Emissies en voertuigkilometers per wegtype, 2004
U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.
De uitstoot van koolmonoxide en vluchtige organische stoffen (VOS) door wegvoertuigen vindt voor het merendeel binnen de bebouwde kom plaats; stikstofoxiden ontstaan vooral op autosnelwegen bij hoge temperaturen van de motor.
Meeste emissies binnen de bebouwde kom
Koolmonoxide (CO), vluchtige organische stoffen (VOS, exclusief methaan), en in mindere mate fijn stof (PM10) worden door wegvoertuigen vooral binnen de bebouwde kom uitgeworpen. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de manier van rijden (veel optrekken en afremmen) en anderzijds door het effect van een nog koude motor. Bij auto's met een katalysator is deze laatste oorzaak de belangrijkste, omdat bij een koude motor de katalysator nog niet werkt.
Meeste emissies op autosnelwegen
Stikstofoxiden (NOx) ontstaan vooral onder invloed van een hoge motortemperatuur. Dit proces vindt daardoor relatief meer plaats bij hoge snelheden (autosnelwegen). Bij toepassing van de driewegkatalysator (voor benzine en LPG) en uitlaatgasrecirculatie (voor diesel) worden de NOx-emissies aanzienlijk gereduceerd. Een verdere uitleg over de oorzaken van emissies wordt elders gepresenteerd.
Bronnen
- CBS (2006). StatLine: Luchtverontreiniging, emissies door wegverkeer. CBS, Voorburg/Heerlen.
- Klein, J., et al. (2004). Methoden voor de berekening van de emissies door mobiele bronnen in Nederland t.b.v. Emissiemonitor, jaarcijfers 2001 en ramingen 2002. Rapportagereeks MilieuMonitor 13. Taakgroep Verkeer en Vervoer, Emissieregistratie-RIVM, Bilthoven.
Relevante informatie
- Meer emissiesgegevens vindt u in StatLine (CBS). Recente emissiecijfers en beschrijvingen van gehanteerde berekeningswijzen (meta-informatie) kunnen in detail bekeken worden op het Datawarehouse van de Emissieregistratie.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Opmerking
- De meest recente methodiekbeschrijving geeft het rapport Klein, J., et al. (2004). Dit rapport zal in de loop van 2006 worden geactualiseerd en worden geplaatst op de CBS-website (www.cbs.nl) onder Methoden/dataverzameling/luchtverontreiniging, emissies door mobiele bronnen.De verdeling van de verkeersprestaties naar wegtype is geschat op basis van CBS-cijfers over het gebruik van wegen uit 1997. Door het wegvallen van een aantal gegevensbronnen is een actualisatie vooralsnog niet mogelijk.
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2006). Emissies en voertuigkilometers per wegtype, 2004 (indicator 0132, versie 08, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.