Fietsgebruik, 2000-2022

Het totaal aantal afgelegde fietskilometers (van normale en elektrische fiets samen) is tussen 2000 en 2022 met 24 procent toegenomen. In 2022 werd ongeveer 18 miljard kilometer met de fiets afgelegd. Dit is ongeveer even veel als in 2019, het laatste jaar vóór de COVID-19 pandemie. Als gevolg van de pandemie daalde de afgelegde afstand met de fiets naar 15 miljard kilometer in 2020. 
Omdat de Nederlandse bevolking tussen 2000 en 2022 ook toenam, is de toename in afgelegde fietsafstand per inwoner minder sterk. Tussen 2000 en 2022 nam de afgelegde afstand per fiets per inwoner van Nederland toe met ongeveer 9 procent, van ongeveer 975 naar 1.075 km per jaar.

Stabiel aandeel fietsgebruik voor korte verplaatsingen

De fiets is met een aandeel van 34 procent een belangrijke vervoerwijze op de korte afstand (tot 7,5 km). Dit aandeel is de laatste jaren relatief stabiel, al lag het aandeel tijdens de COVID-19 pandemie in 2020 en 2021 iets lager.

Gebruik elektrische fiets toegenomen

Het gebruik van de elektrische fiets is de laatste jaren sterk toegenomen. In 2022 gaat 25 procent van de fietsritten met een e-fiets. Van de afgelegde fietsafstand gaat ongeveer 37 procent met de e-fiets. Dit komt neer op bijna 1,2 miljard e-fietsritten per jaar waarbij meer dan 6,5 miljard km wordt gefietst. Het e-fietsgebruik groeit de afgelopen jaren sterker onder de relatief jonge gebruikers. Tussen 2019 en 2022 nam het aandeel e-fiets in de totaal afgelegde fietsafstand onder 70-plusser relatief gezien met ongeveer 18 procent toe. Onder 12- tot en met 24-jarigen was die toename relatief gezien veel groter en verdrievoudigde het aandeel e-fiets bijna.
Ook tijdens de COVID-19 pandemie nam de per e-fiets afgelegde afstand toe. De afgelegde afstand met de e-fiets nam tussen 2019 en 2022 met 55 procent toe.

Verschillen tussen gemeenten

Er zijn grote verschillen in fietsgebruik tussen gemeenten in Nederland. Van de grootste gemeenten is de fiets in 2022 het populairst in Leiden, Groningen, Zwolle en Utrecht met een aandeel in alle lokale verplaatsingen van tussen de 42 en 44 procent. In ’s-Hertogenbosch, Haarlemmermeer, Rotterdam, Zoetermeer en Almere wordt juist relatief weinig gebruik gemaakt van de fiets: het aandeel fiets in de lokale verplaatsingen was daar in 2022 minder dan 30 procent.

Technische toelichting

Naam van het gegeven

Fietsgebruik in Nederland

Omschrijving

De ontwikkeling van het fietsgebruik in Nederland

Verantwoordelijk instituut

Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), auteur: Mathijs de Haas

Berekeningswijze

-

Basistabel

-

Geografische verdeling

Nederland

Andere variabelen

-

Verschijningsfrequentie

2-jaarlijks

Achtergrondliteratuur
  • Boonstra, H. J., & Van den Brakel, J. (2023). Modelling mobility trends – update including 2022 ODiN data and Covid effects. Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
  • Mobiliteitsbeeld (2023)
Opmerking

-

Betrouwbaarheidscodering
Schatting, gebaseerd op een groot aantal (accurate) metingen; de representativiteit is grotendeels gewaarborgd.

Archief van deze indicator

Actuele versie
versie‎
07
Bekijk meer Bekijk minder
versie‎
06
versie‎
05
versie‎
04
versie‎
03
versie‎
02
versie‎
01

Referentie van deze webpagina

CLO (2024). Fietsgebruik, 2000-2022 (indicator 2144, versie 07, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.