inclusief mobiele werktuigen, is in de periode 1990-2004 met circa 30% toegenomen. Ruim 45% van het totale motorbrandstoffenverbruik komt voor rekening van personenauto's; het aandeel van bedrijfsauto's is bijna 30%. Het verbruik van wegvoertuigen per kilometer is in de loop der jaren nauwelijks veranderd. Motoren zijn in de regel wel zuiniger geworden, maar het effect daarvan is tenietgedaan door het toegenomen voertuiggewicht, de toepassing van zwaardere motoren en het gebruik van airconditioners.

Bronnen

  • CBS (2005). Bewerking van oude reeksen op basis van experts op het gebied van energieverbruik door verkeer en vervoer. CBS, Voorburg/Heerlen.

Technische toelichting

Naam van het gegeven
-
Omschrijving
-
Verantwoordelijk instituut
-
Berekeningswijze
-
Basistabel
-
Geografische verdeling
-
Verschijningsfrequentie
-
Opmerking
De gegevens over het energieverbruik door verkeer en vervoer zijn deels gebaseerd op oude statistieken van het CBS. Door diverse oorzaken zijn deze statistieken over het energieverbruik door verkeer en vervoer na 1999 niet meer geactualiseerd. Omdat er toch energiegegevens nodig zijn voor de berekening van de emissies door verkeer en vervoer zijn de desbetreffende cijfers vanaf 2000 geëxtrapoleerd. Dit geldt vooral voor het verbruik door het wegverkeer. Momenteel wordt door het CBS gewerkt aan een nieuwe set statistieken over het energieverbruik in verkeer en vervoer, welke naar verwachting in 2006 in Statline kunnen worden opgenomen.
Betrouwbaarheidscodering
-

Archief van deze indicator

Actuele versie
versie‎
30
Bekijk meer Bekijk minder

Referentie van deze webpagina

CLO (2005). Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2004 (indicator 0030, versie 06, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.