Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2012
U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.
Het toegenomen wegverkeer is de belangrijkste oorzaak van de groei in het energieverbruik door de doelgroep Verkeer en vervoer. Personenauto's nemen het grootste deel van deze groei voor hun rekening.
1990 | 2000 | 2005* | 2010* | 2011* | 2012* | |||
PJ | ||||||||
Totaal | 450 | 532 | 555 | 558 | 566 | 557 | ||
Wegverkeer | 324 | 383 | 403 | 413 | 413 | 407 | ||
w.v. | personenauto's | 212 | 242 | 255 | 261 | 264 | 260 | |
w.v. | benzine | 138 | 166 | 172 | 173 | 177 | 174 | |
diesel | 39 | 55 | 70 | 77 | 77 | 77 | ||
LPG | 35 | 21 | 13 | 11 | 10 | 10 | ||
lichte bedrijfsvoertuigen | 30 | 50 | 59 | 58 | 57 | 56 | ||
zware bedrijfsvoertuigen | 79 | 85 | 83 | 89 | 87 | 85 | ||
motor- en bromfietsen | 3,2 | 4,6 | 4,8 | 5,4 | 5,4 | 5,4 | ||
Overig verkeer | 90 | 109 | 113 | 108 | 114 | 113 | ||
w.v. | binnenscheepvaart 1) | 25 | 28 | 26 | 26 | 28 | 30 | |
zeescheepvaart 2) | 47 | 59 | 68 | 66 | 70 | 68 | ||
visserij 2) | 12 | 12 | 8,1 | 5,0 | 4,4 | 4,4 | ||
luchtvaart 3) | 4,9 | 8,5 | 9,7 | 9,3 | 10 | 10 | ||
railverkeer 4) | 1,2 | 1,5 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,1 | ||
Mobiele werktuigen | 35 | 41 | 39 | 37 | 39 | 37 | ||
w.o. | landbouwwerktuigen | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 14 | |
Bron: CBS; TNO-MEP; LEI. | CBS/CLO/mei14/0030 | |||||||
1) Inclusief recreatievaart. 2) Binnengaats en op het NCP. 3) Bij starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden. 4) Dieseltractie. Tot en met 2009 bron NS. Voor 2010 zijn de data afkomstig van een nieuwe gegevensbron: VIVENS, de inkoopcombinatie van spoorbedrijven (zie technische toelichting). * De gegevens vanaf 2002 zijn voor een groot deel schattingen op basis van eerdere jaren (zie ook het archief van deze indicator). |
Ontwikkeling energieverbruik
Het energieverbruik door verkeer en vervoer, inclusief mobiele werktuigen, is in de periode 1990-2012 met een kwart toegenomen. In 2012 kwam meer dan 46% van het totale motorbrandstoffenverbruik voor rekening van personenauto's; het aandeel van bedrijfsauto's is 25%.
Als gevolg van de economische crisis is het verbruik sinds 2009 afgenomen. Dit geldt zowel voor de personenauto's als de bedrijfsvoertuigen. In 2012 nam het energieverbruik door het wegverkeer af (met 1,6%). Dit kwam vooral door minder benzineverbruik door personenauto's en minder dieselverbruik door zware bedrijfsvoertuigen. Bij het goederenvervoer per spoor nam het verbruik van dieselolie met een kwart af in 2012, vooral door het overschakelen op elektrische tractie. Bij de binnenscheepvaart was in 2012 een toename van het verbruik waar te nemen.
Bronnen
- CBS (2013). Bewerking van oude reeksen op basis van experts op het gebied van energieverbruik door verkeer en vervoer. CBS, Den Haag/Heerlen.
Relevante informatie
- Energieverbruik per sector, 1990-2021
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1990-2021
- Informatie over de demografische samenstelling, en prognoses van de ontwikkeling van de bevolking is te vinden op StatLine (CBS).
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- Energieverbruik door verkeer en vervoer
- Omschrijving
- Het verbruik van fossiele brandstoffen (benzine, diesel, LPG) voor wegverkeer (personenauto's, lichte bedrijfsvoertuigen, zware bedrijfsvoertuigen, motor- en bromfietsen) en overig verkeer (binnenscheepvaart, zeescheepvaart, visserij, luchtvaart, railverkeer) en mobiele werktuigen (landbouwwerktuigen).
- Verantwoordelijk instituut
- CBS
- Berekeningswijze
- Schatting op basis van cijfers voor 2000
- Basistabel
- nvt
- Geografische verdeling
- Nederland
- Andere variabelen
- nvt
- Verschijningsfrequentie
- Jaarlijks
- Achtergrondliteratuur
- nvt
- Opmerking
- De gegevens over het energieverbruik door verkeer en vervoer zijn deels gebaseerd op oude statistieken van het CBS. Door diverse oorzaken zijn deze statistieken over het energieverbruik door verkeer en vervoer na 1999 niet meer geactualiseerd. Omdat er toch energiegegevens nodig zijn voor de berekening van de emissies, zijn de desbetreffende cijfers vanaf 2000 geëxtrapoleerd. Voor personenauto's zijn in 2013 zijn nieuwe verbruiksfactoren vastgesteld op basis van voertuiggegevens uit de database van de Nationale Autopas (NAP) en praktijkmetingen door TNO.De gegevens over het dieselverbruik voor railverkeer waren tot en met 2009 afkomstig van de NS. Deze gegevens bleken echter, doordat er vanaf 2006 meerdere exploitanten gebruik maakten van het spoor, steeds minder compleet. Vanaf 2010 wordt er gebruik gemaakt van een nieuwe gegevensbron: Vivens, de inkoopcombinatie van spoorbedrijven (http:www.vivens.info). De cijfers van 2006-2008 zijn gelijk gehouden aan 2005, en 2009 is geëxtrapoleerd.
- Betrouwbaarheidscodering
- D (Schatting, gebaseerd op een aantal metingen, expert judgement, een aantal relevante feiten of gepubliceerde bronnen terzake).
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2014). Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2012 (indicator 0030, versie 20, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.