Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2014
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
Het wegverkeer veroorzaakt het leeuwendeel van de emissies naar lucht door de doelgroep Verkeer en vervoer.
2014 | Kooldioxide (CO2) | Distikstofoxide (N2O) | Methaan (CH4) | |||
miljoen kg | ||||||
Broeikasgassen | ||||||
Totaal | 33 800 | 1,0 | 2,7 | |||
Wegverkeer | 29 100 | 0,8 | 2,3 | |||
Binnenvaart 2) | 1 030 | 0,03 | 0,13 | |||
Spoorwegen | 90 | 0,00 | 0,01 | |||
Luchtvaart 2) | 60 | 0,00 | 0,00 | |||
Visserij | 620 | 0,02 | 0,06 | |||
Defensie-activiteiten | 240 | 0,01 | 0,02 | |||
Landbouwwerktuigen | 1 100 | 0,05 | 0,02 | |||
Overige mobiele werktuigen | 1 660 | 0,07 | 0,12 | |||
Zwaveldi- | Stikstofoxi- | Ammoniak | VOS3) | Fijn | Koolmon- | |
oxide (SO2) | den (NOx) | (NH3) | stof (PM10) | oxide (CO)4) | ||
Verzurende en | miljoen kg | |||||
grootschalige | ||||||
luchtverontreiniging 5) | ||||||
Totaal | 0,41 | 150 | 3,8 | 33 | 7,4 | 391 |
Wegverkeer | 0,18 | 92 | 3,8 | 25 | 5,2 | 305 |
Beroepsbinnenvaart | 0,01 | 26 | 0,01 | 2,4 | 0,9 | 5,6 |
Visserij 6) | 0,00 | 5,3 | 0,00 | 0,2 | 0,1 | 0,7 |
Recreatievaart | 0,00 | 2,3 | 0,00 | 1,7 | 0,0 | 21 |
Railverkeer 7) | 0,00 | 1,6 | 0,00 | 0,1 | 0,1 | 0,3 |
Luchtvaart 8) | 0,20 | 3,1 | 0,00 | 0,4 | 0,1 | 3 |
Landbouwwerktuigen | 0,01 | 8,1 | 0,00 | 0,8 | 0,4 | 2,4 |
Overige mobiele werktuigen | 0,01 | 10 | 0,00 | 2,5 | 0,6 | 54 |
Bron: CBS, Emissieregistratie. | CBS/CLO/apr16/0129 | |||||
1) Conform de IPCC-richtlijnen. 2) Alleen verplaatsingen met plaats van vertrek en van aankomst binnen Nederland. 3) Conform de NEC-richtlijnen. 4) Vluchtige organische stoffen exclusief methaan (ook wel NMVOS genoemd). 5) Geen verzurende stof; berekend volgens de NEC-richtlijnen. 6) Kottervisserij, inclusief emissies op het Nederlands deel van het Continentaal Plat (NCP). 7) Emissies door dieseltractie en slijtage van bovenleidingen. 8) Emissies door starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden. |
Bijdragen verkeers- en vervoerscategorieën
Het wegverkeer is veruit de belangrijkste veroorzaker van emissies binnen de doelgroep Verkeer en vervoer. In de emissie van stikstofoxiden door verkeer en vervoer is het aandeel van personenauto's en vrachtvoertuigen respectievelijk 22 en 38%. Bij alle andere stoffen is de personenauto de belangrijkste bron. Een verbeterde berekening van de emissies door de luchtvaart door TNO heeft geleid tot een hogere emissie. De genoemde percentages zijn alle exclusief de emissies door de zeescheepvaart.
Bijdrage verkeer en vervoer aan de totale Nederlandse emissies in 2014 (niet in de tabel)
Verkeer en vervoer (incl. mobiele werktuigen) draagt voor een aanzienlijk deel bij aan de totale emissies van koolmonoxide (69%), stikstofoxiden (56%), VOS (exclusief methaan; 24%) en fijn stof (26%). De bijdrage aan de totale emissie van zwaveldioxide is circa 2%. Verder is de doelgroep Verkeer en vervoer verantwoordelijk voor 20% van de totale (IPCC-)kooldioxide-emissie. De genoemde percentages zijn alle exclusief de emissies door de zeescheepvaart.
De zeescheepvaart (niet meegenomen in het totaal volgens de IPCC- en NEC-richtlijnen) is een substantiële bron van emissies van fijn stof en zwaveldioxide.
Oorzaken van emissies
Bronnen
- CBS (2016a). StatLine: Emissies van broeikasgassen berekend volgens IPCC-voorschriften. CBS, Den Haag/Heerlen.
- CBS (2016b). Statline: Emissies van luchtverontreinigende stoffen volgens NEC-richtlijnen. CBS, Den Haag/Heerlen
- CBS (2016c). StatLine: Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; mobiele bronnen. CBS, Den Haag/Heerlen.
- Emissieregistratie (2016). Jaarcijfers 2014. RIVM, Bilthoven; PBL, Bilthoven; CBS, Den Haag; Rijkswaterstaat-Waterdienst, Lelystad; Alterra, Wageningen; Rijkswaterstaat-Leefomgeving, Utrecht, RVO, Utrecht en TNO Bouw en Ondergrond, Utrecht. http://www.emissieregistratie.nl.
- Klein, J., et al. (2015). Methods for calculating emissions from transport in NL. (achter Lucht/Verkeer en Vervoer/Methoderapporten Taakgroep Verkeer en Vervoer). Project Emissieregistratie.
Relevante informatie
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2022
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1990-2021
- Emissies naar lucht door wegverkeer, 2023
- CO2-emissie per voertuigkilometer van nieuwe personenauto's, 1998-2017, voor informatie over de voortgang CO2-convenant tussen de EU en automobielfabrikanten.
- Wegvoertuigen naar milieuklasse, 1985-2018
- Recente emissiecijfers en beschrijvingen van gehanteerde berekeningswijzen (meta-informatie) kunnen in detail bekeken worden op de website van de Emissieregistratie.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer
- Omschrijving
- Emissies naar lucht door het verkeer en vervoer van broeikasgassen (kooldioxide, distikstofoxiden, methaan) en verzurende en grootschalige luchtverontreinigende stoffen (zwaveldioxide, stikstofoxiden, ammoniak, vluchtige organische stoffen (excl. methaan), fijn stof, koolmonoxide)
- Verantwoordelijk instituut
- Centraal Bureau voor de Statistiek, in samenwerking in de Emissieregistratie (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Planbureau voor de Leefomgeving, Centraal Bureau voor de Statistiek, Rijkswaterstaat-Waterdienst-Dienst Water en gebruik, Wageningen Universiteit-Alterra, Rijkswaterstaat-Leefomgeving, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO, voorheen Agentschap NL), TNO, Deltares).
- Berekeningswijze
- Emissieberekening op basis van activiteitsgegevens (voertuigkilometers, brandstofverbruik) en emissiefactoren.
Zie verder Klein, J., et al. (2015). Methods for calculating emissions from transport in NL. (achter Lucht/Verkeer en Vervoer/Methoderapporten Taakgroep Verkeer en Vervoer). Project Emissieregistratie. - Basistabel
- StatLine tabellen: Emissies van broeikasgassen berekend volgens IPCC-voorschriften, Emissies van luchtverontreinigende stoffen volgens NEC-richtlijnen en Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; mobiele bronnen.
- Geografische verdeling
- Nederland
- Andere variabelen
- Belasting oppervlaktewater, bodem-emissies, emissies oppervlaktewater, lucht-emissies, lucht-emissies volgens IPCC
In totaal circa 300 stoffen
Circa 1600 emissie-oorzaken en circa 1000 (individuele) puntbronnen - Verschijningsfrequentie
- In maart definitieve cijfers t-2; in augustus voorlopige cijfers t-1
- Achtergrondliteratuur
- Methoden: op de website van Emissieregistratie achter Overzicht documenten
Begrippen: op de website van Emissieregistratie achter Begrippenlijst - Opmerking
- Er is een verschil in de berekening van de broeikasgasemissies volgens de IPCC en de emissies van verzurende en overige stoffen volgens de NEC-richtlijn. De IPCC-emissies door wegverkeer worden berekend op basis van de afzet van motorbrandstoffen; de NEC-emissies worden berekend op basis van het aantal voertuigkilometers op Nederlands grondgebied.
De methodiek voor de berekening van de emissies door wegverkeer wordt jaarlijks aangepast. De meest recente methodiekbeschrijving geeft het rapport Klein, J., et al. (2015). Methods for calculating emissions from transport in NL. (achter Lucht/Verkeer en Vervoer/Methoderapporten Taakgroep Verkeer en Vervoer). Project Emissieregistratie.
De emissies door landbouwvoertuigen, de visserij en mobiele werktuigen worden gepresenteerd onder Verkeer en vervoer. - Betrouwbaarheidscodering
- C (Gemiddeld; afhankelijk van emissieoorzaak en stof)
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2016). Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2014 (indicator 0129, versie 27, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.