Gemiddelde reistijden regionale verplaatsingen per auto, 2000 - 2008
U bekijkt op dit moment een afgesloten indicator. Deze indicator wordt niet meer bijgewerkt. De reden hiervoor staat hieronder vermeld. De archiefversies van deze indicator (indien aanwezig) zijn nog wel beschikbaar.
Deze indicator, die verbonden is aan de monitoring van de Nota Ruimte, wordt niet meer bijgehouden (de Nota Ruimte is geen vigerend ruimtelijk beleid meer).
Deze indicator is vervangen door de bereikbaarheidsindicator.
Voor regionale verplaatsingen neemt de gemiddelde reistijd per auto langzaam toe, van 20,7 minuten in 2000 tot 21,6 minuten in 2007 (ongeveer 4%). Als graadmeter voor de doorstroming op de infrastructuur (onderdeel van de doelstelling basiskwaliteit) is deze tendens niet positief. In 2008 ligt de gemiddelde reistijd voor regionale verplaatsingen gemiddeld echter iets lager dan in 2007. Dit geldt zowel binnen als buiten de spits en voor alle regio's behalve Noord-Nederland.
Gemiddelde reistijd voor regionale verplaatsingen is toegenomen
De gemiddelde reistijd voor regionale verplaatsingen van 5 tot 15 km is aanzienlijk langer in de spits dan 's avonds en in de weekeinden. Dit verschil is de laatste jaren iets groter geworden. In 2008 ligt de gemiddelde reistijd voor regionale verplaatsingen gemiddeld iets lager dan in 2007, zowel binnen als buiten de spits.
Regionale verschillen
In West Nederland (Utrecht en Noord- en Zuid-Holland) is de gemiddelde reistijd voor regionale verplaatsingen substantieel hoger dan in de andere regio's. Dit verschil lijkt echter iets kleiner te worden. In 2008 is de gemiddelde reistijd in West-, Oost- en Zuid-Nederland afgenomen ten opzichte van 2007. Voor Noord-Nederland (Groningen, Fiesland, Drenthe) is de gemiddelde reistijd echter toegenomen in 2008.
Ruimtelijk beleid bereikbaarheid en mobiliteit
Bereikbaarheid en mobiliteit spelen een belangrijke rol in de Nota Ruimte, met name omdat ze belangrijk zijn voor de versterking van de economie en van de steden. Eén van de doelen is het leveren van een basiskwaliteit op de hoofdinfrastructuur. Mogelijkheden bieden voor een goede doorstroming van het verkeer is één van de onderdelen van de basiskwaliteit. Daarom is in deze indicator de reistijd over ritten van vergelijkbare lengte per auto in kaart gebracht.
Relevante doelstellingen Nota Ruimte
Uitvoeringsdoelstellingen:
- Basiskwaliteit hoofdinfrastructuur
Operationele doelstellingen:
- Verbetering van de bereikbaarheid
Algemene doelstellingen:
- Versterking van de internationale concurrentiepositie van Nederland; krachtige steden; vitaal platteland; borging en ontwikkeling van belangrijke (inter)nationale ruimtelijke waarden
Bronnen
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat (2007). Nationale Mobiliteitsmonitor 2007. Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Den Haag.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- Gemiddelde reistijden regionale verplaatsingen per auto
- Omschrijving
- Gemiddelde duur van een verplaatsing van 10 kilometer met als herkomst een van de landsdelen naar tijdvak, op basis van autoritten over een afstand van 5 tot 15 kilometer.
- Verantwoordelijk instituut
- Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
- Berekeningswijze
- De reistijden zijn berekend op basis van gegevens van het Onderzoek verplaatsingsgedrag (OVG) voor de jaren 2000 tot en met 2003 en op basis van het Mobiliteitsonderzoek Nederland (MON) voor de jaren 2004 tot en met 2008.
Het MON is qua methode zoveel mogelijk gelijk gehouden met het OVG. Voor zover bekend heeft de verandering niet geleid tot een trendbreukeffect in de cijfers over reistijd.
Per herkomstregio zijn de verplaatsingen met als hoofdvervoerwijze autobestuurder of autopassagier met een verplaatsingsafstand van 5 tot 15 kilometer geselecteerd. Per regio is over deze verplaatsingen de rijsnelheid omgerekend naar een rijtijd over 10 kilometer. Vervolgens is per regio en per periode de gemiddelde reistijd afgeleid. De indicator is overeenkomstig met de indicator uit de Nationale Mobiliteitsmonitor 2007 en aangeleverd door de Dienst Verkeer en Scheepvaart van Rijkswaterstaat. - Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- Noord-Nederland, Oost Nederland, West Nederland, Zuid Nederland, Nederland totaal.
- Andere variabelen
- Werkdagen spits, werkdagen overdag, avond en weekend, totaal
- Verschijningsfrequentie
- -
- Achtergrondliteratuur
- Nationale Mobiliteitsmonitor 2007 (Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 2007).
- Opmerking
- Bereikbaarheid en mobiliteit spelen een belangrijke rol in de Nota Ruimte, met name omdat ze belangrijk zijn voor de versterking van de economie en van de steden. Eén van de doelen is het leveren van een basiskwaliteit op de hoofdinfrastructuur. Mogelijkheden bieden voor een goede doorstroming van het verkeer is één van de onderdelen van de basiskwaliteit. Daarom is in deze indicator de reistijd over ritten van vergelijkbare lengte per auto in kaart gebracht. De indicator richt zich op regionale ritten over afstanden van 5 tot 15 kilometer.
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2010). Gemiddelde reistijden regionale verplaatsingen per auto, 2000 - 2008 (indicator 2021, versie 03, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.