Externe veiligheidsrisico's rond Schiphol, 2000 - 2008

U bekijkt op dit moment een afgesloten indicator. Deze indicator wordt niet meer bijgewerkt. De reden hiervoor staat hieronder vermeld. De archiefversies van deze indicator (indien aanwezig) zijn nog wel beschikbaar.

Deze indicator wordt niet meer geactualiseerd.


Informatie over externe veiligheid Schiphol is nog wel te vinden in onderstaande indicator.

Het aantal woningen binnen de sloopzone afgenomen tussen 2006 en 2008. Het aantal woningen binnen het beperkingengebied rondom Schiphol nagenoeg stabiel.

woningen binnen de sloopzone rondom Schiphol20002002200420062008
Aalsmeer2424242418
Haarlemmerliede en Spaarnwoude99999
Haarlemmermeer2929252510
Totaal6262585837


woningen binnen het beperkingengebied rondom Schiphol20002002200420062008
Aalsmeer310308308309295
Amstelveen143143143142142
Haarlemmermeer493490482482465
Overige gemeenten 123123122123129
Totaal10691064105510561031

Afname woningen binnen sloopzone

Het aantal woningen dat ligt in de sloopzone rondom Schiphol is in de periode 2006- 2008 afgenomen van 57 naar 37. In de Haarlemmermeer zijn 15 woningen geamoveerd en bij Aalsmeer 6. In het beperkingen gebied is aantal woningen iets afgenomen.

Externe veiligheid beleid rond Schiphol

Het Rijk streeft naar een schone, veilige en aantrekkelijke leefomgeving. Het Rijk en de andere overheden zijn er aangehouden de gestelde basiskwaliteit te realiseren. Het externe veiligheidsbeleid rond Schiphol is verder uitgewerkt in het Luchthavenbesluit (LIB, 2004). Daarin worden twee zones onderscheiden, de sloopzone en het beperkingengebied. In de sloopzone geldt dat woningen aan de woonfunctie onttrokken dienen te worden. Diegene die woonden binnen de sloopzone ten tijde van inwerkingtreding van het Luchthavenindelingbesluit kunnen niet tegen hun wil tot beëindiging van de bewoning worden gedwongen. Binnen het beperkingengebied  geldt dat er geen nieuwbouw van woningen mag plaatsvinden en zijn nieuwe bedrijven alleen toegestaan als deze arbeidsextensief zijn (minder dan 22 arbeidsplaatsen per hectare).

Relevante doelstellingen Nota Ruimte

Uitvoeringsdoelstellingen:

  • Realisering basiskwaliteit voor milieu en veiligheid


Operationele doelstellingen:

  • Vergroting van milieukwaliteit en veiligheid


Algemene doelstellingen:

  • Borging en ontwikkeling van belangrijke (inter)nationale ruimtelijke waarden monitor nota ruimte

Technische toelichting

Naam van het gegeven
Externe veiligheid Schiphol
Omschrijving
Aantal woningen binnen de externe veiligheidscontour van Schiphol.
Verantwoordelijk instituut
Planbureau voor de Leefomgeving
Berekeningswijze
De indicator is voorlopig gebaseerd op CBS woningtellingen binnen sloopzones en de beperkingengebieden die bepaald zijn aan de hand van de vlootsamenstelling waarop de vigerende geluidsnormering is gebaseerd (MNP, 2005). De risicocontouren die jaarlijks in de Milieubalans worden gerapporteerd, zijn gebaseerd op de werkelijke vlootsamenstelling in een jaar, en wijken hiervan af. Deze risicocontouren worden berekend op basis van werkelijke vlootsamenstelling in een jaar.
Basistabel
-
Geografische verdeling
-
Verschijningsfrequentie
-
Opmerking
Tussen de rapportage van 2008 en 2010 heeft er bij het CBS een wijziging in de woningbestanden plaatsgevonden waardoor de aantallen die in 2010 worden gerapporteerd enigszins afwijken ten opzichte van eerdere rapportages.
Betrouwbaarheidscodering
-

Archief van deze indicator

Actuele versie
versie‎
06
Bekijk meer Bekijk minder

Referentie van deze webpagina

CLO (2010). Externe veiligheidsrisico's rond Schiphol, 2000 - 2008 (indicator 0306, versie 06, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.