Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1980-2001
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
1980 | 1990 | 1995 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001* | ||
miljoen kg | ||||||||
Koolmonoxide (CO) | 1170 | 755 | 544 | 459 | 460 | 436 | 419 | |
Wegverkeer | 1133 | 714 | 501 | 416 | 416 | 392 | 375 | |
w.v. | personenauto's | 959 | 596 | 408 | 328 | 327 | 304 | 289 |
lichte bedrijfsvoertuigen | 82 | 54 | 32 | 26 | 26 | 24 | 21 | |
zware bedrijfsvoertuigen | 41 | 24 | 17 | 14 | 13 | 14 | 13 | |
motorfietsen en bromfietsen | 50 | 40 | 45 | 48 | 49 | 50 | 52 | |
Overig verkeer | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 22 | 22 | |
Mobiele werktuigen | 19 | 22 | 23 | 22 | 23 | 22 | 22 | |
Kooldioxide (CO2) 1) | 24900 | 29100 | 32300 | 34700 | 36500 | 37600 | 38100 | |
Wegverkeer | 20000 | 23400 | 26300 | 28300 | 29800 | 30800 | 31400 | |
w.v. | personenauto's | 13100 | 15300 | 17100 | 17700 | 18600 | 19300 | 19500 |
lichte bedrijfsvoertuigen | 1230 | 2120 | 2690 | 3540 | 3950 | 4300 | 4500 | |
zware bedrijfsvoertuigen | 5380 | 5750 | 6310 | 6730 | 6970 | 6930 | 7030 | |
motorfietsen en bromfietsen | 231 | 234 | 281 | 306 | 311 | 305 | 315 | |
Overig verkeer | 2990 | 3380 | 3580 | 4150 | 4290 | 4410 | 4390 | |
Mobiele werktuigen | 1980 | 2290 | 2410 | 2270 | 2370 | 2350 | 2350 | |
Vluchtige organische stoffen (VOS) 2) | 269 | 209 | 152 | 126 | 124 | 118 | 113 | |
Wegverkeer | 257 | 196 | 139 | 113 | 110 | 104 | 99 | |
w.v. | personenauto's | 190 | 149 | 104 | 80 | 77 | 71 | 66 |
lichte bedrijfsvoertuigen | 17 | 14 | 8,1 | 6,4 | 6,4 | 5,8 | 5,3 | |
zware bedrijfsvoertuigen | 29 | 15 | 8,4 | 6,5 | 6,5 | 6,2 | 5,9 | |
motorfietsen en bromfietsen | 22 | 18 | 19 | 20 | 20 | 21 | 21 | |
Overig verkeer | 5,4 | 5,5 | 5,9 | 6,3 | 6,3 | 6,4 | 6,3 | |
Mobiele werktuigen | 6,3 | 7,3 | 7,7 | 7,3 | 7,6 | 7,5 | 7,5 | |
Stikstofoxiden (NOx) | 360 | 346 | 298 | 275 | 276 | 268 | 261 | |
Wegverkeer | 277 | 258 | 206 | 177 | 175 | 165 | 158 | |
w.v. | personenauto's | 161 | 150 | 109 | 85 | 81 | 72 | 67 |
lichte bedrijfsvoertuigen | 14 | 19 | 18 | 17 | 18 | 19 | 19 | |
zware bedrijfsvoertuigen | 102 | 89 | 78 | 74 | 75 | 74 | 72 | |
motorfietsen en bromfietsen | 0,3 | 0,3 | 0,4 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | |
Overig verkeer | 51 | 51 | 54 | 62 | 63 | 66 | 65 | |
Mobiele werktuigen | 32 | 37 | 38 | 36 | 38 | 37 | 37 | |
Fijn stof (OM10) 3) | 32 | 27 | 21 | 19 | 19 | 19 | 19 | |
Wegverkeer | 25 | 20 | 14 | 12 | 12 | 11 | 11 | |
w.v. | personenauto's | . | 7,5 | 5,7 | 5,1 | 5,0 | 5,0 | 4,8 |
lichte bedrijfsvoertuigen | . | 4,5 | 3,3 | 3,2 | 3,0 | 3,0 | 2,9 | |
zware bedrijfsvoertuigen | . | 7,5 | 4,7 | 3,4 | 3,2 | 2,9 | 2,8 | |
motorfietsen en bromfietsen | . | 0,2 | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |
Overig verkeer | 3,7 | 3,2 | 3,3 | 3,8 | 3,8 | 4,0 | 4,0 | |
Mobiele werktuigen | 3,1 | 3,7 | 3,8 | 3,6 | 3,8 | 3,7 | 3,7 | |
Bron: CBS. | CBS/MC/okt02 | |||||||
1) Niet temperatuurgecorrigeerd. 2) Emissies door zowel verbranding als verdamping. 3) Emissies door zowel verbranding als slijtage NB. Onder wegverkeer vallen personenauto's, bestelauto's, vrachtwagens en autobussen. Het overige verkeer bestaat uit het railvervoer en de binnenscheepvaart, de zeescheepvaart en de luchtvaart. De zogenaamde mobiele werktuigen, zoals tractoren en vorkheftrucks, worden vooral ingezet in de bouw en de landbouw. |
Ontwikkeling emissie CO en VOS
Sinds 1980 zijn de emissies van koolmonoxide (CO) en vluchtige organische stoffen (VOS) met respectievelijk 60 en 55% verminderd. Stapsgewijs aangescherpte Wegvoertuigen naar milieuklasse, 1985-2018 hebben uiteindelijk geresulteerd in de toepassing van driewegkatalysatoren bij personen- en bestelauto's op benzine en LPG. De VOS-verdampingsemissies zijn eveneens onder invloed van Europese eisen tussen 1990 en 2001 met een kwart verminderd door de toepassing van koolstoffilters ('cannisters') in personenauto's. Koolmonoxide en vluchtige organische stoffen worden gevormd bij een onvolledige verbranding van motorbrandstoffen. Dit proces vindt vooral plaats bij benzinemotoren, hetgeen het hoge aandeel van personenauto's in deze emissies verklaart. VOS-emissies ontstaan tevens door verdamping van benzine uit het brandstofsysteem van voertuigen. In 2000 is ruim 30% van de VOS-emissie van het wegverkeer door verdamping ontstaan. Nieuwe diesel-personenauto's worden vanaf 1996 uitgerust met een Wegvoertuigen naar milieuklasse, 1985-2018r. Bij diesel-bestelauto's vindt dit plaats vanaf 2000. Deze katalysator reduceert de CO- en VOS-emissies.
Ontwikkeling CO2-emissie
Tussen 1990 en 1998 heeft de groei van de CO2-emissie door het wegverkeer gelijke tred gehouden met de groei van het aantal voertuigkilometers. Dit betekent dat wegvoertuigen gemiddeld in deze periode niet zuiniger zijn geworden. Kooldioxide (CO2) wordt gevormd bij (volledige) verbranding van het in de motorbrandstof aanwezige koolstof. Hierdoor is de CO2-emissie evenredig met het brandstofverbruik en kunnen emissiereducties alleen worden bereikt door energiebesparing en in geringe mate door overschakeling op brandstoffen met een lager koolstofgehalte zoals aardgas.
Ontwikkeling emissie NOx
Na een lichte stijging in de jaren tachtig daalt de emissie van NOx vanaf 1990 door enerzijds het gebruik van driewegkatalysatoren in personen- en bestelauto's en anderzijds de toepassing van steeds schonere dieselmotoren. Dit laatste is vooral van belang bij zware bedrijfsvoertuigen. Ten opzichte van 1980 is de emissie van NOx door het wegverkeer met ruim eenderde gedaald. Stikstofoxiden (NOx) worden in de motor gevormd door verbranding van stikstof uit de lucht. Dit proces vindt in ongeveer dezelfde mate plaats in benzine/LPG- en dieselmotoren. Bij benzine/LPG-motoren reduceert vanaf eind jaren tachtig de driewegkatalysator de NOx- emissies. Voor het terugdringen van de NOx-emissies uit dieselmotoren wordt gebruik gemaakt van uitlaatgasrecirculatie (EGR).
Ontwikkeling emissie fijn stof
Bijna 80% van de emissie van fijn stof door mobiele bronnen ontstaat bij de verbranding van dieselolie ('dieselrook'); circa 15% is afkomstig uit slijtage van wegdek, banden, remvoeringen en bovenleidingen. De emissie van fijn stof door het wegverkeer is in de periode 1980-2001 met 60% afgenomen. Dit is voornamelijk te danken aan schonere dieselmotoren in zware bedrijfsvoertuigen. Bij een aantal automerken wordt bij duurdere modellen met een dieselmotor een roetfilter toegepast om de emissie van fijn stof terug te dringen. Ook de ter bestrijding van de NOx toegepaste uitlaatgasrecirculatie heeft een verlagend effect op de emissie van fijn stof.
Ontwikkeling emissie loodverbindingen en zwaveldioxide (SO2)
De emissies van loodverbindingen en zwaveldioxide (SO2) door het wegverkeer zijn in de loop der jaren drastisch verminderd. Door wettelijke maatregelen is het gebruik van loodvrije benzine en laagzwavelige dieselolie afgedwongen. Zwaveldioxide (SO2) ontstaat door verbranding van het in de motorbrandstof aanwezige zwavel.
Distikstofoxide (N2O)
Distikstofoxide (N2O) ontstaat vooral tijdens de opwarmfase van driewegkatalysatoren bij een onvolledige omzetting van NOx in stikstof.
Bronnen
- CBS. Statline.Emissies door mobiele bronnen CBS, Voorburg/Heerlen.
- CCDM (2002). Emissiemonitor, Jaarcijfers 2000 en ramingen 2001. Rapportagereeks MilieuMonitor, nr. 6. Coördinatiecommissie Doelgroepmonitoring, Den Haag.
Relevante informatie
- Meer informatie over de emissies door mobiele bronnen is te vinden op Statline (CBS) en recente emissiecijfers kunnen in detail bekeken worden op het Datawarehouse van de Emissieregistratie. Verder is via deze site informatie beschikbaar over de methodieken voor het bepalen van emissiecijfers en informatie over wijzigingen in methodieken.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2002). Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1980-2001 (indicator 0128, versie 03, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.