Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2003

U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.

Het toegenomen wegverkeer is de belangrijkste oorzaak van de groei in het energieverbruik door de doelgroep Verkeer en vervoer. Personenauto's nemen het grootste deel van deze groei voor hun rekening.

    1990   1995   2000   2001   2002*   2003*
       
 PJ     
       
Totaal455500564570580591
       
Wegverkeer325363418423432441
w.v.      
personenauto's214236260261266271
w.v.      
  benzine141166181181183187
  diesel394459616567
  LPG342620191817
lichte bedrijfsvoertuigen293759626568
zware bedrijfsvoertuigen788695969798
motor- en bromfietsen3,23,84,14,24,44,7
       
Overig verkeer95105114117117120
w.v.      
binnenscheepvaart 1)252628302929
zeescheepvaart 2)505661636567
visserij 2)121412121111
luchtvaart 3)7,18,611111111
railverkeer 4)1,21,31,51,51,41,4
       
Mobiele werktuigen353232313131
w.o.      
landbouwwerktuigen202221212121
       
Bron: CBS; TNO-MEP; LEI. CBS/MC/sep04/0030
1) Inclusief recreatievaart.
2) Binnengaats en op het NCP.
3) Bij starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden.
4) Dieseltractie. 

Ontwikkeling energieverbruik

Het energieverbruik door verkeer en vervoer, inclusief mobiele werktuigen, is in de periode 1990-2003 met circa 30% toegenomen. Ruim 45% van het totale motorbrandstoffenverbruik komt voor rekening van personenauto's; het aandeel van bedrijfsauto's is bijna 30%. Het verbruik van wegvoertuigen per kilometer is in de loop der jaren nauwelijks veranderd. Motoren zijn in de regel wel zuiniger geworden, maar het effect daarvan is tenietgedaan door het toegenomen voertuiggewicht, de toepassing van zwaardere motoren en het gebruik van airconditioners.

Bronnen

  • CBS (2003). Bewerking van oude reeksen op basis van experts op het gebied van energieverbruik door verkeer en vervoer. CBS, Voorburg/Heerlen.

Technische toelichting

Naam van het gegeven
-
Omschrijving
-
Verantwoordelijk instituut
-
Berekeningswijze
-
Basistabel
-
Geografische verdeling
-
Verschijningsfrequentie
-
Betrouwbaarheidscodering
-

Archief van deze indicator

Actuele versie
versie‎
30
Bekijk meer Bekijk minder

Referentie van deze webpagina

CLO (2004). Energieverbruik door verkeer en vervoer, 1990-2003 (indicator 0030, versie 05, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.