Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2017
U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.
Het toegenomen wegverkeer is de belangrijkste oorzaak van de groei in het energieverbruik door de doelgroep Verkeer en vervoer. Personenauto's nemen het grootste deel van deze groei voor hun rekening.
Ontwikkeling energieverbruik
Het energieverbruik door verkeer en vervoer, inclusief mobiele werktuigen, is in de periode 1990-2017 met 32 procent toegenomen. In 2017 kwam 43 procent van het totale motorbrandstoffenverbruik voor rekening van personenauto's; het aandeel van bedrijfsauto's is 24 procent.
Als gevolg van de economische crisis en de aanschaf van zuinige voertuigen is het verbruik van het wegverkeer tussen 2009 en 2015 licht afgenomen. Vanaf 2015 stijgt het energieverbruik weer en is in 2017 hoger dan ooit.. Het LPG-verbruik van het wegverkeer neemt steeds verder af en is in 2017 82 procent lager dan in 1990.
Bronnen
- CBS (2018). Bewerking van oude reeksen op basis van experts op het gebied van energieverbruik door verkeer en vervoer. CBS, Den Haag/Heerlen.
Relevante informatie
- Energieverbruik per sector, 1990-2021
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1990-2021
- Informatie over de demografische samenstelling, en prognoses van de ontwikkeling van de bevolking is te vinden op StatLine (CBS).
Technische toelichting
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2018). Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2017 (indicator 0030, versie 28, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.