Aanbod openbaar vervoer, 2000-2010
U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.
Het treinenaanbod is tussen 2000 en 2010 toegenomen (17% meer treinkilometers). Vooral het treinenaanbod op het decentraal spoor is sterk uitgebreid. De gemiddelde afstand tussen de stops is afgenomen, waardoor de treinen gemiddeld ook 2% langzamer rijden. In het stad en streekvervoer is vooral het aanbod aan metro- en sneltramverbindingen vergroot (32% meer voertuigkilometers).
Gemiddelde halteafstand treindiensten en metro/sneltramlijnen Bron: PBL obv spoorboekjes, OV9292 en KpVV/Nea
Halte afstand in km | 2000 | 2004 | 2008 | 2010 | 2012 |
IC en sneltreinen kernnet | 19,6 | 19,4 | 19,0 | 18,9 | 19,2 |
stoptreinen kernnet | 5,8 | 5,8 | 5,6 | 5,5 | 5,4 |
Nevenlijnen | 6,3 | 6,3 | 5,7 | 5,7 | 5,5 |
Totaal treinen | 8,9 | 8,8 | 8,3 | 8,3 | 8,2 |
Metro en sneltram | 0,9 | 0,9 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Gemiddelde rijsnelheid treindiensten Bron: PBL obv spoorboekjes
Snelheid in km/u | 2000 | 2004 | 2008 | 2010 | 2012 |
IC en sneltreinen kernnet | 80,2 | 80,6 | 78,9 | 80,3 | 81,3 |
stoptreinen kernnet | 61,2 | 62,0 | 59,7 | 59,5 | 59,8 |
Nevenlijnen | 61,1 | 61,6 | 60,9 | 60,9 | 60,1 |
Nederland | 69,1 | 69,4 | 67,5 | 68,0 | 68,3 |
Het treinenaanbod is tussen 2000 en 2010 toegenomen: 7% meer stations, 4% meer spoorlijnen, 17% meer treinkilometers. Vooral het treinenaanbod op het decentraal spoor is sterk uitgebreid. Op het kernnet van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is de uitbreiding veel beperkter. De gemiddelde afstand tussen de stops is afgenomen, waardoor de treinen gemiddeld ook 2% langzamer rijden.
In het stad en streekvervoer is vooral het aanbod aan metro- en sneltramverbindingen vergroot (32% meer voertuigkilometers), onder andere door de Beneluxmetro en Randstadrail. Het aanbod aan bus- en tramdiensten is minder gestegen (13%) en het aantal bus en tramhaltes is met 9% gedaald.
Beleidsdoelstellingen Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte
Deze indicator verwijst naar de volgende doelen en nationale belangen:
- Het verbeteren en ruimtelijk zekerstellen van de bereikbaarheid waarbij de gebruiker voorop staat (bereikbaar)
- Nationaal Belang 1: Een excellente ruimtelijk-economische structuur van Nederland door een aantrekkelijk vestigingsklimaat in en goede internationaal bereikbaarheid van de stedelijke regio's met een concentratie van topsectoren
Bronnen
- Ministerie van Infrastructuur en Milieu (2012), Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte
- KPVV/NEA: Ontwikkeling openbaar vervoer 2000-2009 Vraag en aanbod.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- Aanbod openbaar vervoer
- Omschrijving
- Aantal haltes en ritkilometers van trein, en bus tram en metro, de halteafstand van trein en metro/sneltramdiensten en de rijsnelheid van treindiensten
- Verantwoordelijk instituut
- Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- Op aanvraag ook voor regio's beschikbaar
- Verschijningsfrequentie
- 1 keer per twee jaar
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2012). Aanbod openbaar vervoer, 2000-2010 (indicator 2140, versie 01, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.