Wegvoertuigen naar milieuklasse, 1985-2017
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
Wegvoertuigen worden steeds schoner door steeds verder aangescherpte typekeuringseisen die opgelegd zijn door de EU en zijn opgenomen in de Nederlandse wetgeving.
EURO-normen
Om de luchtverontreiniging door het wegverkeer terug te dringen stelt de EG / EU vanaf het begin van de jaren zeventig normen vast waaraan voertuigen moeten voldoen om op de markt te komen. Deze typekeuringseisen zijn vervolgens in de nationale wetgevingen van de lidstaten opgenomen, en zijn in de loop der jaren steeds verder aangescherpt (EURO-normen). Onderstaande tabel geeft een samenvatting van deze normen.
EURO-norm | EU-richtlijn 1) | Ingangsdatum | Opmerkingen | |
nieuwe typen | bestaande typen | |||
Personenauto's en | ||||
lichte bedrijfsvoertuigen | ||||
EURO-1 | 91/441 | 1-7-1992 | 1-1-1993 | Betreft personenauto's |
Idem | 93/59 | 1-10-1993 | 1-10-1994 | Betreft lichte bedrijfsvoert. |
EURO-2 | 94/12 | 1-10-1996 | 1-1-1997 | Betreft personenauto's |
Idem | 96/69 | 1-1-1997 | 1-1-1998 | Betreft lichte bedrijfsvoert. |
EURO-3 | 98/69 | 1-1-2000 | 1-1-2001 | |
EURO-4 | 98/69 | 1-1-2005 | 1-1-2006 | |
EURO-5 | 99/96 | 1-9-2009 | 1-1-2011 | |
EURO-6 | 2007/715 | 1-9-2014 | 1-9-2015 | Betreft personenauto's |
Idem | idem | 1-9-2015 | 1-9-2016 | Betreft lichte bedrijfsvoert. |
Zware bedrijfsvoertuigen | ||||
EURO-0 | 88/77 | 1-7-1988 | 1-10-1990 | |
EURO-1 | 91/542 | 1-7-1992 | 1-10-1993 | |
EURO-2 | 91/542 | 1-10-1995 | 1-10-1996 | |
EURO-3 | 1999/96 | 1-10-2000 | 1-10-2001 | |
EURO-4 | 1999/96 | 1-10-2005 | 1-10-2006 | |
EURO-5 | 2005/55 | 1-10-2008 | 1-10-2009 | |
EURO-6 | 2009/595 | 1-1-2013 | 1-1-2014 | |
Bron: EU | CBS/okt18 | |||
1) Zie: https://eur-lex.europa.eu/nl/index.htm. |
In de grafieken is bij personenauto's, die nog niet aan de EURO-normen voldoen, onderscheid gemaakt tussen auto's met en zonder katalysator. De categorie met katalysator is redelijk vergelijkbaar met EURO-1.
Bronnen
- EU (2018). Richtlijnen van het Europese Parlement en de Raad. Europese Unie. Brussel.
- Oosterhuis, F.H.; van der Grijp, N.M.; van Munster, M.V.; Spaans, L.A.J.; van Dun, van den Bosch, I; Jacobs, M.; Matthee, M.E.D. (2002). Handboek implementatie EU-milieubeleid in Nederland. Instituut voor Milieuvraagstukken, Amsterdam. 793 p.
- Wee, G.P. van, M.A.J. Kuijpers-Linde en O.J. van Gerwen (2001). Emissies en kosten tot 2030 bij het vastgesteld milieubeleid. Achtergronddocument bij de Nationale Milieuverkenning 5. RIVM (rapportnr. 408 129 013), Bilthoven.
Relevante informatie
- Emissies naar lucht door verkeer en vervoer, 1990-2021
- Emissies naar lucht door wegverkeer, 2023
- Emissie per voertuigkilometer voor wegverkeer, 2004-2023
- CO2-emissie per voertuigkilometer van nieuwe personenauto's, 1998-2017, voor informatie over de voortgang CO2-convenant tussen de EU en automobielfabrikanten.
- Milieukosten per sector, 1990-2013
- Voor gegevens over de emissies door wegverkeer zie de database StatLine van het CBS en de website van de Emissieregistratie.
- Voor informatie over beleid en maatregelen ter vermindering van luchtverontreiniging door het verkeer zie hoofdstuk 6 van het Handboek Implementatie milieubeleid EU in Nederland (Oosterhuis, F.H., et al., 2002).
- Voor de EU-richtlijnen zie: https://eur-lex.europa.eu/nl/index.htm .
Technische toelichting
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2018). Wegvoertuigen naar milieuklasse, 1985-2017 (indicator 0388, versie 29, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.