Ontwikkeling mobiliteit, 2005-2016
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
De afgelopen 10 jaar nam de totale personenmobiliteit (gemeten in reizigerskilometers) in Nederland met 3 procent toe. De per auto afgelegde reizigerskilometers (als bestuurder en als passagier) zijn tussen 2005 en 2016 per saldo gelijk gebleven. Tijdens de economische crisis trad een daling op, met een dieptepunt in 2010. Daarna heeft het autogebruik (kilometers als bestuurder en als passagier) zich gestabiliseerd rond een totaal van 137 miljard reizigerskilometers per jaar.
Ontwikkeling personen en goederenmobiliteit. Bron KiM (Mobiliteitsbeeld 2017) | |||||||||
Personenmobiliteit | Bron | 2005 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Aantal personenauto's (miljoen)1 | CBS | 7 | 7,6 | 7,7 | 7,9 | 7,9 | 7,9 | 8 | 8,3 |
Mobiliteit in Nederland (miljard reizigerskilometers) 2 | MON/OViN | 182,5 | 183,5 | 185,5 | 185,5 | 185,5 | 186 | 186,5 | 188 |
Autobestuurder 2 | MON/OViN | 91,5 | 94,5 | 96,5 | 96,5 | 96 | 97 | 97 | 97,5 |
Autopassagier 2 | MON/OViN | 45,5 | 42 | 41,5 | 41,5 | 41 | 40,5 | 40,5 | 40,5 |
Openbaar vervoer 2,3 | MON/OViN | 22,5 | 23 | 23 | 23,5 | 23,5 | 23,5 | 24 | 24,5 |
Fiets 2 | MON/OViN | 14 | 14,5 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15,5 | 15,5 |
Bromfiets2 | MON/OViN | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Lopen 2 | MON/OViN | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 4 | 4 | 4 |
Overig 2 | MON/OViN | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Trein3 | NS, KpVV, schatting KiM | 15,2 | 17,1 | 17,6 | 17,9 | 18 | 18,1 | 18,5 | 18,9 |
Bus, tram, metro3, 5 | CROW/KpVV | 6,7 | 7 | 5,2 | 5,4 | 5,5 | |||
Luchtvaart (miljoen passagiersbewegingen op Nederlandse luchthavens) | CBS | 46,5 | 48,6 | 53,9 | 55,7 | 58 | 60,9 | 64,4 | 70,3 |
Luchtvaart (miljard reizigerskilometer Nederlanders) | Schiphol/KiM | 56,2 | 61,6 | 65,5 | 67,3 | 67,7 | 73,2 | 74,5 | 81 |
Goederenvervoer | |||||||||
Goederenvervoer op Nederlands grondgebied (miljard tonkilometer) | CBS/KiM | 122,3 | 118,5 | 121,1 | 120,5 | 125,1 | 126,6 | 126,8 | 131,1 |
Weg (exclusief bestelauto's) | CBS/KiM | 58,7 | 54,1 | 54,8 | 52,8 | 56,2 | 56,8 | 57,2 | 60 |
Binnenvaart | CBS | 43,1 | 46,6 | 47,3 | 47,5 | 48,6 | 49,4 | 48,5 | 49,4 |
Spoor | CBS | 5,9 | 5,9 | 6,4 | 6,1 | 6,1 | 6,2 | 6,5 | 6,6 |
Pijpleiding | CBS/KiM | 14,6 | 11,9 | 12,6 | 14,1 | 14,2 | 14,1 | 14,5 | 15 |
Goederenvervoer op Nederlands grondgebied (miljoen ton) | CBS | 1716 | 1807 | 1830 | 1824 | 1834 | 1868 | 1886 | 1923 |
waarvan overslag luchtvracht | CBS | 1,5 | 1,6 | 1,6 | 1,5 | 1,6 | 1,7 | 1,7 | 1,7 |
waarvan overslag zeevracht | Havenbedrijven | 487 | 568 | 578 | 585 | 579 | 589 | 610 | 607 |
1 Stand op 1 januari van het betreffende jaar. 2 Omdat het om een steekproef gaat, heeft de omvang van het jaarlijkse mobiliteitscijfer een statistische onzekerheid. Deze onzekerheid is de afgelopen 15 jaar gestaag toegenomen doordat de steekproefgrootte van het MON/OViN afnam. De cijfers geven een trend weer en geen hard cijfer van jaar tot jaar. Het KiM heeft op basis van de laatste cijfers (inclusief een herziening van de OViN-bestanden van 2010 tot en met 2012) de mobiliteitsontwikkelingen en -trends opnieuw vastgesteld. Er treden verschillen op met de mobiliteitsgegevens zoals die door het CBS zijn gepresenteerd op http://cbs.statline.nl. 3 Het totaalcijfer voor 'openbaar vervoer' is niet gelijk aan de som van de cijfers voor 'trein' en 'bus, tram, metro'. Dit komt doordat de databronnen niet dezelfde zijn. Voor de uitsplitsing van de totale mobiliteit gebruikt het KiM het MON/OViN, de enige bron die uniform meet over alle vervoerwijzen en dan optelbaar is tot 100. Voor analyses binnen de ov-markt gebruikt het KiM de andere databronnen omdat die voor dat doel nauwkeuriger zijn. 4 Cursief: voorlopige cijfers. |
Ontwikkeling mobiliteit
De afgelopen 10 jaar nam de totale personenmobiliteit (gemeten in reizigerskilometers) in Nederland met 3% toe. Sinds 2007 doet zich een stabilisatie voor, in het bijzonder bij het autogebruik. Deze stabilisatie komt mede door de afname van het aantal door meerijdende passagiers afgelegde kilometers. Het aantal afgelegde kilometers door autobestuurders en treinreizigers is nog wel gegroeid.
Ongeveer 60 procent van het totaal aantal reizigerskilometers gaat per auto (als bestuurder en passagier). Dit aandeel is tussen 2005 en 2016 gelijk gebleven. Het openbaar vervoergebruik omvatte zowel in 2005 als in 2016 13 procent van alle reizigerskilometers en het fietsgebruik 8 procent. Naar rato van de verplaatsingen zijn er wel kleine verschuivingen zichtbaar: het aandeel van de auto is iets afgenomen en het aandeel van de trein en de fiets iets toegenomen.
Tussen 2005 en 2016 groeide het goederenvervoer (gemeten in tonkilometers) met 7 procent. Na een sterke groei tot 2008 volgde een scherpe daling in 2009 en een herstel vanaf 2010. Het goederenvervoer is meer dan de personenmobiliteit gevoelig voor conjuncturele schommelingen. Binnen het vrachtvervoer zijn vooral de binnenvaart, het spoorvervoer en de luchtvracht conjunctuurgevoelig.
Beleidsdoelstellingen Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte
Deze indicator verwijst naar de volgende doelen en nationale belangen:
- Het verbeteren en ruimtelijk zekerstellen van de bereikbaarheid waarbij de gebruiker voorop staat (bereikbaar)
- Nationaal Belang: Betere benutting van de capaciteit van het bestaande mobiliteitssysteem
Bronnen
- IenM (2012), Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte, Den Haag: Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
- KiM (2017), Mobiliteitsbeeld 2017. Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Den Haag.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- Ontwikkeling van de personen en goederenmobiliteit
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), auteur: Peter Jorritsma
- Berekeningswijze
- Afhankelijk van het gegeven zijn de volgende bron geraadpleegd door KiM: OVG,MON, OViN, NS, KpVV, WROOV/NEA, Luchthavens, CBS, raming KiM
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- 1 keer per 2 jaar
- Betrouwbaarheidscodering
- Schatting, gebaseerd op een groot aantal (accurate) metingen; de representativiteit is grotendeels gewaarborgd (steekproef en schattingen/ramingen)
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2018). Ontwikkeling mobiliteit, 2005-2016 (indicator 2141, versie 04, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.