Emissies naar lucht door wegverkeer, 2006

U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.

Personenauto's hebben het grootste aandeel in de emissies door wegverkeer (koolmonoxide, VOS, zwaveldioxide, kooldioxide, methaan en distikstofoxide). Het goederenvervoer emitteert de meeste fijn stof en stikstofoxiden.

Actuele emissies 1)Broeikasgassen    
 kooldi- methaan distikstof-
 oxide   oxide
       
  miljoen kg    
       
Totaal31 600 2,1 1,3
Voertuigen voor personenvervoer19 400 1,9 1,1
w.v.personenauto's18 500 1,4 1,0
 motortweewielers310 0,2 0,0
 bromfietsen60 0,3 0,0
 autobussen560 0,0 0,0
Voertuigen voor goederenvervoer11 700 0,2 0,3
w.v.bestelauto's5 200 0,1 0,2
 vrachtauto's2 500 0,0 0,0
 trekkers (met oplegger)4 000 0,1 0,0
Speciale voertuigen 4)490 0,0 0,0
       
 Kool-VOS 2)Stikstof-Zwavel-Fijn
 monoxide oxidendioxidestof 3)
       
  miljoen kg    
       
Totaal256341230,55,7
Voertuigen voor personenvervoer23229420,42,4
w.v.personenauto's18018360,42,2
 motortweewielers414,10,50,00,0
 bromfietsen9,96,00,00,00,0
 autobussen1,00,35,00,00,1
Voertuigen voor goederenvervoer224,7760,13,1
w.v.bestelauto's132,1190,01,9
 vrachtauto's4,11,2230,00,6
 trekkers (met oplegger)4,91,4340,00,7
Speciale voertuigen 4)1,70,45,30,00,2
       
Bron: CBS.CBS/MNC/okt07/0130
1) Feitelijke emissies op Nederlands grondgebied.
2) Vluchtige organische stoffen, exclusief methaan (ook wel NMVOS genoemd); inclusief verdamping uit brandstofsystemen.
3) Diameter kleiner dan 10 µm (PM10), exclusief emissies door slijtage van banden, wegdek en remmen.
4) Bedrijfsvoertuigen voor bijzondere doeleinden, zoals brandweerauto's, takelwagens en reinigingsauto's.
N.B. De cijfers over 2006 zijn voorlopig.

Bijdragen verkeerscategorieën

Bij het wegverkeer is de personenauto de belangrijkste bron van luchtverontreinigende emissies, met uitzondering van stikstofoxiden en fijn stof. In 2006 (voorlopige cijfers) was het goederenvervoer, inclusief bestelauto's verantwoordelijk voor 60% van de emissie van stikstofoxiden en 55% van de emissie van fijn stof die ontstaat bij de verbranding van motorbrandstoffen.
Andere bronnen van emissies van fijn stof, zoals de emissies door slijtage, zijn in dit overzicht niet meegenomen. Voor de totale emissies van fijn stof door wegverkeer:

Oorzaken van emissies

Bronnen

Relevante informatie

  • Meer gegevens over de emissies door wegverkeer vindt u in StatLine (CBS) en het Datawarehouse (Emissieregistratie).

Technische toelichting

Naam van het gegeven
-
Omschrijving
-
Verantwoordelijk instituut
-
Berekeningswijze
-
Basistabel
-
Geografische verdeling
-
Verschijningsfrequentie
-
Opmerking
Er is een verschil in de berekening van de broeikasgasemissies volgens de IPCC en de feitelijke emissies zoals deze in deze indicator worden vermeld. De IPCC-emissies door wegverkeer worden berekend op basis van de afzet van motorbrandstoffen; de feitelijke emissies worden berekend op basis van het aantal voertuigkilometers op Nederlands grondgebied. Omdat geen betrouwbare gegevens beschikbaar zijn om de afgezette brandstof te verdelen naar de verschillende voertuigcatergorieën, zijn geen gegevens beschikbaar voor de IPCC-emissies naar voertuigcategorie.De methodiek voor de berekening van de emissies door wegverkeer wordt jaarlijks aangepast. De meest recente methodiekbeschrijving geeft het rapport Klein, J., et al. (Klein et al., 2006a). Er is hiervan tevens een Engelse vertaling beschikbaar (Klein et al.,2006b).In 2007 zijn dankzij nauwkeuriger gegevens over het aantal gereden kilometers en nieuwe inzichten over de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen per voertuigkilometer de ramingen van de emissies van milieuverontreinigende stoffen door het wegverkeer over de periode 1990-2005 naar beneden bijgesteld (Klein, 2007).
Betrouwbaarheidscodering
-

Archief van deze indicator

Actuele versie
versie‎
39
Bekijk meer Bekijk minder
versie‎
37
versie‎
34
versie‎
32
versie‎
30
versie‎
28
versie‎
27
versie‎
26
versie‎
25
versie‎
23
versie‎
22
versie‎
21
versie‎
19
versie‎
17
versie‎
15
versie‎
13
versie‎
11
versie‎
09
versie‎
08
versie‎
07
versie‎
05
versie‎
04
versie‎
03

Referentie van deze webpagina

CLO (2007). Emissies naar lucht door wegverkeer, 2006 (indicator 0130, versie 11, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.