Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1980-2002

U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.

De groei van het energieverbruik door verkeer en vervoer wordt voornamelijk veroorzaakt door het toegenomen wegverkeer. Van deze groei nemen de personenauto's het grootste deel voor hun rekening.

 198019901995200020012002*
  
 PJ     
Totaal346419458522526536
 
Wegverkeer277325363418423433
w.v.personenauto's184214236260261267
  
 w.v.benzine149141166181181185
  diesel133944596164
  LPG213426201919
 lichte bedrijfsvoertuigen172937596265
 zware bedrijfsvoertuigen737886959697
 motor- en bromfietsen3,23,23,84,24,44,6
 
Overig verkeer415863737272
w.v.binnenscheepvaart 1)222425323232
 zeescheepvaart 2)121414161616
 luchtvaart 3)5,27,18,6111111
 railverkeer 4)1,81,21,31,51,51,5
 
Mobiele werktuigen273532323131
w.o.landbouwwerktuigen162022212222
 
Bron: CBS (2003); TNO-MEP; LEI.CBS/MC/aug03/0030
1) Inclusief binnenvisserij en recreatievaart.
2) Binnengaats.
3) Bij starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden.
4) Dieseltractie.

Ontwikkeling energieverbruik

Het energiegebruik door verkeer en vervoer, inclusief mobiele werktuigen, is in de periode 1980-2002 met circa 50% toegenomen. De helft van het totale motorbrandstoffenverbruik komt voor rekening van personenauto's; het aandeel van bedrijfsauto's is 30%. Het verbruik van wegvoertuigen per kilometer is in de loop der jaren nauwelijks veranderd. Motoren zijn in de regel wel zuiniger geworden, maar het effect daarvan is tenietgedaan door het toegenomen voertuiggewicht, de toepassing van zwaardere motoren en het gebruik van airconditioners.

Bronnen

  • CBS (2003). Bewerking van oude reeksen op basis van experts op het gebied van energieverbruik door verkeer en vervoer. CBS, Voorburg/Heerlen.

Technische toelichting

Naam van het gegeven
-
Omschrijving
-
Verantwoordelijk instituut
-
Berekeningswijze
-
Basistabel
-
Geografische verdeling
-
Verschijningsfrequentie
-
Betrouwbaarheidscodering
-

Archief van deze indicator

Actuele versie
versie‎
30
Bekijk meer Bekijk minder

Referentie van deze webpagina

CLO (2003). Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1980-2002 (indicator 0030, versie 04, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.