Emissies naar lucht door wegverkeer, 2017
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
Personenauto's hebben het grootste aandeel in de emissies door wegverkeer (koolmonoxide, VOS, zwaveldioxide, kooldioxide, methaan en distikstofoxide). Het goederenvervoer emitteert de meeste fijnstof en stikstofoxiden.
Feitelijke emissies 1) 2017* | Broeikasgassen | |||||
kooldi- | methaan | distikstof- | ||||
oxide | oxide | |||||
miljoen kg | ||||||
Totaal | 30 300 | 2,3 | 0,78 | |||
Voertuigen voor personenvervoer | 20 100 | 2,3 | 0,37 | |||
personenauto's | 19 100 | 1,7 | 0,34 | |||
motortweewielers | 260 | 0,13 | 0,00 | |||
bromfietsen | 240 | 0,37 | 0,00 | |||
autobussen | 530 | 0,01 | 0,02 | |||
Voertuigen voor goederenvervoer | 9 910 | 0,08 | 0,40 | |||
bestelauto's | 4 290 | 0,04 | 0,09 | |||
vrachtauto's | 1 470 | 0,01 | 0,07 | |||
trekkers (met oplegger) | 4 150 | 0,02 | 0,25 | |||
Speciale voertuigen 4) | 300 | 0,00 | 0,01 | |||
Verzurende en grootschalige luchtverontreiniging | ||||||
Fijn | Kool- | NMVOS 2) | Stikstof- | Zwavel- | ||
stof 3) | monoxide | oxiden | dioxide | |||
miljoen kg | ||||||
Totaal | 1,7 | 327 | 26 | 70 | 0,19 | |
Voertuigen voor personenvervoer | 0,78 | 313 | 25 | 27 | 0,12 | |
personenauto's | 0,62 | 249 | 15 | 24 | 0,11 | |
motortweewielers | 0,04 | 27 | 2,4 | 0,70 | 0,00 | |
bromfietsen | 0,09 | 36 | 7,4 | 0,24 | 0,00 | |
autobussen | 0,04 | 0,57 | 0,18 | 1,9 | 0,00 | |
Voertuigen voor goederenvervoer | 0,9 | 14 | 1,3 | 41 | 0,06 | |
bestelauto's | 0,62 | 2,8 | 0,44 | 17 | 0,03 | |
vrachtauto's | 0,11 | 3,6 | 0,29 | 9,2 | 0,01 | |
trekkers (met oplegger) | 0,18 | 7,7 | 0,54 | 15 | 0,03 | |
Speciale voertuigen 4) | 0,03 | 0,58 | 0,05 | 1,6 | 0,00 | |
Bron: CBS | CBS/okt18/0130 | |||||
* Cijfers 2017 zijn voorlopig. | ||||||
1) Feitelijke emissies op Nederlands grondgebied. | ||||||
2) Vluchtige organische stoffen exclusief methaan, inclusief verdamping uit brandstofsystemen. | ||||||
3) Diameter kleiner dan 10 µm (PM10), exclusief emissies door slijtage van banden, wegdek en remmen. | ||||||
4) Bedrijfsvoertuigen voor bijzondere doeleinden, zoals brandweerauto's, takelwagens en reinigingsauto's. |
Bijdragen verkeerscategorieën
Bij het wegverkeer is de personenauto de belangrijkste bron van luchtverontreinigende emissies, met uitzondering van stikstofoxiden en fijnstof. In 2017 was het goederenvervoer, inclusief bestelauto's verantwoordelijk voor 59 procent van de emissie van stikstofoxiden en 53 procent van de emissie van fijnstof die ontstaat bij de verbranding van motorbrandstoffen. Andere bronnen van emissies van fijnstof, zoals de emissies door slijtage, zijn in dit overzicht niet meegenomen.
Oorzaken van emissies
Voor informatie over de oorzaken van de diverse emissies naar lucht, zie:
Bronnen
- CBS (2018a). StatLine: Emissies van broeikasgassen berekend volgens IPCC-voorschriften. CBS, Den Haag/Heerlen.
- CBS (2018b). Statline: Emissies van luchtverontreinigende stoffen volgens NEC-richtlijnen. CBS, Den Haag/Heerlen
- CBS (2018c). StatLine: Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; mobiele bronnen. CBS, Den Haag/Heerlen.
- Emissieregistratie (2018). Jaarcijfers 2016. RIVM, Bilthoven; PBL, Bilthoven; CBS, Den Haag; Rijkswaterstaat-Waterdienst, Lelystad; Alterra, Wageningen; Rijkswaterstaat-Leefomgeving, Utrecht, RVO, Utrecht en TNO Bouw en Ondergrond, Utrecht.
- Klein, J., et al. (2018). Methods for calculating emissions from transport in NL. Project Emissieregistratie, Task Force on Transportation of the Dutch Pollutant Release and Transfer Register.
Relevante informatie
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2022
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1990-2021
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2021
- Milieudruk doelgroep Verkeer en vervoer: een overzicht
- Recente emissiecijfers en beschrijvingen van gehanteerde berekeningswijzen (meta-informatie) kunnen in detail bekeken worden op de website van de Emissieregistratie.
Technische toelichting
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2018). Emissies naar lucht door wegverkeer, 2017 (indicator 0130, versie 32, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.