Wegvoertuigen naar milieuklasse, 1985-2014
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
Wegvoertuigen worden steeds schoner door verscherpte typekeuringseisen die zijn opgelegd door de EU en zijn opgenomen in de Nederlandse wetgeving.
EURO-normen
Om de luchtverontreiniging door het wegverkeer terug te dringen zijn vanaf het begin van de jaren zeventig door de EG/EU normen vastgesteld waaraan voertuigen moeten voldoen om op de markt te komen. Deze typekeuringseisen zijn vervolgens in de nationale wetgevingen opgenomen en zijn in de loop der jaren steeds verder aangescherpt. De meest recente normen worden EURO-normen genoemd. Onderstaande tabel geeft een samenvatting van deze normen.
EURO-norm | EU-richtlijn 1) | Ingangsdatum | Opmerkingen | |
nieuwe typen | bestaande typen | |||
Personenauto's en | ||||
lichte bedrijfsvoertuigen | ||||
EURO-1 | 91/441 | 1-7-1992 | 1-1-1993 | Betreft personenauto's |
Idem | 93/59 | 1-10-1993 | 1-10-1994 | Betreft lichte bedrijfsvoert. |
EURO-2 | 94/12 | 1-10-1996 | 1-1-1997 | Betreft personenauto's |
Idem | 96/69 | 1-1-1997 | 1-1-1998 | Betreft lichte bedrijfsvoert. |
EURO-3 | 98/69 | 1-1-2000 | 1-1-2001 | |
EURO-4 | 98/69 | 1-1-2005 | 1-1-2006 | |
EURO-5 | 99/96 | 1-9-2009 | 1-1-2011 | |
EURO-6 | 2007/715 | 1-9-2014 | 1-9-2015 | Betreft personenauto's |
Idem | idem | 1-9-2015 | 1-9-2016 | Betreft lichte bedrijfsvoert. |
Zware bedrijfsvoertuigen | ||||
EURO-0 | 88/77 | 1-7-1988 | 1-10-1990 | |
EURO-1 | 91/542 | 1-7-1992 | 1-10-1993 | |
EURO-2 | 91/542 | 1-10-1995 | 1-10-1996 | |
EURO-3 | 1999/96 | 1-10-2000 | 1-10-2001 | |
EURO-4 | 1999/96 | 1-10-2005 | 1-10-2006 | |
EURO-5 | 2005/55 | 1-10-2008 | 1-10-2009 | |
EURO-6 | 2009/595 | 1-1-2013 | 1-1-2014 | |
Bron: EU. | CBS/CLO/mei14/0388 | |||
1) Zie: http://eur-lex.europa.eu/nl/index.htm. |
In de grafieken is bij personenauto's, die nog niet aan de EURO-normen voldoen, onderscheid gemaakt tussen auto's met en zonder katalysator. De categorie met katalysator is redelijk vergelijkbaar met EURO-1.
Bronnen
- EU (2005). Richtlijnen van het Europese Parlement en de Raad. Europese Unie. Brussel.
- Wee, G.P. van, M.A.J. Kuijpers-Linde en O.J. van Gerwen (2001). Emissies en kosten tot 2030 bij het vastgesteld milieubeleid. Achtergronddocument bij de Nationale Milieuverkenning 5. RIVM (rapportnr. 408 129 013), Bilthoven.
Relevante informatie
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1990-2021
- Emissies naar lucht door wegverkeer, 2023
- Emissie per voertuigkilometer voor wegverkeer, 2004-2023
- CO2-emissie per voertuigkilometer van nieuwe personenauto's, 1998-2017, voor informatie over de voortgang CO2-convenant tussen de EU en automobielfabrikanten.
- Woningbouw nabij LPG-tankstations, 2003
- Milieukosten per doelgroep en thema, 2003
- Milieukosten per sector, 1990-2013
- Gegevens over de emissies door wegverkeer vindt u in StatLine (CBS) en op de website van de Emissieregistratie. Beleid en maatregelen ter vermindering van de luchtverontreiniging door het verkeer staan beschreven in hoofdstuk 6 van het Handboek Implementatie milieubeleid EU in Nederland. Voor de EU-richtlijnen kunt u terecht op http://eur-lex.europa.eu/nl/index.htm .
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- Wegvoertuigen per milieuklasse
- Omschrijving
- Het aandeel van het wagenpark, verdeeld in lichte voertuigen (<3,5 ton GVW: personenauto's, lichte bedrijfsvoertuigen) en zware voertuigen (>3,5 ton GVW: vrachtauto's, trekkers en autobussen), dat voldoet aan typekeuringseisen (conventioneel, pré-euro katalysator, Euro-1, Euro-2, Euro-3, etc.). GVW staat voor gewicht volle wagen.
- Verantwoordelijk instituut
- Centraal Bureau voor de Statistiek, in samenwerking met de Emissieregistratie (Planbureau voor de Leefomgeving, Centraal Bureau voor de Statistiek, Rijkswaterstaat/Waterdienst, Wageningen Universiteit-Alterra, Rijkswaterstaat-Leefomgeving, RVO, TNO, Deltares).
- Berekeningswijze
- Op basis van actief motorrijtuigenpark.
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- Nederland
- Verschijningsfrequentie
- In maart definitieve cijfers t-2, in augustus voorlopige cijfers t-1.
- Opmerking
- Beleid en maatregelen ter vermindering van de luchtverontreiniging door het verkeer staan beschreven in hoofdstuk 6 van het Handboek Implementatie milieubeleid EU in Nederland. Voor de EU-richtlijnen kunt terecht op http://eur-lex.europa.eu/nl/index.htm
- Betrouwbaarheidscodering
- C (Schatting; gebaseerd op een groot aantal (accurate) metingen, de representativiteit is grotendeels gewaarborgd).
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2015). Wegvoertuigen naar milieuklasse, 1985-2014 (indicator 0388, versie 23, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.