Vliegbewegingen en handelsverkeer op Nederlandse luchthavens, 1997-2009
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
Het aantal passagiers op Nederlandse luchthavens is van 1997 tot en met 2008 met 57% gegroeid. In 2009 (voorlopige cijfers) trad een terugval op van ongeveer 8% ten opzichte van 2008 in de ontwikkelingen, veroorzaakt door de economische terugval. De hoeveelheid vervoerde goederen is in de periode 1997-2008 met ruim eenderde toegenomen. In 2009 werd ruim 9% minder getransporteerd dan in 2008.
Ontwikkelingen in de luchtvaart in 2009
Uit voorlopige cijfers over 2009 blijkt dat het aantal vluchten, en daarmee het aantal passagiers en de hoeveelheid vervoerde goederen is gedaald. Deze daling is een direct gevolg van de economische terugval voor de kredietcrisis die zich al in 2008 aankondigde. Ten opzichte van 2008 daalde het aantal vluchten met ruim 9%, het aantal passagiers met bijna 8% en het goederenvervoer met ruim 17% De waarden kwamen wel boven het niveau van 1997 uit.
Schiphol verreweg de belangrijkste luchthaven van Nederland
Schiphol heeft verreweg het grootste aandeel in het luchtvervoer. In 2008 ging 94% van het aantal passagiers en 97% van het goederenvervoer via Schiphol. Bijna 85% van het aantal vluchten (overlandbewegingen) vindt van en naar Schiphol plaats.
Aantal vliegtuigbewegingen afgenomen
Het totaal aantal vliegtuig bewegingen (overland- plus terreinbewegingen) vanaf Nederlandse luchthavens is in de periode 1997-2009 met 13% gedaald. Dit komt voor rekening van de afname van het aantal terreinbewegingen met circa 50%. Het aantal overlandbewegingen is in de periode 1997-2008 met 12% toegenomen tot 520 duizend. In 2009 nam het aantal af tot 475 duizend.
Effecten luchtverkeer
De toename van het luchtverkeer en de daarmee samenhangende ondervonden geluidhinder heeft geleid tot meer klachten over vlieggeluid en meer gezondheidsproblemen als gevolg van slaapstoornissen.
Daarnaast vermindert de externe veiligheid voor omwonenden door het toegenomen aantal vliegbewegingen.
Bronnen
- CBS (2010). StatLine: Maandcijfers luchtvaart, vliegbewegingen op Nederlandse luchthavens. CBS, Den Haag/Heerlen.
- CBS (2010). StatLine: Maandcijfers luchtvaart, handelsverkeer op Nederlandse luchthavens. CBS, Den Haag/Heerlen.
- Schiphol Group (2010). Jaarverslag, 2009. Schiphol, Amsterdam.
Relevante informatie
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- Vliegbewegingen en handelsverkeer op Nederlandse vliegvelden
- Omschrijving
- Vliegbewegingen en handelsverkeer van luchtvaartmaatschappijen met als hoofdactiviteit het commerciële vervoer van reizigers, vracht en post tegen betaling. Op de luchthavens van Amsterdam (Schiphol), Rotterdam (Zestienhoven), Eindhoven, Maastricht (Maastricht-Aken) en Groningen (Eelde) en 11 kleinere burgerluchthavens.
- Verantwoordelijk instituut
- Centraal Bureau voor de Statistiek
- Berekeningswijze
- Het onderzoek is gebaseerd op integrale waarneming van alle vluchten van/naar Nederlandse luchthavens met burgerluchtvaart
De luchthavenautoriteiten leggen de gegevens van alle starts en landingen vast in een geautomatiseerd registratiesysteem. Het CBS ontvangt hieruit maandelijks een bestand met relevante statistische informatie. Van elke vlucht zijn gegevens opgenomen over ondermeer het aantal vervoerde passagiers en/of de omvang van de vervoerde lading, naar herkomst en bestemming van de vlucht (land en luchthaven). - Basistabel
- Vliegbewegingen: StatLine: Maandcijfers luchtvaart, vliegbewegingen op Nederlandse luchthavensn
Handelsverkeer: StatLine: Maandcijfers luchtvaart, handelsverkeer op Nederlandse luchthavens. - Geografische verdeling
- Nederland; 5 hoofdluchtvaartterreinen; 11 kleinere burgerluchthavens.
- Andere variabelen
- Herkomst/bestemming passagiers en goederen en post (binnen Europa EU en niet-EU en intercontinentaal (Afrika, Amerika, Azië, per deelcontinent)
- Verschijningsfrequentie
- Jaarlijks. (Aanlevering van grondmateriaal geschiedt maandelijks)
- Achtergrondliteratuur
- Achtergrondgegevens over de Statistiek van de luchtvaart:
- Opmerking
- Overlandbewegingen zijn vliegbewegingen waarbij de opstijging en de daarop volgende landing niet op hetzelfde luchtvaartterrein plaatsvinden. Bij terreinbewegingen vinden deze wel op hetzelfde terrein plaats. Voor een verklaring van de overige gebruikte termen wordt verwezen naar de referenties.
- Betrouwbaarheidscodering
- A (Integrale enquête)
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2010). Vliegbewegingen en handelsverkeer op Nederlandse luchthavens, 1997-2009 (indicator 0028, versie 11, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.