Emissies naar lucht door Verkeer en vervoer, 2002
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
Het leeuwendeel van de emissies door verkeer en vervoer wordt veroorzaakt door het wegverkeer. Uitzondering hierop zijn fijn stof en zwaveldioxide.
CO | VOS1) | NOx | SO2 | |
miljoen kg | ||||
Totaal | 414 | 103 | 288 | 22 |
Wegverkeer | 369 | 90 | 172 | 1,1 |
Binnenscheepvaart 4) | 13 | 3,7 | 36 | 2,5 |
Zeescheepvaart 5) | 3,0 | 0,97 | 24 | 14 |
Railverkeer 6) | 0,38 | 0,11 | 1,8 | 0,12 |
Luchtvaart 7) | 5,4 | 0,77 | 3,1 | 0,15 |
Landbouwwerktuigen | 15 | 5,0 | 26 | 1,8 |
Overige mobiele | ||||
werktuigen | 6,0 | 1,9 | 10 | 0,69 |
Fijn | Broeikasgassen | |||
stof 2) | CO23) | CH4 | N2O | |
miljoen kg | ||||
Totaal | 19 | 38 900 | 4,4 | 1,7 |
Wegverkeer | 11 | 31 400 | 3,8 | 1,5 |
Binnenscheepvaart 4) | 1,9 | 2 300 | 0,17 | 0,06 |
Zeescheepvaart 5) | 1,8 | 1 200 | 0,04 | 0,03 |
Railverkeer 6) | 0,08 | 113 | 0,00 | 0,00 |
Luchtvaart 7) | 0,18 | 786 | 0,07 | 0,03 |
Landbouwwerktuigen | 2,6 | 1 610 | 0,21 | 0,04 |
Overige mobiele | ||||
werktuigen | 1,0 | 628 | 0,08 | 0,02 |
Bron: CBS, 2003. | CBS/MC/sep03/0129 | |||
1) Vluchtige organische stoffen exclusief methaan, inclusief verdamping uit brandstofsystemen. 2) Deeltjesdiameter kleiner dan 10 µm (PM10), inclusief emissies door slijtage van banden, wegdek, remmen en bovenleidingen. 3) Niet temperatuurgecorrigeerd. 4) Inclusief binnenvisserij en recreatievaart. 5) Binnengaats. 6) Emissies door dieseltractie en slijtage van bovenleidingen. 7) Emissies door starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden. |
Bijdrage bronnen verkeer en vervoer
Het wegverkeer is veruit de belangrijkste veroorzaker van emissies binnen verkeer en vervoer. Alleen bij fijn stof en zwaveldioxide is een belangrijk deel van de emissie afkomstig uit het overige verkeer en mobiele werktuigen (respectievelijk 50 en 80%). Van de emissie van stikstofoxiden door verkeer en vervoer is het aandeel van zowel personenauto's als zware bedrijfsvoertuigen 27%. Bij alle andere stoffen is de personenauto veruit de belangrijkste bron (50 à 75%).
Bijdrage verkeer en vervoer aan de totale Nederlandse emissies (niet in de tabel)
Verkeer en vervoer (incl. mobiele werktuigen) draagt voor een aanzienlijk deel bij aan de totale emissies van koolmonoxide, stikstofoxiden, VOS (exclusief methaan) en fijn stof. De bijdrage van verkeer en vervoer aan de totale emissie van zwaveldioxide is ruim 20%. Hiervan is meer dan de helft afkomstig van de binnengaatse zeevaart. Verder is de doelgroep verkeer en vervoer verantwoordelijk voor bijna 20% van de Emissies naar lucht per doelgroep, 2010.
Bronnen
- CBS (2003). Statline.Emissies door mobiele bronnen .CBS, Voorburg/Heerlen.
- CCDM (2003). Emissiemonitor, Jaarcijfers 2001 en ramingen 2002. Datawarehouse-Emissieregistratie. Coördinatiecommissie Doelgroepmonitoring, Den Haag. Beschrijvingen van de berekeningsmethodiek vindt u in de meta-informatie van de Emissiemonitor op de website van de Emissieregistratie.
Relevante informatie
- Meer emissiesgegevens vindt u in Statline (CBS).
- Recente emissiecijfers en beschrijvingen van gehanteerde berekeningswijzen (meta-informatie) kunnen in detail bekeken worden op het Datawarehouse van de Emissieregistratie.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2003). Emissies naar lucht door Verkeer en vervoer, 2002 (indicator 0129, versie 04, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.