Emissies door de zeescheepvaart, 1990-2006
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
De zeescheepvaart wordt niet meegenomen in de door Nederland gerapporteerde emissies in het kader van het NEC- en het Kyoto-protocol. Het is een relatief grote bron van verzurende stoffen die de luchtkwaliteit in Nederland in belangrijke mate kan beïnvloeden.
Feitelijke emissies | 1990 | 1995 | 2000 | 2004 | 2005 | 2006* | |
miljoen kg | |||||||
Broeikasgassen | |||||||
Kooldioxide (CO2) | 3 610 | 3 720 | 4 550 | 5 110 | 5 130 | 5 130 | |
w.v. | binnengaats | 670 | 700 | 880 | 970 | 980 | 980 |
op het NCP | 2 940 | 3 020 | 3 670 | 4 140 | 4 150 | 4 150 | |
Distikstofoxide (N2O) | 0,09 | 0,09 | 0,12 | 0,13 | 0,13 | 0,13 | |
w.v. | binnengaats | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 |
op het NCP | 0,07 | 0,08 | 0,09 | 0,10 | 0,11 | 0,11 | |
Methaan (CH4) | 0,11 | 0,12 | 0,14 | 0,15 | 0,15 | 0,15 | |
w.v. | binnengaats | 0,02 | 0,02 | 0,03 | 0,03 | 0,03 | 0,03 |
op het NCP | 0,09 | 0,10 | 0,12 | 0,13 | 0,13 | 0,13 | |
Verzurende en grootschalige | |||||||
emissies | |||||||
Zwaveldioxide (SO2) | 51 | 53 | 65 | 61 | 64 | 64 | |
w.v. | binnengaats | 7,4 | 7,7 | 10 | 10 | 10 | 10 |
op het NCP | 44 | 46 | 55 | 51 | 54 | 54 | |
Stikstofoxiden (NOx) | 88 | 91 | 111 | 122 | 123 | 123 | |
w.v. | binnengaats | 13 | 13 | 16 | 18 | 18 | 18 |
op het NCP | 76 | 78 | 94 | 105 | 105 | 105 | |
Ammoniak (NH3) | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | |
w.v. | binnengaats | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
op het NCP | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | |
VOS 1) | 2,7 | 2,8 | 3,4 | 3,6 | 3,7 | 3,7 | |
w.v. | binnengaats | 0,49 | 0,51 | 0,63 | 0,67 | 0,67 | 0,67 |
op het NCP | 2,2 | 2,3 | 2,8 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | |
Fijn stof (PM10) | 7,3 | 7,5 | 9,2 | 8,4 | 8,8 | 8,8 | |
w.v. | binnengaats | 0,9 | 1,0 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 |
op het NCP | 6,4 | 6,6 | 8,0 | 7,2 | 7,6 | 7,6 | |
Koolmonoxide (CO) 2) | 14 | 15 | 18 | 20 | 20 | 20 | |
w.v. | binnengaats | 2,6 | 2,7 | 3,4 | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
op het NCP | 12 | 12 | 15 | 16 | 16 | 16 | |
Bron: Emissieregistratie. | CBS/MNC/okt07/0521 | ||||||
1) Vluchtige organische stoffen, exclusief methaan (ook wel NMVOS genoemd). 2) Geen verzurende stof. N.B. De cijfers voor 2006 zijn voorlopig. |
Aandeel in totale emissies op Nederlands grondgebied
De zeevaart heeft voor een drietal luchtverontreinigende stoffen een groot aandeel in de totale emissies op Nederlands grondgebied. Het betreft SO2, NOx en fijn stof (PM10). De aandelen daarvan in de totale emissies in 2005 bedraagt respectievelijk 50, 25 en 20%. Hiervan wordt ruim 80% op het Nederlands deel van het Continentaal Plat (NCP) uitgeworpen (CBS, 2006a).
Ontwikkeling emissie zwaveldioxide, stikstofoxiden en fijn stof
De emissies van SO2, NOx en fijn stof door de zeevaart nemen gestaag toe door de toename van het scheepvaartverkeer en de toegenomen grootte van de schepen. Ten opzichte van 1990 bedraagt de toename in de emissies van voornoemde stoffen ruim 40%.
Bronnen
- CBS (2007a). StatLine: Luchtverontreiniging, emissies naar lucht. CBS, Voorburg/Heerlen.
- CBS (2007b). StatLine: Luchtverontreiniging, emissies door mobiele bronnen. CBS, Voorburg/Heerlen.
- Klein, J., et al. (2006a). Methoden voor de berekening van de emissies door mobiele bronnen in Nederland .Taakgroep Verkeer van het Project Emissieregistratie.
- Klein, J., et al. (2006b). Methods for calculating the emissions of transport in the Netherlands .Task Force Traffic and Transport of the National Emission Inventory.
- EMS (2004). Emissieregistratie en -Monitoring Scheepvaart (EMS). RWS-AVV, Rotterdam.
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2021
Relevante informatie
- Meer gegevens over de emissies van mobiele bronnen vindt u in StatLine (CBS) en het Datawarehouse (Emissieregistratie).
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Opmerking
- De emissies door de zeescheepvaart worden berekend volgens de methodiek van het project Emissieregistratie Scheepvaart van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat (EMS, 2004). De internet-site van AVV biedt een uitgebreide beschrijving het EMS en de gevolgde berekeningsprotocollen.De methodiek voor de berekening van de emissies door zeevaart zal verder summier worden beschreven in het Methodenrapport van de taakgroep Verkeer van de Emissieregistratie. De meest recente methodiekbeschrijving geeft het rapport Klein, J., et al. (Klein et al., 2006a). Er is hiervan tevens een Engelse vertaling beschikbaar (Klein et al.,2006b).
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2007). Emissies door de zeescheepvaart, 1990-2006 (indicator 0521, versie 04, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.