Marktaandeel Nederlandse zeehavens, 2002 - 2011
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
Het marktaandeel van de Rotterdamse en Amsterdamse zeehavens in de totale overslag in de Hamburg-Le Havrerange laat tussen 2002 en 2011 een stabiel beeld zien. Het marktaandeel schommelt tussen de 44% en 48%.
Zeehavens van Hamburg tot en met Le Havre
De Hamburg-Le Havre range omvat het aandeel van de goederenoverslag in de zeehavens tussen Hamburg en Le Havre. De volgende havens worden meegeteld:
- Vlaamse zeehavens: Antwerpen, Gent, Zeebrugge,
- Nederlandse zeehavens: Rotterdam, Amsterdam
- Duitse zeehavens: Hamburg, Bremen
- Franse zeehavens: Le Havre, Duinkerken
Marktaandeel Nederlandse zeehavens vrijwel stabiel
Het marktaandeel van de Nederlandse zeehavens Rotterdam en Amsterdam in de totale overslag in de Hamburg-Le Havrerange laat tussen 2002 en 2011 een stabiel beeld zien met 45% tot 48%.
Beleidsdoelstellingen Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte
De indicator verwijst naar de volgende doelen en nationale belangen:
- Vergroten van de concurrentiekracht door het versterken van de ruimtelijk-economische structuur van Nederland
- Nationaal belang 1: Een excellent ruimtelijk-economische structuur van Nederland door een aantrekkelijk vestigingsklimaat in en goede bereikbaarheid van stedelijke regio's met een concentratie van topsectoren.
De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte heeft de ambitie om Nederland tot de top 10 van meest concurrerende economieën van de wereld te laten behoren, waarbij een kwalitatief hoogwaardig vestigingsklimaat voor internationaal opererende bedrijven centraal staat. De structuurvisie noemt het belang van krachtige regio's met een goede 'quality of life', een optimale bereikbaarheid en goede verbindingen met Europa en de rest van de wereld.
Bronnen
- Nationale Havenraad, 2011. Deze raad is per 1 januari 2012 opgeheven.
- Diverse havenbedrijven (2011).
- Ministerie van Infrastructuur en Milieu (2012), Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte
Relevante informatie
- Stuurgroep Nationale Mobiliteitsmonitor (2009), Nationale Mobiliteitsmonitor 2009
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- Marktaandeel Nederlandse zeehavens
- Omschrijving
- De ontwikkeling van het marktaandeel Nederlandse zeehavens in de Hamburg-LeHavre range
- Verantwoordelijk instituut
- Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), auteur: Peter Jorritsma
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- Nederland
- Verschijningsfrequentie
- -
- Achtergrondliteratuur
- Nationale Havenraad, 2011 (gegevens 2002-2010). Diverse havenbedrijven (cijfer 2011).
- Opmerking
- Nationale Havenraad is per 1 januari 2012 opgeheven.
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2012). Marktaandeel Nederlandse zeehavens, 2002 - 2011 (indicator 2154, versie 01, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.