Externe veiligheidsrisico's rond Schiphol, 1990-2001

U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.

 199019971998199920002001
  
Plaatsgebonden risicoaantal blootgestelde woningen
> 10-5/jaar72026262521
> 10-6/jaar7871 8511 5512 0501 9481 813
> 10-7/jaar7 90811 94212 08111 87913 88016 155
 
Plaatsgebonden risicoaantal blootgestelde inwoners
> 10-5/jaar155061615848
> 10-6/jaar1 7313 8993 1834 2973 9754 089
> 10-7/jaar17 39823 66624 42722 98227 00032 113
 
Plaatsgebonden risicoblootgesteld oppervlak (km2)
> 5.10-5/jaar0,30,470,470,480,430,43
> 10-5/jaar11,61,71,71,81,7
> 10-6/jaar6,89,39,69,710,310,4
> 10-7/jaar37,747,848,848,752,452,5
 
Groepsrisicokans op ongeval (per jaar)
> 10 doden3,9.10-45,0.10-45,2.10-45,3.10-45,7?10-46,0.10-4
> 100 doden1,1.10-55,1.10-63,3.10-76,0.10-61,0?10-51,4.10-5
 
Bron: RIVM.RIVM/MC/okt02

Ontwikkeling veiligheidsrisico's rond Schiphol

Bijna 4 100 mensen in de omgeving van Schiphol liepen in 2001 een hoger dan geaccepteerd risico (meer dan 1 op 1 miljoen) om dodelijk slachtoffer te worden van een ongeval op de luchthaven. Dat is nagenoeg hetzelfde aantal als in de twee voorgaande jaren. Behalve dit plaatsgebonden risico kan ook het groepsrisico beschouwd worden (de onderste twee cijferreeksen). Dan blijkt dat de kans op een ramp met tien of meer doden sinds 1990 voortdurend langzaam is toegenomen van eens per 2 600 jaar naar eens per 1 700 jaar. De kans op een ongeval met een grotere groep van 100 of meer doden ligt na een tijdelijke daling weer rond het niveau van 1990. De situatie rond Schiphol blijft ook duidelijk slechter dan in 1990.

Wat bepaalt de kans op een ongeval rond Schiphol?

De kans op een ernstig ongeval rond Schiphol wordt bepaald door de omvang van het vliegverkeer, de veiligheid van de vliegtuigen en de kwetsbaarheid van de omgeving. Bij dit laatste is vooral bepalend hoe de bevolking rond de luchthaven is verdeeld en de positie van woningen ten opzichte van de vluchtroutes.

Toelichting plaatsgebonden risico

Bij het plaatsgebonden risico gaat het om de kans, die een denkbeeldige persoon loopt om op een bepaalde plek dodelijk getroffen te worden door een ongeluk in een bedrijf. Hierbij is het dus niet van belang of op die plaats daadwerkelijk een persoon aanwezig is.

Doelstelling plaatsgebonden risico Schiphol

Voor Schiphol is het uitgangspunt, dat op termijn binnen de 5x10-5 contour (kans op een dodelijke ongeluk van 1 op 20 000) niet meer mag worden gewoond, dat binnen de 10-5 contour (1 op 100 000) niet meer mag worden gebouwd en dat de algehele veiligheidssituatie niet mag verslechteren. Deze doelen wijken af van de doelstellingen voor andere bedrijfsactiviteiten in Nederland. Voor deze andere activiteiten mag het plaatsgebonden risico in principe nergens groter zijn dan 1 op 1 miljoen (ofwel 10-6). Dus: de kans dat een denkbeeldig persoon, die zich een jaar lang permanent op de betreffende plek bevindt (de plek waarvoor het risico is uitgerekend) dodelijk verongelukt door een bedrijfs- of transportongeval, mag niet groter zijn dan eens in de miljoen jaar. Uiterlijk in 2010 moet dit zijn gerealiseerd.

Toelichting groepsrisico

Bij het groepsrisico gaat het om de kans op een ramp waarbij een deel van de aanwezige personen om het leven komt. Welke kans nog acceptabel geacht wordt, is afhankelijk van de omvang van de ramp. Een ongeval met honderd doden leidt tot meer ontwrichting, leed en emoties, dan een ongeval met tien dodelijke slachtoffers. Aan de kans op een ramp met honderd doden wordt dan ook een grens gesteld, die een factor 100 lager ligt dan voor een ramp met tien doden.

Schiphol: Externe veiligheid rond Schiphol , 2000-2018

Geluidhinder door vliegverkeer en de veiligheidsrisico's van Schiphol zijn al jaren onderwerp van soms heftige discussie in de samenleving. Hoe zitten deze complexe problemen in elkaar? En op welke wijze probeert de overheid ze aan te pakken? Met een voor Internet geschikte interactieve atlas, kunt u zelf inzicht verwerven in het geluid- en risicobeleid rond Schiphol.

Relevante informatie

Technische toelichting

Naam van het gegeven
Externe veiligheid Schiphol
Omschrijving
Aantal woningen binnen de externe veiligheidscontour van Schiphol.
Verantwoordelijk instituut
Planbureau voor de Leefomgeving
Berekeningswijze
De indicator is voorlopig gebaseerd op CBS woningtellingen binnen sloopzones en de beperkingengebieden die bepaald zijn aan de hand van de vlootsamenstelling waarop de vigerende geluidsnormering is gebaseerd (MNP, 2005). De risicocontouren die jaarlijks in de Milieubalans worden gerapporteerd, zijn gebaseerd op de werkelijke vlootsamenstelling in een jaar, en wijken hiervan af. Deze risicocontouren worden berekend op basis van werkelijke vlootsamenstelling in een jaar.
Basistabel
-
Geografische verdeling
-
Verschijningsfrequentie
-
Opmerking
Tussen de rapportage van 2008 en 2010 heeft er bij het CBS een wijziging in de woningbestanden plaatsgevonden waardoor de aantallen die in 2010 worden gerapporteerd enigszins afwijken ten opzichte van eerdere rapportages.
Betrouwbaarheidscodering
-

Archief van deze indicator

Actuele versie
versie‎
06
Bekijk meer Bekijk minder

Referentie van deze webpagina

CLO (2002). Externe veiligheidsrisico's rond Schiphol, 1990-2001 (indicator 0306, versie 03, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.