Overschrijding oriëntatiewaarde groepsrisico voor BRZO-bedrijven, 2005

U bekijkt op dit moment een afgesloten indicator. Deze indicator wordt niet meer bijgewerkt. De reden hiervoor staat hieronder vermeld. De archiefversies van deze indicator (indien aanwezig) zijn nog wel beschikbaar.

Deze indicator is afgesloten. Er is geen nieuwe informatie beschikbaar.

Op verschillende plaatsen in Nederland is de kans op een ongeluk met dodelijke slachtoffers groter dan de orientatiewaarde voor het groepsrisico.

Overschrijding oriëntatiewaarde voor het groepsrisico

Bij enkele BRZO-bedrijven is de kans op een ongeluk met dodelijke slachtoffers groter dan de oriëntatiewaarde voor het groepsrisico. De hoogte van deze oriëntatiewaarde is vastgelegd in het Besluit Externe Veiligheid voor Inrichtingen (VROM, 2004). In alle gevallen moet door het bevoegd gezag verantwoord worden of het groepsrisico acceptabel wordt geacht. De oriëntatiewaarde geldt daarbij als ijkpunt. Bij bedrijven die aangegeven zijn met een rode stip, is de overschrijding tien keer zo groot als de gestelde waarde.

De kaart geeft niet aan voor een ramp van welke omvang de oriëntatiewaarde is overschreden. Zo kan een overschrijding met een factor tussen één en tien op de ene plek duiden op een overschrijding van de nog net geaccepteerde kans op 100 of meer slachtoffers, terwijl dezelfde overschrijding elders geldt voor de oriëntatiewaarde gesteld aan de kans op tien of meer slachtoffers.

Toelichting groepsrisico

Bij het groepsrisico gaat het om de kans op een ramp waarbij een deel van de aanwezige personen om het leven komt. Welke kans nog acceptabel geacht wordt, is afhankelijk van de omvang van de ramp. Een ongeval met 100 doden leidt tot meer ontwrichting, leed en emoties, dan een ongeval met tien dodelijke slachtoffers. Aan de kans op een ramp met 100 doden wordt dan ook een grens gesteld, die een factor 100 lager ligt dan voor een ramp met tien doden.

Beleid

Voor het verminderen van de gevaren rond risicovolle bedrijven - van vuurwerkbedrijven tot spoorwegemplacementen en BRZO-bedrijven - worden door het kabinet middelen beschikbaar gesteld. Zo is voor de sanering van LPG-tankstations 30 miljoen euro uitgetrokken. De kosten voor sanering van al de knelpunten die samenhangen met de productie, het transport en het gebruik van ammoniak en LPG zijn geschat op circa 200 miljoen euro. Deze kosten moeten deels ook door het bedrijfsleven worden opgebracht (VROM 2005). Inmiddels zijn er 80 LPG-tankstations gesaneerd.

Bronnen

Technische toelichting

Naam van het gegeven
-
Omschrijving
-
Verantwoordelijk instituut
-
Berekeningswijze
-
Basistabel
-
Geografische verdeling
-
Verschijningsfrequentie
-
Betrouwbaarheidscodering
-

Archief van deze indicator

Bekijk meer Bekijk minder

Referentie van deze webpagina

CLO (2007). Overschrijding oriëntatiewaarde groepsrisico voor BRZO-bedrijven, 2005 (indicator 0302, versie 05, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.