Externe veiligheidsrisico's rond Schiphol, 1990-2007
U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.
Dankzij de opening van de vijfde baan is de kans om een dodelijk slachtoffer te worden van een ongeval met een vliegtuig aanzienlijk afgenomen.
1990 | 1997 | 2001/2002 1) | 2005 | 2007 | |
Plaatsgebonden risico | |||||
Aantal personen | |||||
>10-5/j | 15 | 50 | 48 | 35 | 26 |
>10-6/j | 1.731 | 3.899 | 4.089 | 1.199 | 1.357 |
>10-7/j | 17.398 | 23.666 | 32.113 | 11.685 | 13.132 |
Plaatsgebonden risico | |||||
Aantal woningen | |||||
>10-5/j | 4 | 28 | 21 | 16 | 10 |
>10-6/j | 764 | 1.513 | 1.626 | 246 | 613 |
>10-7/j | 8.242 | 11.211 | 15.446 | 4.445 | 7.043 |
Groepsrisico | |||||
N>10 | 3,0·10-4 | 5,7·10-4 | 6,4·10-4 | 3,5·10-4 | 3,7·10-4 |
N>40 | 3,8·10-5 | 8,4·10-5 | 1,3·10-4 | 6,1·10-5 | 6,7·10-5 |
N>200 | 2,9·10-7 | 1,3·10-6 | 3,7·10-6 | 2,3·10-6 | 2,6·10-6 |
Bron: PBL | PBL/MNC/feb09/0306 | ||||
1) Plaatsgebonden risico, Aantal personen: data over 2001, Aantal woningen en groepsrisico: data over 2002. |
Ontwikkeling veiligheidsrisico's rond Schiphol
Ruim 600 mensen in de omgeving van Schiphol liepen in 2007 een risico groter dan eens in de miljoen jaar om dodelijk slachtoffer te worden van een ongeval met een vliegtuig van Schiphol. Dankzij de opening van de vijfde baan ligt dit aantal lager dan in 1990. In 2007 is er meer gevlogen op de Buitenveldertbaan (Uilenstede) en de Aalsmeerbaan. Hierdoor is de PR 10-6 daar groter geworden. Het aantal woningen binnen de 10-6 contour nam daardoor toe van circa 200 tot 600 in 2007.
De in 2003 geopende vijfde baan heeft ook een positief effect gehad op de kans dat er een vliegtuigramp waarbij meerdere mensen (op de grond) dodelijk worden getroffen. Dit zogenoemde groepsrisico is echter hoger dan in 1990. De kans op een ramp met 10 of meer doden bedraagt nu ongeveer eens in de drieduizend jaar (1 gedeeld door 3,7·10-4).
Wat bepaalt de kans op een ongeval rond Schiphol?
De kans op een ernstig ongeval rond Schiphol wordt bepaald door de omvang van het vliegverkeer, de veiligheid van de vliegtuigen en de kwetsbaarheid van de omgeving. Bepalend voor de kwetsbaarheid is vooral de aanwezigheid van de bevolking rondom de luchthaven ten opzichte van de start- en landingsroutes.
Toelichting plaatsgebonden risico
Bij het plaatsgebonden risico gaat het om de kans, die een denkbeeldige persoon loopt om op een bepaalde plek dodelijk getroffen te worden door een ongeluk, in dit geval een neerstortend vliegtuig. Hierbij is het dus niet van belang of op die plaats daadwerkelijk een persoon aanwezig is.
Doelstelling plaatsgebonden risico Schiphol
Voor Schiphol is het uitgangspunt, dat op termijn binnen de 10-5 contour (kans op een dodelijk ongeluk van één op 100.000) niet meer mag worden gewoond, dat binnen de 10-6 contour (één op de miljoen) niet meer mag worden gebouwd en dat het aantal woningen met een PR groter dan één op de miljoen niet groter mag worden dan 3.000.
De acceptatie van een (maximum) aantal woningen met een PR groter dan 1 op de miljoen wijkt af van de doelstellingen voor andere bedrijfsactiviteiten in Nederland. Voor deze andere activiteiten mag het plaatsgebonden risico in principe nergens groter zijn dan 1 op 1 miljoen (ofwel 10-6). Uiterlijk in 2010 moet dit zijn gerealiseerd.
Toelichting groepsrisico
Bij het groepsrisico gaat het om de kans op een ramp waarbij een deel van de aanwezige personen om het leven komt. Voor het groepsrisico gelden geen wettelijke normen. Wel zijn er oriëntatiewaarden waarmee (lokale) overheden rekening kunnen houden bij hun afwegingen omtrent het groepsrisico. Deze oriëntatiewaarden zijn afhankelijk van de mogelijke omvang van de ramp. Een ongeval met honderd doden leidt tot meer ontwrichting, leed en emoties, dan een ongeval met tien dodelijke slachtoffers. Voor de kans op een ramp met honderd doden geldt dan ook een waarde die een factor honderd lager ligt dan voor een ramp met tien doden.
Schiphol: Externe veiligheid rond Schiphol , 2000-2018
Geluidhinder door vliegverkeer en de veiligheidsrisico's van Schiphol zijn al jaren onderwerp van discussie. Hoe zitten deze complexe problemen in elkaar? En op welke wijze probeert de overheid ze aan te pakken? Met een voor Internet geschikte interactieve atlas, kunt u zelf inzicht verwerven in het geluid- en risicobeleid rond Schiphol.
Relevante informatie
- RIVM (2005), Ontwikkeling van het groepsrisico rond Schiphol, 1990-2010, RIVM rapport nr. 620100004/2005, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven
- MNP (2005), Het milieu rond Schiphol, 1990-2010 - Feiten en cijfers, Milieu- en Natuurplanbureau, Bilthoven.
- MNP (2006), Opties voor Schipholbeleid, MNP rapport nr. 500133002/2006, Milieu- en Natuurplanbureau,Bilthoven
- PBL (2008). Milieubalans 2008. Planbureau voor de Leefomgeving, Bilthoven.
- PBL. Dossier luchtvaart, rubriek veelgestelde vragen, Planbureau voor de Leefomgeving, Bilthoven
- Ministerie VROM. Schiphol in dossier Externe veiligheid
- Ministerie van V&W. Dossier Luchtvaart
- Ministerie van V&W. Dossier Schiphol
- www.geluidsnet.nl
- www.allesoverschiphol.nl
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2009). Externe veiligheidsrisico's rond Schiphol, 1990-2007 (indicator 0306, versie 05, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.