Ontwikkeling woningen in beperkingengebieden Luchthavenindelingbesluit Schiphol, 2004-2022

Rond Schiphol gelden beperkingen voor woningbouw. Het Luchthavenindelingbesluit Schiphol (LIB) geeft met gebieden aan waar welke beperkingen gelden. In de periode 2020 - 2022 is het aantal woningen in de gebieden met de grootste geluidbelasting (LIB2) en  veiligheidsrisico’s (LIB1 en LIB3) iets afgenomen. In gebieden rond Schiphol waar minder beperkingen vanwege geluid en veiligheidsrisico’s gelden (LIB4 en LIB5), is daarentegen vanaf 2016 een toename te zien in het aantal woningen met 0,5 tot 2,5 procent per jaar. 

Ruimtelijke ontwikkelingen rond Schiphol

Het LIB geeft gebieden aan waarbinnen beperkingen gelden voor ruimtelijke ontwikkelingen vanwege gezondheids- en veiligheidsrisico’s door het luchtverkeer. De beperkingen gelden voor uiteenlopende ontwikkelingen, maar deze indicator gaat alleen in op de ontwikkelingen van woningen. Binnen de gebieden LIB1 en LIB2 (sloopzones, dicht om de landingsbanen heen) mogen geen woningen worden bijgebouwd. Zodra bewoners daar uit een woning verhuizen, mag het gebouw niet meer voor bewoning worden gebruikt. Soms wordt de woning gesloopt. Binnen LIB3 mogen geen nieuwe woningen worden bijgebouwd. In LIB4 (beperkingengebieden voor kwetsbare en geluidgevoelige gebouwen) mag woningbouw alleen kleinschalig en onder voorwaarden plaatsvinden. Binnen LIB5 (het grootste gebied) gelden beperkingen voor woningbouw buiten het bestaand bebouwd gebied. 

Het jaar 2004 was het eerste volledige jaar waarin de eerste versie van het LIB in werking was. Sinds 1 januari 2018 hebben gemeenten vanwege een gewijzigd LIB meer ruimte voor afweging tussen enerzijds het beperken van het aantal mensen dat gehinderd wordt door luchtvaartgeluid en anderzijds het toevoegen van nieuwe woningen die noodzakelijk worden geacht voor de lokale woningbehoefte.

LIB1Geen woningbouw mogelijk vanwege veiligheidsrisico’s. Na verhuizing geen bewoning toegestaan. 
LIB2Geen woningbouw mogelijk vanwege geluid. Na verhuizing geen bewoning toegestaan. 
LIB3Geen nieuwbouw van woningen toegestaan vanwege veiligheidsrisico’s.
LIB4Woningbouw alleen kleinschalig en onder voorwaarden plaatsvinden
LIB5Beperkingen voor woningbouw buiten het bestaand bebouwd gebied

Ontwikkeling woningen binnen de LIB-gebieden

Tussen 2004 en 2016 daalde het aantal woningen in het gecombineerde LIB1 en LIB2-gebied met 72%. Na 2016 is een lichte afname te zien in het aantal woningen in deze beperkingengebieden. Voor LIB3 was er tot 2016 een afname te zien. Daarna blijft het aantal woningen vrij constant. Het aantal woningen binnen LIB4 nam in eerste instantie van 2004 tot 2016 af, maar toont in de periode 2016 tot en met 2022 een geringe toename met circa 0,5 procent per jaar. Het aantal woningen binnen LIB4 ligt nog steeds iets lager dan in 2004.

In het LIB5-gebied wordt een onderscheid gemaakt tussen woningen binnen het bestaand bebouwd gebied (BBG) en woningen die buiten bestaand bebouwd gebied liggen. Vanaf 2016 neemt het aantal woningen binnen het BBG met 1 á 1,5 % per jaar toe. Buiten BBG in LIB5 groeit het aantal woningen sinds 2016 vrij consistent met 2 á 2,5 % per jaar. Deze trends, zowel binnen als buiten het BBG, zijn ook te zien in de periode van 2020-2022.

Technische toelichting

Naam van het gegeven

Woningen in beperkingengebieden van het Luchthavenindelingbesluit Schiphol (LIB)

Omschrijving

Aantal woningen binnen de gebieden van het LIB, waarvoor vanwege geluidbelasting door de luchtvaart verschillende ruimtelijke beperkingen gelden.

Verantwoordelijk instituut

Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)

Berekeningswijze

De contouren van de gebieden zijn geleverd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Aantallen woningen binnen de contouren zijn geteld door het CBS. 

Basistabel

Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG, (ministerie van IenW)). Het CBS heeft als ‘woning’ in dit bestand aangemerkt: alle verblijfsobjecten met de functie ‘woon’.

Geografische verdeling

Gebieden rond de luchthaven Schiphol

Verschijningsfrequentie

2 jaar

Achtergrondliteratuur

Luchthavenindelingbesluit Schiphol: http://wetten.overheid.nl/BWBR0014329/2024-01-01 

Opmerking

De cijfers in de tabel zijn afgerond, m.u.v. LIB1 en LIB2.

Betrouwbaarheidscodering

Telling op basis van woningregistratie CBS: schatting gebaseerd op een groot aantal (zeer accurate) metingen, waarbij representativiteit van de gegevens vrijwel volledig is.

Referentie van deze webpagina

CBS, PBL, RIVM, WUR (2024). Ontwikkeling woningen in beperkingengebieden Luchthavenindelingbesluit Schiphol, 2004-2022 (indicator 2160, versie 07,

) www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.