Aanbod openbaar vervoer, 2000-2010

U bekijkt op dit moment een archiefversie van deze indicator. De actuele indicatorversie met recentere gegevens kunt u via deze link bekijken.

Het treinenaanbod is tussen 2000 en 2010 toegenomen (17% meer treinkilometers). Vooral het treinenaanbod op het decentraal spoor is sterk uitgebreid. De gemiddelde afstand tussen de stops is afgenomen, waardoor de treinen gemiddeld ook 2% langzamer rijden. In het stad en streekvervoer is vooral het aanbod aan metro- en sneltramverbindingen vergroot (32% meer voertuigkilometers).


Gemiddelde halteafstand treindiensten en metro/sneltramlijnen Bron: PBL obv spoorboekjes, OV9292 en KpVV/Nea
Halte afstand in km20002004200820102012
IC en sneltreinen kernnet19,619,419,018,919,2
stoptreinen kernnet5,85,85,65,55,4
Nevenlijnen6,36,35,75,75,5
Totaal treinen8,98,88,38,38,2
Metro en sneltram0,90,91,01,01,0



Gemiddelde rijsnelheid treindiensten Bron: PBL obv spoorboekjes

Snelheid in km/u20002004200820102012
IC en sneltreinen kernnet80,280,678,980,381,3
stoptreinen kernnet61,262,059,759,559,8
Nevenlijnen61,161,660,960,960,1
Nederland69,169,467,568,068,3



Het treinenaanbod is tussen 2000 en 2010 toegenomen: 7% meer stations, 4% meer spoorlijnen, 17% meer treinkilometers. Vooral het treinenaanbod op het decentraal spoor is sterk uitgebreid. Op het kernnet van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is de uitbreiding veel beperkter. De gemiddelde afstand tussen de stops is afgenomen, waardoor de treinen gemiddeld ook 2% langzamer rijden.
In het stad en streekvervoer is vooral het aanbod aan metro- en sneltramverbindingen vergroot (32% meer voertuigkilometers), onder andere door de Beneluxmetro en Randstadrail. Het aanbod aan bus- en tramdiensten is minder gestegen (13%) en het aantal bus en tramhaltes is met 9% gedaald.

Beleidsdoelstellingen Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte

Deze indicator verwijst naar de volgende doelen en nationale belangen:

  • Het verbeteren en ruimtelijk zekerstellen van de bereikbaarheid waarbij de gebruiker voorop staat (bereikbaar)
  • Nationaal Belang 1: Een excellente ruimtelijk-economische structuur van Nederland door een aantrekkelijk vestigingsklimaat in en goede internationaal bereikbaarheid van de stedelijke regio's met een concentratie van topsectoren

Bronnen

Technische toelichting

Naam van het gegeven
Aanbod openbaar vervoer
Omschrijving
Aantal haltes en ritkilometers van trein, en bus tram en metro, de halteafstand van trein en metro/sneltramdiensten en de rijsnelheid van treindiensten
Verantwoordelijk instituut
Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)
Berekeningswijze
-
Basistabel
-
Geografische verdeling
Op aanvraag ook voor regio's beschikbaar
Verschijningsfrequentie
1 keer per twee jaar
Betrouwbaarheidscodering
-

Archief van deze indicator

Actuele versie
versie‎
04
Bekijk meer Bekijk minder
versie‎
03
versie‎
02
versie‎
01

Referentie van deze webpagina

CLO (2012). Aanbod openbaar vervoer, 2000-2010 (indicator 2140, versie 01, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.