Emissies naar lucht door wegverkeer, 2005
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
Personenauto's hebben het grootste aandeel in de emissies door wegverkeer (koolmonoxide, VOS, zwaveldioxide, kooldioxide, methaan en distikstofoxide). Het goederenvervoer emitteert de meeste fijn stof en stikstofoxiden.
Actuele emissies 1) | Broeikasgassen | |||||
kooldi- | methaan | distikstof- | ||||
oxide | oxide | |||||
miljoen kg | ||||||
Totaal | 31 300 | 2,3 | 1,4 | |||
Voertuigen voor personenvervoer | 19 100 | 2,0 | 1,1 | |||
w.v. | personenauto's | 18 200 | 1,5 | 1,1 | ||
motortweewielers | 300 | 0,2 | 0,0 | |||
bromfietsen | 60 | 0,3 | 0,0 | |||
autobussen | 570 | 0,0 | 0,0 | |||
Voertuigen voor goederenvervoer | 11 700 | 0,2 | 0,3 | |||
w.v. | bestelauto's | 5 300 | 0,1 | 0,2 | ||
vrachtauto's | 2 600 | 0,1 | 0,0 | |||
trekkers (met oplegger) | 3 800 | 0,1 | 0,0 | |||
Speciale voertuigen 4) | 460 | 0,0 | 0,0 | |||
Kool- | VOS 2) | Stikstof- | Zwavel- | Fijn | ||
monoxide | oxiden | dioxide | stof 3) | |||
miljoen kg | ||||||
Totaal | 277 | 38 | 133 | 0,7 | 6,2 | |
Voertuigen voor personenvervoer | 251 | 32 | 47 | 0,5 | 2,5 | |
w.v. | personenauto's | 197 | 22 | 41 | 0,4 | 2,3 |
motortweewielers | 43 | 4,3 | 0,5 | 0,0 | 0,0 | |
bromfietsen | 10,0 | 6,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
autobussen | 1,2 | 0,4 | 5,5 | 0,0 | 0,2 | |
Voertuigen voor goederenvervoer | 25 | 5,4 | 80 | 0,2 | 3,5 | |
w.v. | bestelauto's | 15 | 2,5 | 22 | 0,1 | 2,1 |
vrachtauto's | 4,5 | 1,3 | 24 | 0,0 | 0,6 | |
trekkers (met oplegger) | 5,3 | 1,6 | 35 | 0,1 | 0,8 | |
Speciale voertuigen 4) | 1,7 | 0,5 | 5,1 | 0,0 | 0,2 | |
Bron: CBS. | CBS/MNC/mei07/0130 | |||||
1) Feitelijke emissies op Nederlands grondgebied. 2) Vluchtige organische stoffen, exclusief methaan (ook wel NMVOS genoemd); inclusief verdamping uit brandstofsystemen. 3) Diameter kleiner dan 10 µm (PM10), exclusief emissies door slijtage van banden, wegdek en remmen. 4) Bedrijfsvoertuigen voor bijzondere doeleinden, zoals brandweerauto's, takelwagens en reinigingsauto's. |
Bijdragen verkeerscategorieën
Binnen de doelgroep Verkeer en vervoer is het wegverkeer voor de meeste stoffen veruit de belangrijkste bron. Een uitzondering hierop vormen fijn stof en zwaveldioxide. Van de emissie van stikstofoxiden is het aandeel van zowel personenauto's (20%) als zware bedrijfsvoertuigen (30%) groot. Bij alle andere stoffen is de personenauto veruit de belangrijkste bron (40 à 70%).
Oorzaken van emissies
Bronnen
- CBS (2007a). StatLine: Luchtverontreiniging, emissies door mobiele bronnen. CBS, Voorburg/Heerlen.
- CBS (2007b). StatLine: Luchtverontreiniging, emissies door wegverkeer. CBS, Voorburg/Heerlen
- CBS (2007c). StatLine: Luchtverontreiniging, IPCC-emissies. CBS, Voorburg/Heerlen
- Emissieregistratie (2007). Jaarcijfers 2005. MNP, Bilthoven; CBS, Voorburg; RIZA, Lelystad; EC-LNV, Den Haag; SenterNovem, Utrecht en TNO-MEP, Apeldoorn. http://www.emissieregistratie.nl.
- Klein, J., et al. (2006a). Methoden voor de berekening van de emissies door mobiele bronnen in Nederland .Taakgroep Verkeer van het Project Emissieregistratie.
- Klein, J., et al. (2006b). Methods for calculating the emissions of transport in the Netherlands .Task Force Traffic and Transport of the National Emission Inventory.
- Klein, J. (2007). Minder uitlaatgassen door wegverkeer dan eerder was aangenomen. Webartikel, CBS, Voorburg/Heerlen.
Relevante informatie
- Meer gegevens over de emissies door wegverkeer vindt u in StatLine (CBS) en het Datawarehouse (Emissieregistratie).
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Opmerking
- Er is een verschil in de berekening van de broeikasgasemissies volgens de IPCC en de feitelijke emissies zoals deze in deze indicator worden vermeld. De IPCC-emissies door wegverkeer worden berekend op basis van de afzet van motorbrandstoffen; de feitelijke emissies worden berekend op basis van het aantal voertuigkilometers op Nederlands grondgebied. Omdat geen betrouwbare gegevens beschikbaar zijn om de afgezette brandstof te verdelen naar de verschillende voertuigcatergorieën, zijn geen gegevens beschikbaar voor de IPCC-emissies naar voertuigcategorie.De methodiek voor de berekening van de emissies door wegverkeer wordt jaarlijks aangepast. De meest recente methodiekbeschrijving geeft het rapport Klein, J., et al. (Klein et al., 2006a). Er is hiervan tevens een Engelse vertaling beschikbaar (Klein et al.,2006b).In 2007 zijn dankzij nauwkeuriger gegevens over het aantal gereden kilometers en nieuwe inzichten over de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen per voertuigkilometer de ramingen van de emissies van milieuverontreinigende stoffen door het wegverkeer over de periode 1990-2005 naar beneden bijgesteld (Klein, 2007).
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2007). Emissies naar lucht door wegverkeer, 2005 (indicator 0130, versie 10, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.