Geluidhinder en woningbouw rond regionale luchthavens, 2010 - 2022

Door de stijging in het aantal passagiersvluchten na de coronapandemie was de ernstige hinder in 2022 bij regionale luchthavens van nationale betekenis hoger dan in 2020, behalve bij Maastricht. Ondanks een lichte toename van het aantal vliegbewegingen was bij Maastricht in 2022 het (berekende) aantal ernstig gehinderden lager dan in 2020. Dit komt door een iets andere ligging van de geluidcontour (48 Lden) over bewoonde gebieden. Het aantal ernstig gehinderden in 2022 ligt voor alle regionale luchthavens van nationale betekenis nog steeds onder het niveau van 2018. De ontwikkeling van het aantal woningen in de gebieden vanaf 56 Lden (met beperkingen voor woningbouw) laat in 2022 alleen bij Maastricht een stijgende trend zien. Voor de andere regionale luchthavens bleef het aantal woningen binnen deze planologische contour vrijwel constant in 2020 en 2022. 

Regionale luchthavens

De regionale luchthavens bij Groningen, Lelystad, Rotterdam, Eindhoven en Maastricht zijn van nationale betekenis. Dit betekent dat het Rijk hiervoor het bevoegde gezag is. De Wet luchtvaart bepaalt dat luchthavens een luchthavenbesluit moeten hebben. Daarin worden o.a. regels gesteld voor de bestemming en het gebruik van de grond rond de luchthaven. Het Besluit Burgerluchthavens (BBL, 2017) geeft nadere detaillering van die regels. Voor Eindhoven, als militaire basis met medegebruik van burgerluchtvaart, is het Besluit Militaire Luchthavens (BML, 2015) bepalend. De beperkingengebieden voor Eindhoven wijken af van de burgerluchthavens, zowel in de gebruikte geluidsmaat (Ke i.p.v. Lden, zie Kosteneenheid-Wikipedia) als in de beperkingen die voor die gebieden zijn vastgelegd. Voor Eindhoven is het luchthavenbesluit op 1 november 2014 van kracht geworden en voor Lelystad op 1 april 2015. Voor Groningen, Rotterdam en Maastricht zijn nog geen luchthavenbesluiten van kracht, maar bestaan er omzettingsregelingen die weer gebaseerd zijn op oudere aanwijzingsbesluiten. Deze bepalen vergelijkbaar met een luchthavenbesluit aan welke regels de luchthaven zich moet houden. Lelystad komt verder in deze analyse niet voor omdat de luchthaven nog niet is opengesteld voor groot handelsverkeer (commerciële vluchten met grote toestellen voor vervoer van passagiers, vracht of post).

Hinder en woningbouw

Bij geluidhinder en woningbouw rond luchthavens gaat het om twee verschillende ruimtelijke invalshoeken. In beide gevallen worden geluidcontouren gebruikt.

Geluidhinder wordt berekend op basis van de ruimtelijke verspreiding van het luchtvaartgeluid en de hoeveelheid geluid waaraan inwoners binnen bepaalde geluidcontouren zijn blootgesteld. In de regelgeving voor regionale luchthavens speelt geluidhinder geen rol in de toetsing van de geluidbelasting van de omgeving. Wel wordt de geluidbelasting getoetst op enkele specifieke locaties (zogenoemde handhavingspunten). Om voor deze indicator toch een beeld te geven van de ernstige hinder rond de luchthavens wordt de geluidcontourwaarde van 48 Lden gehanteerd, die ook voor Schiphol wordt gebruikt bij de vaststelling van de ernstige hinder. De vorm en grootte van de 48 Lden-contour hangt af van onder andere het gerealiseerde aantal vliegbewegingen, de vliegtuigtypen en de meteorologische omstandigheden in het betreffende jaar. De contour ziet er dan ook jaarlijks iets anders uit. Voor uitleg over Lden zie de technische toelichting bij deze indicator.

Voor de ontwikkeling van het aantal woningen rond luchthavens zijn ook geluidcontouren van belang. In het Besluit burgerluchthavens (BBL, 2017) staat dat daarvoor in een luchthavenbesluit planologische geluidcontouren van 70, 56 en 48 Lden vastgesteld moeten worden. Deze planologische contouren blijven onveranderd tijdens de werking van het betreffende luchthavenbesluit.

  • Binnen de 70 Lden-contour mogen in principe geen woningen liggen. 
  • Binnen de 56 Lden-contour is nieuwbouw van woningen niet toegestaan behoudens nader omschreven uitzonderingen. 
  • Voor het gebied tussen de geluidcontour van 56 Lden en de geluidcontour van 48 Lden worden door het bevoegd gezag (in dit geval de minister van Infrastructuur en Waterstaat) geen ruimtelijke beperkingen voorgeschreven. Gemeenten en provincies zijn verantwoordelijk voor het ruimtelijke beleid in dit gebied. 

Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 moeten gemeenten en provincies bij ruimtelijke ontwikkelingen binnen de 48 Lden-contour rekening houden met het gecumuleerde geluid. Het gecumuleerd geluid op een locatie wordt berekend door de geluidsbijdrage van alle relevante bronnen bij elkaar op te tellen. Dit kan gevolgen hebben voor mogelijkheden voor bijvoorbeeld woningbouw. De gemeente moet namelijk beslissen of zij woningbouw aanvaardbaar acht op een locatie gegeven het gecumuleerde geluid. Het Rijk werkt op dit moment aan een actualisatie van de regels over cumulatie. 

De volgende paragrafen gaan apart in op de ontwikkelingen van de hinder en van de woningbouw.

Geluidhinder rond regionale luchthavens

Na de corona-epidemie in 2020 was er een sterke groei van het aantal vliegbewegingen te zien op de meeste regionale luchthavens. Het aantal vluchten van het handelsverkeer nam  voor de regionale luchthavens behalve Maastricht toe tussen de 95% en 190% ten opzichte van 2020 (zie tabel). Dit kwam vooral door het herstel in het aantal passagiersvluchten na de corona-epidemie. Voor Maastricht nam het aantal vliegbewegingen ten opzichte van 2020 maar beperkt toe.

 Aantal vluchten handelsverkeer voor 2020 en 2022 en verschil tussen 2022 en 2020
 20202022Verschil ten opzichte van 2020
Eindhoven1787538979+118%
Rotterdam633718383+190%
Maastricht61276409+5%
Groningen6121193+95%

De grafiek bovenaan deze pagina toont voor de vier regionale luchthavens de ontwikkeling in de ernstige hinder vanaf 2010 tot en met 2022. De berekende ernstige hinder is in 2022 ten opzichte van het coronajaar 2020 voor alle luchthavens toegenomen behalve voor Maastricht. Voor Rotterdam, Eindhoven en Groningen komt deze groei grotendeels overeen met de groei van het aantal vliegbewegingen ten opzichte van het coronajaar 2020. 

Voor Maastricht was een beperkte groei van het aantal vliegbewegingen te zien, maar het berekende aantal ernstig gehinderden is iets lager dan het aantal in 2020. De oorzaak van deze marginale afname is de grootte en ligging van de 48 Lden-contour voor deze luchthaven in 2022. Een vergelijking van de geluidcontouren voor Maastricht voor 2022 en 2020 laat zien dat de 48 Lden-contour in 2022 over de stad Maastricht (in woonwijk Amby en omgeving) kleiner is dan in 2020. Dit leidt tot een iets lager aantal woningen die binnen de geluidcontour vallen. Hoewel de geluidbelasting nog steeds boven de 48 Lden ligt, zorgt de kleinere contour er wel voor dat de geluidbelasting op het dorp Rothem afneemt. De effecten in Amby en Rothem vertalen zich naar een lager aantal ernstig gehinderden binnen deze geluidcontour (zie ook Geluidsbelasting rondom regionale luchthavens). De exacte oorzaak van de iets kleinere 48 dB(A) geluidcontour is voor deze actualisatie niet onderzocht, maar het zou een combinatie kunnen zijn van de inzet van minder lawaaiige vliegtuigen in 2022 en/of minder vliegbewegingen van en naar de zuidoostelijke kant van de baan. 

De toename van de hinder in 2022 voor Rotterdam en Eindhoven heeft vooral te maken met het herstel in het passagiersverkeer. De verdubbeling en bijna verdrievoudiging van het aantal vliegbewegingen op deze luchthavens leidde in 2022 tot aanzienlijk grotere geluidcontouren dan in 2020.

Voor Groningen speelt naast handelsverkeer ook het niet-handelsverkeer een belangrijke rol, in de luchtvaart General Aviation (GA-verkeer) genoemd. Het handelsverkeer in Groningen was in 2022 bijna verdubbeld ten opzichte van 2020. De groei in GA-verkeer was ook aanzienlijk, met een toename van 70%. Het GA-verkeer is al het overige vliegverkeer, met uitzondering van de militaire luchtvaart, en betreft in Groningen vooral kleine propellertoestellen. 

Het aantal ernstig gehinderden in 2022 ligt voor alle regionale luchthavens van nationale betekenis nog steeds onder het niveau van 2018.

Woningbouw rond regionale luchthavens

Voor Rotterdam, Groningen en Maastricht zijn nog geen luchthavenbesluiten vastgesteld en gelden nog andere contouren op basis van de omzettingsregeling voor die luchthavens. Eindhoven heeft wel een luchthavenbesluit. Maar daar zijn, zoals bij alle militaire luchthavens in Nederland, de contouren in de geluidsmaat Kosteneenheden (Ke) vastgelegd.

Bij geen van de luchthavens liggen er woningen binnen de 70 Lden-contour. Bij Maastricht ligt een relatief groot aantal woningen binnen de 56 Lden-contour en dit aantal laat ook in 2022 een stijgende trend zien. Bij de andere luchthavens blijft het aantal woningen binnen de 56 Lden-contour vrij constant. De geluidsmaat 35 Ke bij Eindhoven komt ongeveer overeen met 56 tot 58 Lden. Bij Groningen en Rotterdam is binnen de 48 Lden-contour sinds 2012 een licht stijgende trend in het aantal woningen te zien. Vooral rondom Rotterdam zijn er sinds 2020 woningen binnen de 48 Lden-contour bij gekomen. Voor Maastricht is er in de periode 2020-2022 een kleine vermindering te zien in het aantal woningen binnen de 48 Lden  planologische contour. 

Ontwikkeling van het aantal woningen binnen de 56 Lden en 35 Ke planologische contouren van de regionale luchthavens
 56 Lden-contour
 2010201220142016201820202022
Groningen32322727272828
Maastricht2709268426872786280128132819
Rotterdam303298296298300301300
 35 Ke-contour
Eindhoven54545453545354

 

Ontwikkeling van het aantal woningen binnen de 48 Lden planologische contouren van de regionale luchthavens
 48 Lden-contour
 2010201220142016201820202022
Groningen760758756759762773775
Maastricht22694226242293123142232842344423422
Rotterdam20192205502056920603206432085320967

 

Bronnen

Technische toelichting

Naam van het gegeven

Ernstige hinder en ernstige slaapverstoring rond regionale luchthavens. 

Omschrijving

Trend van de ernstige hinder en de ernstige slaapverstoring door vliegtuiggeluid rond regionale luchthavens

Verantwoordelijk instituut

Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)

Berekeningswijze

De geluidberekeningen zijn uitgevoerd door NLR volgens de in de RBML (Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens) voorgeschreven methodiek. Hierin is een maaswijdte van 100 meter toegepast. De in de berekeningen gebruikte verkeersgegevens (aantallen bewegingen en type vliegtuig) zijn gebaseerd op de registraties van het actuele verkeer per kalenderjaar. Voor de vliegbanen zijn in de berekeningen gemodelleerde routes gebruikt. De berekeningen van Lden geluidbelasting zijn uitgevoerd met de Lden tool (versie 3.4 update 103).

Telling inwoners: CBS, Structuurtelling Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).

De ernstige geluidhinder is berekend door RIVM binnen de 48 dB(A) Lden-contour.

De hinder en slaapverstoring zijn berekend met de dosis-effectrelaties uit de Gezondheidskundige Evaluatie Schiphol: Breugelmans, O.R.P. (2005), De relatie tussen vliegtuiggeluid en zelfgerapporteerde ernstige hinder en ernstige slaapverstoring in Nederland: Uitkomst van de Gezondheidskundige Evaluatie Schiphol, Bilthoven: RIVM.

De Lden (Engels: Level day-evening-night) is een maat om de geluidbelasting door omgevingslawaai uit te drukken. Met ingang van 2004 werd het gebruik van de Lden in alle Europese landen verplicht voor het maken van strategische geluidbelastingkaarten.  Voor nationale normenstelsels geldt die verplichting niet, maar is de overheid voor de duidelijkheid, en waar dat mogelijk was, ook overgestapt op de Lden-maat.

Basistabel

-

Geografische verdeling

Gebieden rond de luchthavens bij Groningen, Rotterdam, Eindhoven en Maastricht.

Verschijningsfrequentie

2 jaar

Opmerking

Voor Eindhoven is het militaire verkeer buiten beschouwing gelaten. Voor Lelystad is groot vliegverkeer t/m 2016 nog niet aan de orde.

Betrouwbaarheidscodering

Geluidbelasting: modelberekening

 

Telling inwoners: B (schatting gebaseerd op een groot aantal (zeer accurate) metingen, waarbij representativiteit van de gegevens vrijwel volledig is.)

Referentie van deze webpagina

CLO (2024). Geluidhinder en woningbouw rond regionale luchthavens, 2010 - 2022 (indicator 2162, versie 06, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.