Emissies naar lucht door wegverkeer, 2014
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
Personenauto's hebben het grootste aandeel in de emissies door wegverkeer (koolmonoxide, VOS, zwaveldioxide, kooldioxide, methaan en distikstofoxide). Het goederenvervoer emitteert de meeste fijn stof en stikstofoxiden.
Actuele emissies 1)2014* | Broeikasgassen | |||||
kool- | methaan | distikstof- | ||||
dioxide | oxide | |||||
miljoen kg | ||||||
Totaal | 29 000 | 2,4 | 0,73 | |||
Voertuigen voor personenvervoer | 19 700 | 2,3 | 0,38 | |||
w.v. | personenauto's | 18 700 | 1,7 | 0,35 | ||
motortweewielers | 300 | 0,16 | 0,01 | |||
bromfietsen | 210 | 0,39 | 0,00 | |||
autobussen | 520 | 0,01 | 0,02 | |||
Voertuigen voor goederenvervoer | 9 000 | 0,08 | 0,34 | |||
w.v. | bestelauto's | 3 900 | 0,05 | 0,08 | ||
vrachtauto's | 1 500 | 0,01 | 0,06 | |||
trekkers (met oplegger) | 3 600 | 0,02 | 0,20 | |||
Speciale voertuigen 4) | 300 | 0,00 | 0,01 | |||
Kool- | VOS 2) | Stikstof- | Zwavel- | Fijn | ||
monoxide | oxiden | dioxide | stof 3) | |||
miljoen kg | ||||||
Totaal | 327 | 27 | 77 | 0,26 | 2,4 | |
Voertuigen voor personenvervoer | 311 | 25 | 29 | 0,21 | 1,1 | |
w.v. | personenauto's | 247 | 15 | 26 | 0,20 | 0,9 |
motortweewielers | 35 | 2,9 | 0,83 | 0,00 | 0,04 | |
bromfietsen | 28 | 7,8 | 0,24 | 0,00 | 0,10 | |
autobussen | 0,56 | 0,20 | 2,6 | 0,00 | 0,05 | |
Voertuigen voor goederenvervoer | 16 | 1,4 | 46 | 0,05 | 1,3 | |
w.v. | bestelauto's | 3,0 | 0,59 | 13 | 0,02 | 0,90 |
vrachtauto's | 4,2 | 0,45 | 12 | 0,01 | 0,14 | |
trekkers (met oplegger) | 8,4 | 0,45 | 21 | 0,02 | 0,22 | |
Speciale voertuigen 4) | 0,69 | 0,08 | 2,0 | 0,00 | 0,04 | |
Bron: CBS. | CBS/CLO/okt15/0130 | |||||
1) Feitelijke emissies op Nederlands grondgebied. 2) Vluchtige organische stoffen, exclusief methaan (ook wel NMVOS genoemd); inclusief verdamping uit brandstofsystemen. 3) Diameter kleiner dan 10 µm (PM10), exclusief emissies door slijtage van banden, wegdek en remmen. 4) Bedrijfsvoertuigen voor bijzondere doeleinden, zoals brandweerauto's, takelwagens en reinigingsauto's. |
Bijdragen verkeerscategorieën
Bij het wegverkeer is de personenauto de belangrijkste bron van luchtverontreinigende emissies, met uitzondering van stikstofoxiden en fijn stof. In 2013 was het goederenvervoer, inclusief bestelauto's verantwoordelijk voor 59% van de emissie van stikstofoxiden en 51% van de emissie van fijn stof die ontstaat bij de verbranding van motorbrandstoffen.
Andere bronnen van emissies van fijn stof, zoals de emissies door slijtage, zijn in dit overzicht niet meegenomen. Voor de totale emissies van fijn stof door wegverkeer:
Oorzaken van emissies
Bronnen
- CBS (2015a). StatLine: Luchtverontreiniging, feitelijke emissies door mobiele bronnen. CBS, Den Haag/Heerlen.
- CBS (2015b). StatLine: Luchtverontreiniging, feitelijke emissies door wegverkeer. CBS, Den Haag/Heerlen.
- CBS (2015c). StatLine: Emissies van broeikasgassen, berekend volgens IPCC-voorschriften. CBS, Den Haag/Heerlen.
- Emissieregistratie (2015). Jaarcijfers 2014*. RIVM, Bilthoven; PBL, Bilthoven; CBS, Den Haag; Rijkswaterstaat-Waterdienst, Lelystad; Alterra, Wageningen; Rijkswaterstaat-Leefomgeving, Utrecht, RVO, Utrecht en TNO Bouw en Ondergrond, Utrecht. http://www.emissieregistratie.nl.
- Klein, J., et al. (2014). Methoden voor de berekening van de emissies door mobiele bronnen in Nederland (Engelstalig met Nederlandse tabellenset).Taakgroep Verkeer van het Project Emissieregistratie.
Relevante informatie
- Wegverkeer: volumeontwikkeling en milieudruk, 1990-2022
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1990-2021
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 2021
- Milieudruk doelgroep Verkeer en vervoer: een overzicht
- Recente emissiecijfers en beschrijvingen van gehanteerde berekeningswijzen (meta-informatie) kunnen in detail bekeken worden op de website van de Emissieregistratie.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- Emissies naar lucht door wegverkeer (laatste jaar)
- Omschrijving
- Emissies naar lucht door het wegverkeer van broeikasgassen (kooldioxide, distikstofoxiden, methaan) en verzurende en grootschalige luchtverontreinigende stoffen (zwaveldioxide, stikstofoxiden, ammoniak, vluchtige organische stoffen (excl. methaan), fijn stof, koolmonoxide)
- Verantwoordelijk instituut
- Centraal Bureau voor de Statistiek, in samenwerking in de Emissieregistratie (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Planbureau voor de Leefomgeving, Centraal Bureau voor de Statistiek, Rijkswaterstaat-Waterdienst-Dienst Water en gebruik, Wageningen Universiteit-Alterra, Rijkswaterstaat-Leefomgeving, RVO, TNO, Deltares).
- Berekeningswijze
- Emissieberekening op basis van activiteitsgegevens (voertuigkilometers, brandstofverbruik) en emissiefactoren.
Zie verder Klein, J., et al. (2014). Methoden voor de berekening van de emissies door mobiele bronnen in Nederland. Taakgroep Verkeer van het Project Emissieregistratie (Engelstalig rapport met Nederlandstalige tabellenset). - Basistabel
- StatLine tabel: Luchtverontreiniging, feitelijke emissies door mobiele bronnen.
- Geografische verdeling
- Nederland
- Andere variabelen
- Belasting oppervlaktewater, bodem-emissies, emissies oppervlaktewater, lucht-emissies, lucht-emissies volgens IPCC
In totaal circa 300 stoffen
Circa 1600 emissie-oorzaken en circa 1000 (individuele) puntbronnen - Verschijningsfrequentie
- In maart definitieve cijfers t-2; in augustus voorlopige cijfers t-1
- Achtergrondliteratuur
- Methoden: op de website van Emissieregistratie achter Overzicht documenten
Begrippen: op de website van Emissieregistratie achter Begrippenlijst - Opmerking
- Er is een verschil in de berekening van de broeikasgasemissies volgens de IPCC en de emissies van verzurende en overige stoffen volgens de NEC-richtlijn. De IPCC-emissies door wegverkeer worden berekend op basis van de afzet van motorbrandstoffen; de NEC-emissies worden berekend op basis van het aantal voertuigkilometers op Nederlands grondgebied.
De methodiek voor de berekening van de emissies door wegverkeer wordt jaarlijks aangepast. De meest recente methodiekbeschrijving geeft het rapport Klein, J., et al. (Klein et al., 2014). Een samenvatting van de methodiek wordt gegeven in Luchtverontreiniging, emissies door mobiele bronnen 1990-2009. - Betrouwbaarheidscodering
- C (Gemiddeld; afhankelijk van emissieoorzaak en stof)
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2015). Emissies naar lucht door wegverkeer, 2014 (indicator 0130, versie 26, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.