Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1980-2002
U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.
De groei van het energieverbruik door verkeer en vervoer wordt voornamelijk veroorzaakt door het toegenomen wegverkeer. Van deze groei nemen de personenauto's het grootste deel voor hun rekening.
1980 | 1990 | 1995 | 2000 | 2001 | 2002* | |||
PJ | ||||||||
Totaal | 346 | 419 | 458 | 522 | 526 | 536 | ||
Wegverkeer | 277 | 325 | 363 | 418 | 423 | 433 | ||
w.v. | personenauto's | 184 | 214 | 236 | 260 | 261 | 267 | |
w.v. | benzine | 149 | 141 | 166 | 181 | 181 | 185 | |
diesel | 13 | 39 | 44 | 59 | 61 | 64 | ||
LPG | 21 | 34 | 26 | 20 | 19 | 19 | ||
lichte bedrijfsvoertuigen | 17 | 29 | 37 | 59 | 62 | 65 | ||
zware bedrijfsvoertuigen | 73 | 78 | 86 | 95 | 96 | 97 | ||
motor- en bromfietsen | 3,2 | 3,2 | 3,8 | 4,2 | 4,4 | 4,6 | ||
Overig verkeer | 41 | 58 | 63 | 73 | 72 | 72 | ||
w.v. | binnenscheepvaart 1) | 22 | 24 | 25 | 32 | 32 | 32 | |
zeescheepvaart 2) | 12 | 14 | 14 | 16 | 16 | 16 | ||
luchtvaart 3) | 5,2 | 7,1 | 8,6 | 11 | 11 | 11 | ||
railverkeer 4) | 1,8 | 1,2 | 1,3 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | ||
Mobiele werktuigen | 27 | 35 | 32 | 32 | 31 | 31 | ||
w.o. | landbouwwerktuigen | 16 | 20 | 22 | 21 | 22 | 22 | |
Bron: CBS (2003); TNO-MEP; LEI. | CBS/MC/aug03/0030 | |||||||
1) Inclusief binnenvisserij en recreatievaart. 2) Binnengaats. 3) Bij starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden. 4) Dieseltractie. |
Ontwikkeling energieverbruik
Het energiegebruik door verkeer en vervoer, inclusief mobiele werktuigen, is in de periode 1980-2002 met circa 50% toegenomen. De helft van het totale motorbrandstoffenverbruik komt voor rekening van personenauto's; het aandeel van bedrijfsauto's is 30%. Het verbruik van wegvoertuigen per kilometer is in de loop der jaren nauwelijks veranderd. Motoren zijn in de regel wel zuiniger geworden, maar het effect daarvan is tenietgedaan door het toegenomen voertuiggewicht, de toepassing van zwaardere motoren en het gebruik van airconditioners.
Bronnen
- CBS (2003). Bewerking van oude reeksen op basis van experts op het gebied van energieverbruik door verkeer en vervoer. CBS, Voorburg/Heerlen.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2003). Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1980-2002 (indicator 0030, versie 04, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.