Tarieven van enkele milieuheffingen, belastingen op een milieugrondslag en recyclings- en beheersbijdragen, 2014-2018
U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.
De tarieven van de rioolheffing en een aantal belastingen op milieugrondslag zijn de laatste vijf jaar gestegen, terwijl de tarieven van recyclings- en beheersbijdragen gelijk bleven of juist daalden.
eenheid | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Milieuheffingen | ||||||
Waterverontreinigingsheffing (Rijk) 1) | euro / | 35,50 / | 37,28 | 37,28 | 37,28 | 37,28 |
vervuilingseenheid | 37,28 | |||||
Waterverontreinigingsheffing en | euro / | 55,30 | 55,69 | 56,30 | 56,30 | 56,28 |
zuiveringsheffing (waterschappen) 2) | vervuilingseenheid | |||||
Rioolheffing 2) 3) | euro / inwoner | 88,00 | 91,00 | 92,00 | 92,00 | 93,00 |
Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2) 3) | euro / inwoner | 104,00 | 102,00 | 102,00 | 101,00 | 100,00 |
Belastingen op milieugrondslag 4) | ||||||
Brandstoffenbelasting kolen | euro / 1 000 kg | 14,27 | 14,40 | 14,47 | 14,51 | 14,63 |
Belasting op leidingwater (tot 300 m3) | euro / 100 m3 | 33,00 | 33,00 | 33,50 | 33,60 | 33,90 |
Afvalstoffenbelasting | ||||||
Gestort of verbrand afval | euro / 1 000 kg | 17,00 | 13,00 | 13,07 | 13,11 | 13,21 |
Energiebelasting | ||||||
Aardgas tot 170 000 m3 | euro / m3 | 0,19 | 0,19 | 0,25 | 0,25 | 0,26 |
Elektriciteit tot 10 000 kWh | euro / kWh | 0,12 | 0,12 | 0,10 | 0,10 | 0,10 |
Opslag duurzame energie | ||||||
Elektriciteit tot 10 000 kWh | euro / 1 000 kWh | 2,30 | 3,60 | 5,60 | 7,40 | 1,32 |
Aardgas tot 170 000 m3 | euro / 1 000 m3 | 4,60 | 7,40 | 11,30 | 15,90 | 28,50 |
Afvalfonds verpakkingen | ||||||
Algemeen tarief | euro / 1 000 kg | 470,00 | 470,00 | 770,00 | 770,00 | 770,00 |
Recyclings- en beheersbijdragen | ||||||
Personenauto | euro | 45,00 | 45,00 | 45,00 | 42,50 | 40,00 |
Bromfiets / snorfiets 5) | euro | 10,00 | 5,00 | 5,00 | 5,00 | 5,00 |
Li-ion accu (hybride / elektrische) auto | ||||||
t.e.m. 5 kg | euro / accu | 15,00 | 15,00 | 15,00 | 10,00 | 9,00 |
5 t.e.m. 25 kg | euro / accu | 35,00 | 35,00 | 35,00 | 25,00 | 22,50 |
25 t.e.m. 100 kg | euro / accu | 90,00 | 90,00 | 90,00 | 75,00 | 65,00 |
Industriële batterijen (lithium-ion) voor E-bike | euro / kg | 3,00 | 3,00 | 3,00 | 3,00 | 3,00 |
Bron: CBS, KPMG Meijburg & Co. belastingadviseurs, ARN, Stibat, SRN, Ministerie I&W. | CBS/jun18 | |||||
1) Tarief verontreinigingsheffing Rijk 2014 bedraagt tot 1 juli 35,50 euro en vanaf 1 juli 37,28 euro. 2) Gemiddelde heffing. 3) Voor 2018 nader voorlopig cijfer (nader voorlopige cijfers zijn meer definitief dan voorlopige cijfers). 4) Tarieven exclusief omzetbelasting. 5) Tarief 2015 vanaf 1 juni. |
Tarieven waterverontreinigingsheffing en zuiveringsheffing
Het overgrote deel van de waterverontreinigingsheffing en zuiveringsheffing wordt geïnd door de waterschappen. De tarieven voor deze heffingen verschillen per waterschap. Bovenstaande tabel vermeldt gemiddelde tarieven; in 2018 bedroeg het laagste tarief 47,62 euro en het hoogste tarief 93,50 euro. Naast de heffingen die opgelegd worden door de waterschappen wordt ook een klein deel van de waterverontreinigingsheffing geheven door het Rijk.
Toelichting waterverontreinigingsheffing en zuiveringsheffing
De zuiveringsheffing geldt voor lozingen via het rioolstelsel op een zuiveringswerk en wordt geheven door de waterschappen. De waterverontreinigingsheffing geldt voor directe lozingen op het oppervlaktewater en wordt geheven door zowel het Rijk als de waterschappen. De heffing van het Rijk belast lozingen op Rijkswateren, terwijl de heffing van de waterschappen de lozingen op regionale oppervlaktewateren belast. De opbrengst van deze heffingen komt ten goede aan het beheer van deze watersystemen.
Tarieven rioolheffing
In 2018 is het gemiddelde tarief van de rioolheffing met een kleine 20 procent gestegen ten opzichte van 2010. Deze ontwikkeling wordt in belangrijke mate verklaard door de grote investeringen die nodig zijn voor de vervanging van oude rioolstelsels.
Toelichting rioolheffing en rioolrecht
De rioolheffing is de opvolger van het tot 2010 bestaande rioolrecht. De rioolheffing wordt geheven door gemeenten. Met de inkomsten worden de kosten bestreden van:
- de inzameling en het transport van huishoudelijk en bedrijfsafvalwater;
- de zuivering van huishoudelijk afvalwater;
- de inzameling en verwerking van regenwater en het beheer van grondwater.
Toelichting belastingen op een milieugrondslag
In de jaren negentig van de vorige eeuw zijn de belastingen op een milieugrondslag ingevoerd om een verschuiving aan te brengen van de belasting op inkomen uit arbeid naar belastingen op milieu.
Inmiddels is een aantal belastingen op een milieugrondslag al weer vervallen:
- De meeste belastingen op brandstoffen zijn met ingang van 2004 in de energiebelasting geïntegreerd. De brandstoffenbelasting betreft sindsdien alleen kolen.
- Met ingang van 2010 is de energiebelasting op een aantal brandstoffen vervallen. De energiebelastingen op deze brandstoffen zijn overgegaan naar de accijns. Sindsdien betreft de energiebelasting alleen nog aardgas en elektriciteit.
- Met ingang van 2012 zijn de grondwaterbelasting en afvalstoffenbelasting vervallen. Hiervan is de afvalstoffenbelasting in 2014 opnieuw weer ingevoerd.
- Met ingang van 2013 is de verpakkingenbelasting afgeschaft en overgegaan in een afvalbeheersbijdrage in het kader van het Afvalfonds verpakkingen.
- Met ingang van 2013 is de Opslag duurzame energie ingevoerd met als doel investeringen in duurzame energie te stimuleren.
Recyclings- en beheersbijdragen
Sinds 2014 worden er zogenaamde recyclings- en beheersbijdragen geïnd bij de aanschaf van onder andere een nieuwe personenauto, een brom- of snorfiets, en voor diverse batterijen en accu's voor bijvoorbeeld hybride en elektrische auto's, en voor elektrische fietsen. De tarieven van de belangrijke recylings- en beheersbijdragen zijn de afgelopen jaren gelijk gebleven of gedaald.
Bronnen
- Afvalfonds verpakkingen (2018). Website Afvalfonds verpakkingen. Afvalfonds verpakkingen, Leidschendam.
- ARN (2018). Website ARN. ARN, Amsterdam.
- CBS (2018). StatLine: Kerncijfers gemeentebegrotingen, heffingen naar regio en grootteklasse. CBS, Den Haag / Heerlen.
- KPMG (2018). Pro Memorie 2018. Hoofdstuk 12, Belastingen op milieugrondslag. p. 53-55. KPMG Meijburg & Co. Belastingadviseurs, Amstelveen.
- SRN (2018). Website Scooter Recycling Nederland. Stichting Scooter Recycling Nederland, Amsterdam.
- Stibat (2018). Tarievenlijst beheersbijdrage per 1 januari 2018. Stibat, Zoetermeer.
Relevante informatie
- Meer informatie over milieuheffingen en belastingen op een milieugrondslag is te vinden in de databank StatLine van het CBS.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- Tarieven van enkele milieuheffingen, belastingen op een milieugrondslag en recyclings- en beheersbijdragen
- Omschrijving
- Deze indicator geeft de ontwikkeling van de tarieven van een aantal milieuheffingen, belastingen op een milieugrondslag, en recyclings- en beheersbijdragen voor de jaren 2014 tot en met 2018.
- Verantwoordelijk instituut
- Centraal Bureau voor de Statistiek
- Berekeningswijze
- Het (gemiddelde) tarief van de waterverontreinigingsheffing door water- en zuiveringsschappen is berekend op basis van CBS-gegevens. Hiertoe is de totale opbrengst van de heffing gedeeld door het totale aantal vervuilingseenheden.
Het tarief van de waterverontreinigingsheffing Rijk is afkomstig van het Bureau Verontreinigingsheffing Rijkswateren van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De (gemiddelde) tarieven van de rioolheffing en rioolrecht, respectievelijk afvalstoffenheffing en reinigingsrecht komen uit een door het CBS uitgevoerde enquête onder alle Nederlandse gemeenten. Hiertoe is de totale opbrengst van de heffingen gedeeld door het aantal inwoners (CBS, 2018).
De meeste tarieven van de belastingen op een milieugrondslag zijn ontleend aan hoofdstuk 12 van het rapport Pro Memorie 2018 van KPMG Meijburg & Co. Belastingadviseurs (KPMG, 2018). Het gemiddelde tarief voor de recycling van verpakkingen komt van het Afvalfonds verpakkingen (Afvalfonds verpakkingen, 2018).
Bron van het tarief van de recyclingsbijdragen voor personenauto's en brom- en snorfietsen zijn respectievelijk de websites van ARN (ARN, 2018) en Scooter Recycling Nederland (SRN, 2018). De tarieven van de beheersbijdragen voor batterijen en accu's komen van ARN (ARN, 2018) en Stibat (Stibat, 2018). - Basistabel
- StatLine: Kerncijfers gemeentebegrotingen: heffingen naar regio en grootteklasse (CBS, 2018)
- Geografische verdeling
- Nederland
- Verschijningsfrequentie
- Jaarlijks
- Achtergrondliteratuur
- Website Afvalfonds verpakkingen (2018);
Website ARN (ARN, 2018);
Website Scooter Recycling Nederland (SRN, 2018);
Pro Memorie 2018 (KPMG, 2018);
Tarievenlijst beheersbijdrage per 1 januari 2018 (Stibat, 2018) - Betrouwbaarheidscodering
- Integrale waarneming.
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2018). Tarieven van enkele milieuheffingen, belastingen op een milieugrondslag en recyclings- en beheersbijdragen, 2014-2018 (indicator 0362, versie 16, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.