Het plaatsgebonden risico in Nederland, 2005
U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.
Op bijna 130 km2 grondgebied is het plaatsgebonden risico hoger dan 10-6 per jaar. Hiervoor gelden beperkingen voor de aanwezigheid van woningen en andere kwetsbare objecten. Momenteel wonen er ruim 16.000 mensen binnen een gebied waar het risico hoger is dan 10-6/jaar. Uiterlijk in 2010 moeten deze situaties gesaneerd zijn.
Risicobron | Plaatsgebonden risico (per jaar) | |
10-5 | 10-6 | |
Aantal blootgestelde personen | ||
VR-plichtige bedrijven | 2 | 410 |
LPG-tankstations | 0 | 7.700 |
Spoorwegemplacementen | 0 | <10 |
Luchthaven Schiphol | 30 | 580 |
Regionale luchthavens | 140 | 5.000 |
Transport over de weg | 0 | 40 |
Transport over het spoor | 0 | 2.500 |
Transport over het water | 0 | <10 |
Totaal | 172 | Ruim 16.000 |
Ruimtebeslag (km2) | ||
VR-plichtige bedrijven | 20 | 60 |
LPG-tankstations | 0 | 24 |
Spoorwegemplacementen | 0 | 1 |
Luchthaven Schiphol | 2 | 10 |
Regionale luchthavens | 3 | 19 |
Transport over de weg | 0 | 9 |
Transport over het spoor | 0,1 | 5,5 |
Transport over het water | 0 | 0,1 |
Totaal | 25 | 129 |
Bron: RIVM, 2006 | MNP/MNC/jul2007 |
Norm voor het plaatsgebonden risico stelt beperkingen aan de woningbouw
Volgens de huidige norm voor het plaatsgebonden risico (VROM 2004) mag op een oppervlakte van 129 km2 geen woningbouw meer plaatsvinden. Het gebied waarin beperkingen gelden vanwege aardgastransportleidingen, is hierin nog niet meegenomen. Op deze plekken is de kans op een dodelijk ongeluk door een VR-plichtig bedrijf, een spoorwegemplacement, luchthaven, LPG-tankstation of vanwege transport groter dan aanvaardbaar. Namelijk groter dan 1 op 1 miljoen per jaar (10-6).
Op dit moment wonen in deze gebieden tezamen ruim 16.000 mensen. Dit zijn dus alle personen opgeteld, die een groter risico lopen dan 1 op 1 miljoen. Hiervan wonen er 5.600 te dicht bij luchthavens en 7.700 te dicht bij LPG-tankstations.
Voor LPG-tankstations zijn afspraken gemaakt over de invoering van extra maatregelen die het risico verder zullen inperken. Deze maatregelen moeten uiterlijk in 2010 zijn doorgevoerd. Voor beide risicobronnen, aardgastransportleidingen en LPG-tankstations, zullen daarom in de nabije toekomst de risico's (opnieuw) in kaart worden gebracht.
Ook binnen risicocontouren van Hogedruk aardgasbuisleidingen liggen woningen. De aantallen zijn echter nog niet bekend.
Toelichting plaatsgebonden risico
Bij het plaatsgebonden risico gaat het om de kans, die een denkbeeldig persoon loopt om op een bepaalde plek dodelijk getroffen te worden door een ongeluk in een bedrijf. Hierbij is het dus niet van belang of op die plaats daadwerkelijk een persoon aanwezig is.
Beleid met betrekking tot het plaatsgebonden risico
In Nederland heeft de overheid bepaald dat er geen kwetsbare objecten (zoals woningen) mogen staan op plaatsen waar het plaatsgebonden risico groter is dan 1 op 1 miljoen (ofwel 10-6). Uiterlijk in 2010 moet dit zijn gerealiseerd. Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel, bijvoorbeeld als dit niet mogelijk is vanwege internationale verplichtingen (zoals de vrije doorvaart over de Westerschelde naar Antwerpen). Ook rondom de luchthaven Schiphol wordt de aanwezigheid van bijna 250 woningen binnen 10-6 geaccepteerd.
Voor minstens enkele tienduizenden mensen zal de woonomgeving dus veiliger moeten worden. Het beleid is er op gericht voor deze bestaande woningen in 2010 de risico's tot onder de norm terug te brengen. Een tijdelijke overschrijding (tot 2010) van de norm van 1 op de miljoen is dus toegestaan. Overschrijdingen van 1 op 100.000 worden vanaf 2007 niet meer toegestaan.
Bronnen
- VROM (2004). Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen, 27 mei 2004. Den Haag.
- MNP (2005). Het Milieu rond Schiphol, 1990-2010, Feiten en Cijfers, Bilthoven.
- NLR (2003 - 2005). NLR-CR-2003-173 (Maastricht Aachen Airport), NLR-CR-2003-074 (Vliegveld Lelystad), NLR-CR-2005-036 (Vliegveld Eelde), NLR-CR-2004-057 (Rotterdam Airport). Amsterdam.
- AVIV/Haskoning (2005). Knelpunteninventarisatie Consequentieonderzoek Wettelijke Regeling Externe Veiligheid Vervoer, 21 juli 2005, Rijkswaterstaat Adviesdienst Verkeer en Vervoer.
Relevante informatie
- Ministerie van VROM, Dossier Externe Veiligheid.
- Senternovem, Infomil. Besluit externe veiligheid inrichtingen.
- RIVM, Informatie over Ongevallen en Rampen
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2007). Het plaatsgebonden risico in Nederland, 2005 (indicator 0304, versie 05, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.