Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2004
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
Het wegverkeer veroorzaakt het leeuwendeel van de emissies naar lucht door de doelgroep Verkeer en vervoer. Uitzonderingen hierop vormen fijn stof en zwaveldioxide.
Kooldioxide (CO2) | Distikstofoxide (N2O) | Methaan (CH4) | ||||
miljoen kg | ||||||
Broeikasgassen 1) | ||||||
Totaal | 38 700 | 1,6 | 3,5 | |||
Wegverkeer | 33 800 | 1,6 | 3,2 | |||
Binnenvaart 2) | 580 | 0,00 | 0,04 | |||
Spoorwegen | 110 | 0,00 | 0,01 | |||
Luchtvaart 2) | 40 | 0,00 | 0,01 | |||
Visserij | 1 100 | 0,01 | 0,08 | |||
Defensie-activiteiten | 440 | 0,03 | 0,04 | |||
Zwavel- | Stikstof- | Ammoniak | VOS3) | Fijn stof | Koolmonoxide | |
dioxide (SO2) | oxiden (NOx) | (NH3) | (PM10) | (CO) 4) | ||
Verzurende en grootschalige | miljoen kg | |||||
luchtverontreiniging 5) | ||||||
Totaal | 6,9 | 238 | 2,6 | 89 | 15 | 385 |
Wegverkeer | 0,9 | 152 | 2,6 | 76 | 10 | 331 |
Binnenscheepvaart | 2,1 | 32 | 0,01 | 4,0 | 1,4 | 8,3 |
Visserij 6) | 0,8 | 14 | 0,00 | 0,6 | 0,3 | 1,9 |
Recreatievaart | 0,1 | 2,2 | 0,00 | 2,6 | 0,1 | 16 |
Railverkeer 7) | 0,1 | 2,0 | 0,00 | 0,1 | 0,1 | 0,3 |
Luchtvaart 8) | 0,1 | 3,3 | 0,00 | 1,1 | 0,2 | 5,9 |
Landbouwwerktuigen | 1,6 | 18 | 0,00 | 2,3 | 1,5 | 12 |
Overige mobiele werktuigen | 1,2 | 14 | 0,00 | 1,6 | 1,1 | 8,9 |
Bron: CBS, Emissieregistratie | CBS/MNC/0129 | |||||
1) Conform de IPCC-richtlijnen. 2) Alleen verplaatsingen met plaats van vertrek en van aankomst binnen Nederland. 3) Conform de NEC-richtlijnen. 4) Vluchtige organische stoffen exclusief methaan. 5) Geen verzurende stof; berekend volgens de NEC-richtlijnen. 6) Kottervisserij, inclusief emissies op het Nederlands deel van het Continentaal Plat (NCP). 7) Emissies door dieseltractie en slijtage van bovenleidingen. 8) Emissies door starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden |
Bijdragen verkeers- en vervoerscategorieën
Het wegverkeer is veruit de belangrijkste veroorzaker van emissies binnen de doelgroep Verkeer en vervoer. Van de emissie van NOx door verkeer en vervoer is het aandeel van personenauto's en vrachtvoertuigen respectievelijk 20 en 40%. Bij alle andere stoffen is de personenauto veruit de belangrijkste bron (50 à 80%).
Bijdrage verkeer en vervoer aan de totale Nederlandse emissies in 2004* (niet in de tabel)
Verkeer en vervoer (incl. mobiele werktuigen) draagt voor een aanzienlijk deel bij aan de totale emissies van CO (62%), NOx (62%), VOS (exclusief CH4) (41%) en fijn stof (36%). De bijdrage aan de totale emissie van SO2 is circa 10%. Verder is de doelgroep Verkeer en vervoer verantwoordelijk voor ruim 20% van de totale CO2-emissie (IPCC). De genoemde percentages zijn alle exclusief de emissies door de zeescheepvaart.
De zeescheepvaart (niet meegenomen in het totaal volgens de IPCC- en NEC-richtlijnen) is een substantiële bron van emissies van fijn stof en zwaveldioxide.
Oorzaken van emissies
Bronnen
- CBS (2005a). StatLine: Luchtverontreiniging, emissies door mobiele bronnen. CBS, Voorburg/Heerlen.
- CBS (2005b). StatLine: Emissies van broeikasgassen, berekend volgens IPCC-voorschriften. CBS, Voorburg/Heerlen
- Emissieregistratie (2005). Jaarcijfers 2003. MNP, Bilthoven; CBS, Voorburg; RIZA, Lelystad; EC-LNV, Den Haag; SenterNovem, Utrecht en TNO-MEP, Apeldoorn. http://www.emissieregistratie.nl
- Klein, J., et al. (2004). Methoden voor de berekening van de emissies door mobiele bronnen in Nederland t.b.v. Emissiemonitor, jaarcijfers 2001 en ramingen 2002. Rapportagereeks MilieuMonitor 13. Taakgroep Verkeer en Vervoer, Emissieregistratie-RIVM, Bilthoven.
Relevante informatie
- Meer emissiesgegevens vindt u in StatLine (CBS) en het Datawarehouse (Emissieregistratie).
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Opmerking
- Er is een verschil in de berekening van de broeikasgasemissies volgens de IPCC en de emissies van verzurende en overige stoffen volgens de NEC-richtlijn. De IPCC-emissies door wegverkeer worden berekend op basis van de afzet van motorbrandstoffen; de NEC-emissies worden berekend op basis van het aantal voertuigkilometers op Nederlands grondgebied. De methodiek voor de berekening van de emissies door mobiele bronnen wordt regelmatig met de laatste kennis aangepast. De meest recente methodiekbeschrijving geeft het rapport Klein, J., et al. (2004). Momenteel is een (Engelstalige) actualisatie in voorbereiding.
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2005). Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2004 (indicator 0129, versie 08, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.