Wegvoertuigen naar milieuklasse, 1985-2017

U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.

Wegvoertuigen worden steeds schoner door steeds verder aangescherpte typekeuringseisen die opgelegd zijn door de EU en zijn opgenomen in de Nederlandse wetgeving.

EURO-normen

Om de luchtverontreiniging door het wegverkeer terug te dringen stelt de EG / EU vanaf het begin van de jaren zeventig normen vast waaraan voertuigen moeten voldoen om op de markt te komen. Deze typekeuringseisen zijn vervolgens in de nationale wetgevingen van de lidstaten opgenomen, en zijn in de loop der jaren steeds verder aangescherpt (EURO-normen). Onderstaande tabel geeft een samenvatting van deze normen.

EURO-norm EU-richtlijn 1) Ingangsdatum   Opmerkingen
    nieuwe typen bestaande typen  
Personenauto's en      
lichte bedrijfsvoertuigen      
EURO-1 91/441 1-7-1992 1-1-1993 Betreft personenauto's
Idem 93/59 1-10-1993 1-10-1994 Betreft lichte bedrijfsvoert.
EURO-2 94/12 1-10-1996 1-1-1997 Betreft personenauto's
Idem 96/69 1-1-1997 1-1-1998 Betreft lichte bedrijfsvoert.
EURO-3 98/69 1-1-2000 1-1-2001  
EURO-4 98/69 1-1-2005 1-1-2006  
EURO-5 99/96 1-9-2009 1-1-2011  
EURO-6 2007/715 1-9-2014 1-9-2015 Betreft personenauto's
Idem idem 1-9-2015 1-9-2016 Betreft lichte bedrijfsvoert.
         
Zware bedrijfsvoertuigen      
EURO-0 88/77 1-7-1988 1-10-1990  
EURO-1 91/542 1-7-1992 1-10-1993  
EURO-2 91/542 1-10-1995 1-10-1996  
EURO-3 1999/96 1-10-2000 1-10-2001  
EURO-4 1999/96 1-10-2005 1-10-2006  
EURO-5 2005/55 1-10-2008 1-10-2009  
EURO-6 2009/595 1-1-2013 1-1-2014  
         
Bron: EU CBS/okt18
1) Zie: https://eur-lex.europa.eu/nl/index.htm.


In de grafieken is bij personenauto's, die nog niet aan de EURO-normen voldoen, onderscheid gemaakt tussen auto's met en zonder katalysator. De categorie met katalysator is redelijk vergelijkbaar met EURO-1.

Bronnen

  • EU (2018). Richtlijnen van het Europese Parlement en de Raad. Europese Unie. Brussel.
  • Oosterhuis, F.H.; van der Grijp, N.M.; van Munster, M.V.; Spaans, L.A.J.; van Dun, van den Bosch, I; Jacobs, M.; Matthee, M.E.D. (2002). Handboek implementatie EU-milieubeleid in Nederland. Instituut voor Milieuvraagstukken, Amsterdam. 793 p.
  • Wee, G.P. van, M.A.J. Kuijpers-Linde en O.J. van Gerwen (2001). Emissies en kosten tot 2030 bij het vastgesteld milieubeleid. Achtergronddocument bij de Nationale Milieuverkenning 5. RIVM (rapportnr. 408 129 013), Bilthoven.

Relevante informatie

Technische toelichting

Archief van deze indicator

Actuele versie
versie‎
31
Bekijk meer Bekijk minder
versie‎
30
versie‎
29
versie‎
27
versie‎
25
versie‎
24
versie‎
23
versie‎
22
versie‎
20
versie‎
19
versie‎
18
versie‎
16
versie‎
14
versie‎
13
versie‎
11
versie‎
09
versie‎
07
versie‎
06
versie‎
05
versie‎
04
versie‎
03

Referentie van deze webpagina

CLO (2018). Wegvoertuigen naar milieuklasse, 1985-2017 (indicator 0388, versie 29, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.