Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2017
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
Het wegverkeer veroorzaakt het leeuwendeel van de emissies naar lucht door de sector Verkeer en vervoer.
2017* | Kooldioxide (CO2) | Distikstofoxide (N2O) | Methaan (CH4) | |||
miljoen kg | ||||||
Broeikasgassen 1) | ||||||
Totaal | 34 600 | 0,90 | 2,6 | |||
Wegverkeer | 29 700 | 0,82 | 2,3 | |||
Binnenvaart 2) | 990 | 0,03 | 0,13 | |||
Spoorwegen | 80 | 0,00 | 0,00 | |||
Luchtvaart 2) | 30 | 0,00 | 0,00 | |||
Visserij | 470 | 0,01 | 0,05 | |||
Defensie-activiteiten | 150 | 0,01 | 0,01 | |||
Landbouwwerktuigen | 1220 | 0,01 | 0,03 | |||
Overige mobiele werktuigen | 1940 | 0,02 | 0,10 | |||
Zwavel-dioxide (SO2) | Stikstof-oxiden (NOx) | Ammoniak (NH3) | NMVOS 4) 5) | Fijn stof (PM10) 5) | Kool-monoxide (CO) 5) | |
miljoen kg | ||||||
Verzurende en grootschalige luchtverontreiniging 3) | ||||||
Totaal | 0,59 | 135 | 4,0 | 31 | 6,8 | 372 |
Wegverkeer | 0,19 | 75 | 4,0 | 24 | 4,4 | 294 |
Beroepsbinnenvaart | 0,01 | 27 | 0,01 | 2,5 | 0,8 | 5,5 |
Visserij 6) | 0,12 | 7,2 | 0,00 | 0,3 | 0,3 | 0,4 |
Recreatievaart | 0,00 | 2,3 | 0,00 | 1,5 | 0,0 | 21 |
Railverkeer 7) | 0,00 | 1,5 | 0,00 | 0,1 | 0,1 | 0,2 |
Luchtvaart 8) | 0,25 | 3,5 | 0,00 | 0,4 | 0,0 | 3,4 |
Landbouwwerktuigen | 0,01 | 7,4 | 0,00 | 0,7 | 0,4 | 2,2 |
Overige mobiele werktuigen | 0,01 | 10,6 | 0,00 | 2,1 | 0,7 | 45 |
Bron: CBS, Emissieregistratie | CBS/okt18/0129 | |||||
* Cijfers 2017 zijn voorlopig. | ||||||
1) Berekend volgens de IPCC-richtlijnen. | ||||||
2) Alleen verplaatsingen met plaats van vertrek en van aankomst binnen Nederland. | ||||||
3) Conform de NEC-richtlijnen. | ||||||
4) Vluchtige organische stoffen exclusief methaan. | ||||||
5) Geen verzurende stof; berekend volgens de NEC-richtlijnen. | ||||||
6) Kottervisserij, inclusief emissies op het Nederlands deel van het Continentaal Plat (NCP). | ||||||
7) Emissies door dieseltractie en slijtage van bovenleidingen. | ||||||
8) Emissies door starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden |
Bijdragen verkeers- en vervoerscategorieën
Het wegverkeer is veruit de belangrijkste veroorzaker van emissies binnen de sector Verkeer en vervoer. In de emissie van stikstofoxiden door verkeer en vervoer is het aandeel van personenauto's en vrachtvoertuigen respectievelijk 18 en 31 procent. Bij alle andere stoffen is de personenauto de belangrijkste bron. De genoemde percentages zijn alle exclusief de emissies door de zeescheepvaart.
Bijdrage verkeer en vervoer aan de totale Nederlandse emissies in 2017
De sector Verkeer en vervoer (inclusief mobiele werktuigen) draagt voor een aanzienlijk deel bij aan de totale emissies van koolmonoxide (67 procent), stikstofoxiden (64 procent), VOS, exclusief methaan (22 procent) en fijnstof (26 procent). De bijdrage aan de totale emissie van zwaveldioxide is circa 2 procent. Verder is de sector Verkeer en vervoer verantwoordelijk voor 21 procent van de totale (IPCC-)kooldioxide-emissie. De genoemde percentages zijn alle exclusief de emissies door de zeescheepvaart.
De zeescheepvaart (niet meegenomen in het totaal volgens de IPCC- en NEC-richtlijnen) is een substantiële bron van emissies van fijnstof en zwaveldioxide.
Oorzaken van emissies
Voor informatie over de oorzaken van de diverse emissies naar lucht, zie:
Bronnen
- CBS (2018a). StatLine: Emissies van broeikasgassen berekend volgens IPCC-voorschriften. CBS, Den Haag/Heerlen.
- CBS (2018b). Statline: Emissies van luchtverontreinigende stoffen volgens NEC-richtlijnen. CBS, Den Haag/Heerlen
- CBS (2018c). StatLine: Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; mobiele bronnen. CBS, Den Haag/Heerlen.
- Emissieregistratie (2018). Jaarcijfers 2016. RIVM, Bilthoven; PBL, Bilthoven; CBS, Den Haag; Rijkswaterstaat-Waterdienst, Lelystad; Alterra, Wageningen; Rijkswaterstaat-Leefomgeving, Utrecht, RVO, Utrecht en TNO Bouw en Ondergrond, Utrecht.
- Klein, J., et al. (2018). Methods for calculating emissions from transport in NL. Project Emissieregistratie, Task Force on Transportation of the Dutch Pollutant Release and Transfer Register.
Relevante informatie
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2022
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1990-2021
- Emissies naar lucht door wegverkeer, 2023
- CO2-emissie per voertuigkilometer van nieuwe personenauto's, 1998-2017, voor informatie over de voortgang van het CO2-convenant tussen de EU en automobielfabrikanten.
- Wegvoertuigen naar milieuklasse, 1985-2018, voor de Europese emissie-eisen voor de typekeuring van motorvoertuigen en penetratiegraad van typekeuringseisen in het voertuigenpark (EURO-normen).
- Recente emissiecijfers en beschrijvingen van gehanteerde berekeningswijzen (meta-informatie) kunnen in detail bekeken worden op de website van de Emissieregistratie
Technische toelichting
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2018). Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2017 (indicator 0129, versie 32, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.