Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2010
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
Het wegverkeer veroorzaakt het leeuwendeel van de emissies naar lucht door de doelgroep Verkeer en vervoer. Uitzondering hierop vormt zwaveldioxide.
2010* | Kooldioxide (CO2) | Distikstofoxide (N2O) | Methaan (CH4) | |||
miljoen kg | ||||||
Broeikasgassen | ||||||
Totaal | 38 200 | 1,5 | 2,9 | |||
Wegverkeer | 33 800 | 1,4 | 2,6 | |||
Binnenvaart 2) | 690 | 0,01 | 0,04 | |||
Spoorwegen | 120 | 0,00 | 0,01 | |||
Luchtvaart 2) | 60 | 0,00 | 0,01 | |||
Visserij | 630 | 0,01 | 0,04 | |||
Defensie-activiteiten | 330 | 0,02 | 0,03 | |||
Landbouwwerktuigen | 1 070 | 0,01 | 0,07 | |||
Overige mobiele werktuigen | 1 500 | 0,01 | 0,10 | |||
Zwaveldi- | Stikstofoxi- | Ammoniak | VOS3) | Fijn | Koolmon- | |
oxide (SO2) | den (NOx) | (NH3) | stof (PM10) | oxide (CO)4) | ||
Verzurende en | miljoen kg | |||||
grootschalige | ||||||
luchtverontreiniging 5) | ||||||
Totaal | 2,1 | 167 | 2,5 | 54 | 9,3 | 402 |
Wegverkeer | 0,28 | 104 | 2,5 | 33 | 6,9 | 315 |
Binnenscheepvaart | 0,55 | 25 | 0,01 | 1,5 | 0,94 | 5,5 |
Visserij 6) | 0,06 | 7,3 | 0,00 | 0,32 | 0,17 | 0,99 |
Recreatievaart | 0,01 | 2,3 | 0,00 | 2,8 | 0,05 | 22 |
Railverkeer 7) | 0,02 | 1,9 | 0,00 | 0,08 | 0,06 | 0,29 |
Luchtvaart 8) | 0,09 | 2,8 | 0,00 | 0,40 | 0,05 | 4,1 |
Landbouwwerktuigen | 0,64 | 11 | 0,00 | 1,2 | 0,56 | 3,1 |
Overige mobiele werktuigen | 0,57 | 13 | 0,00 | 3,3 | 0,64 | 52 |
Bron: CBS, Emissieregistratie. | CBS/CLO/sep11/0129 | |||||
1) Conform de IPCC-richtlijnen. 2) Alleen verplaatsingen met plaats van vertrek en van aankomst binnen Nederland. 3) Conform de NEC-richtlijnen. 4) Vluchtige organische stoffen exclusief methaan (ook wel NMVOS genoemd). 5) Geen verzurende stof; berekend volgens de NEC-richtlijnen. 6) Kottervisserij, inclusief emissies op het Nederlands deel van het Continentaal Plat (NCP). 7) Emissies door dieseltractie en slijtage van bovenleidingen. 8) Emissies door starts, landingen en taxiën van vliegtuigen en het gebruik van interne transportmiddelen op vliegvelden. * De cijfers over 2010 zijn voorlopig. De definitieve cijfers worden in maart 2012 vastgesteld. |
Bijdragen verkeers- en vervoerscategorieën
Het wegverkeer is veruit de belangrijkste veroorzaker van emissies binnen de doelgroep Verkeer en vervoer. In de emissie van stikstofoxiden door verkeer en vervoer is het aandeel van personenauto's en vrachtvoertuigen respectievelijk 20 en 38%. Bij alle andere stoffen is de personenauto veruit de belangrijkste bron. De genoemde percentages zijn alle exclusief de emissies door de zeescheepvaart.
Bijdrage verkeer en vervoer aan de totale Nederlandse emissies in 2010 (niet in de tabel)
Verkeer en vervoer (incl. mobiele werktuigen) draagt voor een aanzienlijk deel bij aan de totale emissies van koolmonoxide (68%), stikstofoxiden (60%), VOS (exclusief methaan; 28%) en fijn stof (31%). De bijdrage aan de totale emissie van zwaveldioxide is circa 6%. Verder is de doelgroep Verkeer en vervoer verantwoordelijk voor 21% van de totale (IPCC-)kooldioxide-emissie. De genoemde percentages zijn alle exclusief de emissies door de zeescheepvaart.
De zeescheepvaart (niet meegenomen in het totaal volgens de IPCC- en NEC-richtlijnen) is een substantiële bron van emissies van fijn stof en zwaveldioxide.
Oorzaken van emissies
Bronnen
- CBS (2011a). StatLine: Luchtverontreiniging, emissies door mobiele bronnen. CBS, Den Haag/Heerlen.
- CBS (2011b). StatLine: Emissies van broeikasgassen, berekend volgens IPCC-voorschriften. CBS, Den Haag/Heerlen
- Emissieregistratie (2011). Jaarcijfers 2010 (voorlopig). RIVM, Bilthoven; PBL, Bilthoven; CBS, Den Haag; Rijkswaterstaat-Waterdienst, Lelystad; Alterra, Wageningen; Agentschap NL, Utrecht en TNO Bouw en Ondergrond, Utrecht. http://www.emissieregistratie.nl.
- Klein, J., et al. (2011). Luchtverontreiniging, emissies door mobiele bronnen, 1990-2010.Taakgroep Verkeer van het Project Emissieregistratie.
- Klein, J., et al. (2011). Methods for calculating the emissions of transport in the Netherlands .Task Force Traffic and Transport of the National Emission Inventory.
Relevante informatie
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2022
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1990-2021
- Emissies naar lucht door wegverkeer, 2023
- Emissies naar lucht per doelgroep, 2010
- CO2-emissie per voertuigkilometer van nieuwe personenauto's, 1998-2017, voor informatie over de voortgang CO2-convenant tussen de EU en automobielfabrikanten.
- Wegvoertuigen naar milieuklasse, 1985-2018
- Recente emissiecijfers en beschrijvingen van gehanteerde berekeningswijzen (meta-informatie) kunnen in detail bekeken worden op de website van de Emissieregistratie.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer
- Omschrijving
- Emissies naar lucht door het verkeer en vervoer van broeikasgassen (kooldioxide, distikstofoxiden, methaan) en verzurende en grootschalige luchtverontreinigende stoffen (zwaveldioxide, stikstofoxiden, ammoniak, vluchtige organische stoffen (excl. methaan), fijn stof, koolmonoxide)
- Verantwoordelijk instituut
- Centraal Bureau voor de Statistiek, in samenwerking in de Emissieregistratie (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Planbureau voor de Leefomgeving, Centraal Bureau voor de Statistiek, Rijkswaterstaat-Waterdienst-Dienst Water en gebruik, Wageningen Universiteit-Alterra, Agentschap NL, TNO, Deltares).
- Berekeningswijze
- Emissieberekening op basis van activiteitsgegevens (voertuigkilometers, brandstofverbruik) en emissiefactoren.
Zie verder Klein, J., et al. (2009). Methoden voor de berekening van de emissies door mobiele bronnen in Nederland .Taakgroep Verkeer van het Project Emissieregistratie. - Basistabel
- StatLine tabel: Luchtverontreiniging, emissies door mobiele bronnen
- Geografische verdeling
- Nederland
- Andere variabelen
- Belasting oppervlaktewater, bodem-emissies, emissies oppervlaktewater, lucht-emissies, lucht-emissies volgens IPCC
In totaal circa 300 stoffen
Circa 1600 emissie-oorzaken en circa 1000 (individuele) puntbronnen - Verschijningsfrequentie
- In mei definitieve cijfers t-2; in september voorlopige cijfers t-1
- Achtergrondliteratuur
- Methoden: op de website van Emissieregistratie achter Overzicht documenten
Begrippen: op de website van Emissieregistratie achter Begrippenlijst - Opmerking
- Er is een verschil in de berekening van de broeikasgasemissies volgens de IPCC en de emissies van verzurende en overige stoffen volgens de NEC-richtlijn. De IPCC-emissies door wegverkeer worden berekend op basis van de afzet van motorbrandstoffen; de NEC-emissies worden berekend op basis van het aantal voertuigkilometers op Nederlands grondgebied.
De methodiek voor de berekening van de emissies door wegverkeer wordt jaarlijks aangepast. De meest recente methodiekbeschrijving geeft het rapport Klein, J., et al. (Klein et al., 2009). Er is hiervan tevens een Engelse vertaling beschikbaar (Klein et al., 2010). In de loop van 2011 komt een geactualiseerde versie van deze rapportage beschikbaar.
Vanaf heden worden de broeikasgasemissies door landbouwvoertuigen, de visserij en mobiele werktuigen allemaal gepresenteerd onder Verkeer en vervoer. - Betrouwbaarheidscodering
- C (Gemiddeld; afhankelijk van emissieoorzaak en stof)
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2011). Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2010 (indicator 0129, versie 19, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.