Geluidbelasting en aantal geluidbelaste woningen Schiphol, 1990-2002
U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.
De geluidbelasting rond Schiphol is in 2002 licht gedaald. De normen voor geluidhinder werden in 2002 niet overschreden.
1990 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 * | |
Aantal locaties met overschrijdingen buiten de 35 Ke-zone | |||||||
- | 35 | 14 | 11 | 5 | 0 | 0 | |
aantal woningen (x 1000) | |||||||
Woningen binnen 35 Ke-zone | |||||||
15,1 | 18 | 18 | 18 | 18 | |||
Woningen blootgesteld aan geluidbelasting 35 Ke of meer | |||||||
14,5 | 15 | 12,5 | 13,5 | 12 | 11,5 | 11 | |
Woningen blootgesteld aan 26 dB(A) LAeq-nacht of meer | |||||||
25 | 9,1 | 4,6 | 4,8 | 4,7 | 4,3 | 4 | |
Bron: RIVM/NLR, 2003. | RIVM/MC/feb04 |
Geluidbelasting rondom Schiphol neemt af
Door de voortgaande inzet van modernere vliegtuigen is in 2002 de geluidbelasting rond Schiphol verder gedaald. Buiten de wettelijke zones is geen overschrijding van de geluidbelasting vastgesteld van het 35 Ke of 26 dB(A) LAeq niveau. Het aantal woningen binnen de wettelijke zones met een geluidbelasting boven deze waarden is licht afgenomen.Verder nam het aantal klachten in 2002 af ten opzichte van 2001 (met circa 15%) Het aantal klagers daalde met 1%.
In 2002 hebben op Schiphol 417.000 vluchten plaatsgevonden. In 2001 waren dit er 432.000. In 2001 was het vliegverkeer van en naar Schiphol voor het eerst sinds lange tijd niet toegenomen ten opzichte van het voorgaande jaar.
Het doel van verschillende geluidzones
In de Luchtvaartwet uit 1978 is bepaald dat rond luchtvaartterreinen geluidszones dienen te worden vastgesteld. Het doel van deze zones is drieledig. Ten eerste vervullen ze een rol bij de handhaving van de geluidnormen. Jaarlijks wordt getoetst of de geluidbelasting op geen enkele plek buiten een zone een bepaalde (norm)waarde heeft overschreden. Dit ter beperking van geluidhinder in de omgeving. Ook worden nieuwe hindersituaties voorkomen door een verbod op nieuwbouw binnen de zone. Tot slot vormen de zones een wettelijke basis voor de geluidsisolatie van woningen.Afhankelijk van het type vliegverkeer (lichte of zware vliegtuigen, uitsluitend overdag of ook 's nachts) zijn er verschillende geluidszones. Rond Schiphol zijn zowel zones voor de totale geluidbelasting door 'grote' luchtvaart (in Kosteneenheden, Ke) als voor de geluidbelasting door luchtvaart gedurende de nachtelijke uren (23:00-6:00 u) (in dB(A) LAeq-nacht) vastgesteld. De Ke is een unieke, Nederlandse maat voor het jaargemiddelde geluid van het vliegverkeer rondom luchthavens, waarbij de piekniveaus van alle vluchten worden 'opgeteld'. Daarbij worden alleen de vluchten meegeteld, die meer dan 65 dB(A) (piek)geluid veroorzaken (de '65 dB(A) afkap'). De LAeq-nacht is een equivalente maat zonder afkap, waarbij op jaarbasis de niveaus van alle vluchten tussen 23:00 u en 6:00 u worden 'opgeteld'. Doordat rekening wordt gehouden met de demping door de woninggevel, geldt de waarde voor de geluidsbelasting binnenshuis.
Handhavingspunten vervangen geluidszones
Met de ingebruikname van de Polderbaan (5e baan) in 2003 zijn de geluidszones als handhavingsinstrument verdwenen. De nieuwe systematiek van de gewijzigde Wet Luchtvaart gaat uit van een toetsing aan grenswaarden voor de totale en nachtelijke geluidbelasting op 35 respectievelijk 25 handhavingspunten rondom de voormalige geluidszone én aan de grenswaarde voor het Totale Volume Geluid (TVG) (Tweede Kamer, 2001/2002). De-TVG norm stelt een grens aan de totale geluidproductie van de luchtvloot op Schiphol. Vanwege de invoering van een EU-richtlijn voor geluid, zijn de grenswaarden gesteld in Definities en eenheden voor geluid en geur. Bij de berekening van de Lden en de Lnight wordt geen drempelwaarde toegepast. De toepassing van een drempelwaarde van 65 dB(A) in de berekening van de Ke-waarde, had tot gevolg dat een steeds groter aandeel van de passages niet meetelden in de berekening van de Ke-waarde. Op wat grotere afstand van de luchthaven Schiphol waar wel meer, maar ook 'stillere' vliegtuigen overkomen, leek de geluidbelasting in Ke daardoor veel meer te zijn afgenomen dan nu op basis van de equivalente geluidbelasting het geval blijkt te zijn. Ke-waarden kunnen niet eenvoudig worden omgerekend in Lden-waarden. 35 respectievelijk 20 Ke komen ongeveer overeen met 58 respectievelijk 53 dB(A) Lden; 20 en 26 LAeq met ongeveer 41 respectievelijk 49 dB(A) Lnight.Schiphol: Externe veiligheid rond Schiphol , 2000-2018 Geluidhinder door vliegverkeer en de veiligheidsrisico's van Schiphol zijn al jaren onderwerp van soms heftige discussie in de samenleving. Hoe zitten deze complexe problemen in elkaar? En op welke wijze probeert de overheid ze aan te pakken? Met een voor Internet geschikte interactieve atlas, kunt u zelf inzicht verwerven in het geluid- en risicobeleid rond Schiphol.
Relevantie
Blootstelling aan vliegtuiggeluid kan leiden tot (ernstige) geluidhinder, slaapverstoring en meer klinische gezondheidsklachten. Meer hierover is te vinden bij de effecten van blootstelling aan geluid in de woonomgeving.
Bronnen
- RIVM/NLR (2003). Verantwoord ondernemen Schiphol Group 2002", indicatief gecorrigeerd voor actuele woninglocaties door het Milieu- en Natuurplanbureau. RIVM, Bilthoven.
- Tweede Kamer (2001/2002). Wijziging van de Wet luchtvaart inzake de inrichting en het gebruik van de luchthaven Schiphol, Eerste en Tweede Kamer der Staten Generaal, Dossier nr. 27603, Vergaderjaren 2000-2001, e.v.
Relevante informatie
- Gegevens over geluidhinder uitgesplitst naar een aantal bevolkingskenmerken, zoals geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, sociaal-economische groep, samenstelling van het huishouden en stedelijkheid van de woongemeente, vindt u in de CBS-database Statline.
- Busink, J.J. (2000). Geluidbelastingsberekeningen voor Schiphol in het kader van de Milieubalans 2000. Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, Amsterdam.
- Busink, J.J. (2002). Geluidbelasting en effect van beleid - De geluidbelasting rondom de luchthaven Schiphol in 1980, 1993 en 2000. Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium rapport CR-2002-311, Amsterdam.
- Gezondheidseffecten van geluid (Nationaal Kompas Volksgezondheid)
- TNO: Omgeving en gezondheid
- Website 'Geluid in Nederland' van RIVM en IPO
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2004). Geluidbelasting en aantal geluidbelaste woningen Schiphol, 1990-2002 (indicator 0298, versie 04, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.