Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2003
U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.
Het toegenomen wegverkeer is de belangrijkste oorzaak van de groei in het energieverbruik door de doelgroep Verkeer en vervoer. Personenauto's nemen het grootste deel van deze groei voor hun rekening.
1990 | 1995 | 2000 | 2001 | 2002* | 2003* | |
PJ | ||||||
Totaal | 455 | 500 | 564 | 570 | 580 | 591 |
Wegverkeer | 325 | 363 | 418 | 423 | 432 | 441 |
w.v. | ||||||
personenauto's | 214 | 236 | 260 | 261 | 266 | 271 |
w.v. | ||||||
benzine | 141 | 166 | 181 | 181 | 183 | 187 |
diesel | 39 | 44 | 59 | 61 | 65 | 67 |
LPG | 34 | 26 | 20 | 19 | 18 | 17 |
lichte bedrijfsvoertuigen | 29 | 37 | 59 | 62 | 65 | 68 |
zware bedrijfsvoertuigen | 78 | 86 | 95 | 96 | 97 | 98 |
motor- en bromfietsen | 3,2 | 3,8 | 4,1 | 4,2 | 4,4 | 4,7 |
Overig verkeer | 95 | 105 | 114 | 117 | 117 | 120 |
w.v. | ||||||
binnenscheepvaart 1) | 25 | 26 | 28 | 30 | 29 | 29 |
zeescheepvaart 2) | 50 | 56 | 61 | 63 | 65 | 67 |
visserij 2) | 12 | 14 | 12 | 12 | 11 | 11 |
luchtvaart 3) | 7,1 | 8,6 | 11 | 11 | 11 | 11 |
railverkeer 4) | 1,2 | 1,3 | 1,5 | 1,5 | 1,4 | 1,4 |
Mobiele werktuigen | 35 | 32 | 32 | 31 | 31 | 31 |
w.o. | ||||||
landbouwwerktuigen | 20 | 22 | 21 | 21 | 21 | 21 |
Bron: CBS; TNO-MEP; LEI. | CBS/MC/sep04/0030 | |||||
1) Inclusief recreatievaart. 2) Binnengaats en op het NCP. 3) Bij starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden. 4) Dieseltractie. |
Ontwikkeling energieverbruik
Het energieverbruik door verkeer en vervoer, inclusief mobiele werktuigen, is in de periode 1990-2003 met circa 30% toegenomen. Ruim 45% van het totale motorbrandstoffenverbruik komt voor rekening van personenauto's; het aandeel van bedrijfsauto's is bijna 30%. Het verbruik van wegvoertuigen per kilometer is in de loop der jaren nauwelijks veranderd. Motoren zijn in de regel wel zuiniger geworden, maar het effect daarvan is tenietgedaan door het toegenomen voertuiggewicht, de toepassing van zwaardere motoren en het gebruik van airconditioners.
Bronnen
- CBS (2003). Bewerking van oude reeksen op basis van experts op het gebied van energieverbruik door verkeer en vervoer. CBS, Voorburg/Heerlen.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2004). Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2003 (indicator 0030, versie 05, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.