NAMEA: bijdragen van economische activiteiten aan milieuthema's en bruto toegevoegde waarde, 2005
U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.
De landbouw levert de grootste bijdrage aan de verzuring en vermesting; de industrie en de energievoorziening leveren samen voor meer dan de helft bij aan het milieuthema Klimaatverandering.
2005* | Klimaat-verandering | Verzuring | Vermesting | Afval 1) | Toegevoegde waarde basisprijzen | |
% | ||||||
Emissie door producenten | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Landbouw en visserij | 14 | 36 | 63 | 8 | 2 | |
Delfstoffenwinning | 2 | 1 | 0 | 1 | 3 | |
Industrie | 28 | 11 | 10 | 28 | 14 | |
w.v. | voedings- en genotmiddelenindustrie | 2 | 1 | 4 | 18 | 3 |
textiel- en lederindustrie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
papierindustrie, uitgeverijen en drukkerijen | 1 | 0 | 1 | 2 | 2 | |
aardolie-industrie | 6 | 5 | 0 | 0 | 1 | |
chemische industrie, rubber- en kunststofindustrie | 12 | 3 | 4 | 2 | 3 | |
basismetaalindustrie | 4 | 2 | 0 | 4 | 1 | |
metaalproducten- en machine-industrie | 1 | 0 | 0 | 0 | 2 | |
overige industriële bedrijven | 2 | 1 | 0 | 3 | 3 | |
Energie- en waterleidingbedrijven | 28 | 6 | 1 | 3 | 1 | |
Bouwnijverheid | 1 | 1 | 3 | 47 | 5 | |
Handel, horeca en reparatie | 3 | 2 | 0 | 3 | 15 | |
Vervoer | 15 | 37 | 6 | 1 | 7 | |
w.v. | vervoer over land | 4 | 5 | 2 | 0 | 2 |
vervoer over water | 4 | 26 | 3 | 0 | 0 | |
vervoer door de lucht | 7 | 6 | 1 | 0 | 0 | |
dienstverlening t.b.v. vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | |
Zakelijke dienstverlening, verhuur en communicatie | 2 | 2 | 1 | 1 | 30 | |
Milieudienstverlening | 4 | 1 | 15 | 8 | 1 | |
Overige diensten | 4 | 3 | 1 | 2 | 21 | |
Bron: CBS (2006). | CBS/MNC/jan07/0214 | |||||
1) Cijfers 2004. Sinds dit jaar wordt ook de hoeveelheid nuttig toegepast afval meegenomen. De oudere jaren zjjn aangepast. |
De rol van producenten in milieuthema's
De landbouw is een relatief milieu-intensieve bedrijfstak met een beperkte bijdrage in de toegevoegde waarde. Het omgekeerde is waarneembaar voor zakelijke en overige dienstverlening; deze bedrijfstakken genereren samen de hoogste toegevoegde waarde met een relatief lage milieudruk. De transportsectoren (vervoer over land, water en door de lucht) die tezamen 4,7% van de Nederlandse toegevoegde waarde genereren, dragen 13,7% bij aan de broeikasgasemissies van Nederlandse ingezetenen en 36,6% aan de emissies van verzurende stoffen.
Sinds dit jaar is voor de gegevens van afval de totale hoeveelheid vrijgekomen afval opgenomen en niet alleen de hoeveelheid gestort en verbrand afval. Ook de hoeveelheid vrijgekomen afval dat nuttig wordt ingezet voor hergebruik is meegenomen. Hierdoor is de hoeveelheid afval met een factor 6 toegenomen. In de oudere versies van deze indicator zijn deze gegevens ook aangepast.
Bronnen
- CBS (2006). Nationale Rekeningen 2005. CBS, Voorburg/Heerlen.
Relevante informatie
- Toelichting op de Nationale rekeningen op de website van het CBS.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Opmerking
- De tabel geeft de bijdragen van de verschillende economische activiteiten aan een aantal milieuthema's. De procentuele aandelen van bedrijven in de totale productie van emissies worden vergeleken met de aandelen in de toegevoegde waarde.
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2007). NAMEA: bijdragen van economische activiteiten aan milieuthema's en bruto toegevoegde waarde, 2005 (indicator 0214, versie 07, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.