Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1990-2002
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
Door de toepassing van onder andere de driewegkatalysator, oxidatiekatalysator en schonere motoren zijn de emissies naar lucht van de meeste stoffen gedaald. De emissie van kooldioxide neemt nog steeds toe.
1990 | 1995 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | ||
miljoen kg | |||||||
Koolmonoxide (CO) | 765 | 545 | 469 | 447 | 424 | 414 | |
Wegverkeer | 720 | 500 | 421 | 401 | 379 | 369 | |
w.v. | |||||||
personenauto's | 600 | 403 | 327 | 307 | 286 | 276 | |
lichte bedrijfsvoertuigen | 54 | 32 | 26 | 24 | 22 | 21 | |
zware bedrijfsvoertuigen | 25 | 21 | 19 | 19 | 19 | 19 | |
motorfietsen en bromfietsen | 40 | 45 | 49 | 50 | 52 | 54 | |
Overig verkeer | 21 | 22 | 24 | 24 | 24 | 24 | |
Mobiele werktuigen | 25 | 22 | 25 | 22 | 21 | 21 | |
Kooldioxide (CO2) 1) | 30 200 | 33 100 | 37 167 | 37 900 | 38 100 | 38 900 | |
Wegverkeer | 23 400 | 26 200 | 29 677 | 30 300 | 30 700 | 31 400 | |
w.v. | |||||||
personenauto's | 15 300 | 17 000 | 18 462 | 18 700 | 18 800 | 19 300 | |
lichte bedrijfsvoertuigen | 2 120 | 2 690 | 3 932 | 4 300 | 4 500 | 4 730 | |
zware bedrijfsvoertuigen | 5 750 | 6 310 | 6 991 | 6 930 | 7 020 | 7 100 | |
motorfietsen en bromfietsen | 234 | 272 | 292 | 305 | 315 | 330 | |
Overig verkeer | 4 220 | 4 550 | 4 924 | 5 260 | 5 230 | 5 220 | |
Mobiele werktuigen | 2 570 | 2 350 | 2 566 | 2 350 | 2 240 | 2 240 | |
Vluchtige organische | |||||||
stoffen (VOS) 2) | 206 | 151 | 124 | 117 | 111 | 108 | |
Wegverkeer | 191 | 137 | 108 | 103 | 97 | 94 | |
w.v. | |||||||
personenauto's | 150 | 102 | 77 | 71 | 66 | 62 | |
lichte bedrijfsvoertuigen | 14 | 8,2 | 6,4 | 5,9 | 5,5 | 5,3 | |
zware bedrijfsvoertuigen | 10 | 7,1 | 5,4 | 5,0 | 4,8 | 4,7 | |
motorfietsen en bromfietsen | 18 | 19 | 20 | 21 | 21 | 22 | |
Overig verkeer | 6,2 | 6,7 | 7,1 | 7,2 | 7,0 | 6,9 | |
Mobiele werktuigen | 8,2 | 7,5 | 8,2 | 7,5 | 7,2 | 7,2 | |
Stikstofoxiden (NOx) | 375 | 329 | 310 | 303 | 294 | 288 | |
Wegverkeer | 267 | 220 | 189 | 184 | 177 | 172 | |
w.v. | |||||||
personenauto's | 151 | 109 | 79 | 73 | 66 | 62 | |
lichte bedrijfsvoertuigen | 19 | 19 | 20 | 21 | 21 | 21 | |
zware bedrijfsvoertuigen | 97 | 91 | 90 | 91 | 90 | 89 | |
motorfietsen en bromfietsen | 0,3 | 0,4 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,6 | |
Overig verkeer | 67 | 72 | 79 | 81 | 81 | 81 | |
Mobiele werktuigen | 41 | 37 | 41 | 37 | 36 | 36 | |
Fijn stof (PM10) 3) | 26 | 22 | 21 | 20 | 19 | 19 | |
Wegverkeer | 18 | 14 | 12 | 12 | 11 | 11 | |
w.v. | |||||||
personenauto's | 7,4 | 5,7 | 4,9 | 4,7 | 4,5 | 4,4 | |
lichte bedrijfsvoertuigen | 4,5 | 3,5 | 3,2 | 3,2 | 3,1 | 3,0 | |
zware bedrijfsvoertuigen | 6,1 | 4,9 | 3,9 | 3,6 | 3,5 | 3,3 | |
motorfietsen en bromfietsen | 0,2 | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |
Overig verkeer | 3,6 | 3,7 | 4,2 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | |
Mobiele werktuigen | 4,1 | 3,7 | 4,1 | 3,7 | 3,6 | 3,6 | |
Bron: CBS. | CBS/MC/aug03/0128 | ||||||
1) Niet temperatuurgecorrigeerd. 2) Emissies door zowel verbranding als verdamping. 3) Emissies door zowel verbranding als slijtage |
Ontwikkeling emissie koolmonoxide en vluchtige organische stoffen
Sinds 1980 zijn de emissies van koolmonoxide (CO) en vluchtige organische stoffen (VOS) met respectievelijk 65 en 60% verminderd. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan de stapsgewijs aangescherpte Wegvoertuigen naar milieuklasse, 1985-2018. De eisen voor de kwaliteit van de uitlaatgassen hebben uiteindelijk geresulteerd in de toepassing van driewegkatalysatoren bij personen- en bestelauto's op benzine en LPG. Nieuwe diesel-personenauto's worden vanaf 1996 uitgerust met een oxidatiekatalysator. Bij diesel-bestelauto's vindt dit plaats vanaf 2000. De eisen met betrekking tot de verdamping van benzine uit het brandstofsysteem van voertuigen hebben geleid tot het inbouwen van koolstoffilters vanaf 1989. Tussen 1990 en 2002 zijn de (VOS)-verdampingsemissies met 30% verminderd.
Ontwikkeling emissie kooldioxide
Tussen 1990 en 2002 heeft de groei van de kooldioxide (CO2)-emissie door het wegverkeer gelijke tred gehouden met de groei van het aantal voertuigkilometers. Dit betekent dat wegvoertuigen gemiddeld in deze periode niet zuiniger zijn geworden.
Ontwikkeling emissie stikstofoxiden
Na een lichte stijging in de jaren tachtig daalt de emissie van stikstofoxiden (NOx) vanaf 1990 door enerzijds het gebruik van driewegkatalysatoren in personen- en bestelauto's en anderzijds de toepassing van steeds schonere dieselmotoren. Dit laatste is vooral van belang bij zware bedrijfsvoertuigen. Ten opzichte van 1980 is de emissie van NOx door het wegverkeer met ruim eenderde gedaald. Bij een aantal automerken wordt bij duurdere modellen met een dieselmotor een roetfilter toegepast om de emissie van fijn stof terug te dringen. Ook de ter bestrijding van de NOx toegepaste uitlaatgasrecirculatie (EGR) heeft een verlagend effect op de emissie van fijn stof.
Ontwikkeling emissie fijn stof
De emissie van fijn stof door het wegverkeer is in de periode 1980-2002 met 70% afgenomen. Dit is voornamelijk te danken aan schonere dieselmotoren in zware bedrijfsvoertuigen. Bij een aantal automerken wordt bij duurdere modellen met een dieselmotor een roetfilter toegepast om de emissie van fijn stof terug te dringen. Ook de ter bestrijding van de NOx toegepaste uitlaatgasrecirculatie heeft een verlagend effect op de emissie van fijn stof.
Ontwikkeling emissies zwaveldioxide en loodverbindingen
De emissies van loodverbindingen en zwaveldioxide (SO2) door het wegverkeer zijn in de loop der jaren drastisch verminderd. Dit is een gevolg van het door wettelijke maatregelen afgedwongen gebruik van loodvrije benzine en laagzwavelige dieselolie. Een uitzondering hierop vormen de SO2-emissies door zeeschepen. Deze zijn tussen 1980 en 2002 met 30% gestegen. Het aandeel door verkeer en vervoer in de totale SO2-emissie in Nederland bedraagt circa 25%. De emissie van loodverbindingen door voertuigen is verwaarloosbaar geworden.
Ontwikkeling emissies distikstofoxide
De van distikstofoxide neemt sinds 2000 licht af. Dit komt door de invoering van de nieuwste generatie katalysatoren. Ook de emissies door zware bedrijfsvoertuigen (diesel) nemen af doordat EURO3-motoren aanmerkelijk minder N2O produceren dan hun voorgangers.
Methodiek
Onder verkeer en vervoer vallen ook mobiele werkuigen, zoals rijdende hijskranen.
Bronnen
- CBS (2003). Statline. Emissies door mobiele bronnen CBS, Voorburg/Heerlen.
- CCDM (2003). Emissiemonitor, Jaarcijfers 2001 en ramingen 2002. Datawarehouse-Emissieregistratie. Coördinatiecommissie Doelgroepmonitoring, Den Haag. Beschrijvingen van de berekeningsmethodiek vindt u in de meta-informatie van de Emissiemonitor op de website van de Emissieregistratie.
Relevante informatie
- Meer emissiesgegevens vindt u in Statline (CBS).
- Recente emissiecijfers en beschrijvingen van gehanteerde berekeningswijzen (meta-informatie) kunnen in detail bekeken worden op het Datawarehouse van de Emissieregistratie.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2003). Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1990-2002 (indicator 0128, versie 04, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.