Afstand tot treinstations, 2010
U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.
Nederlanders woonden in 2010 op gemiddeld 5,1 kilometer van het dichtstbijzijnde treinstation. Voor 2 op de 3 ligt het dichtstbijzijnde station binnen een afstand van 5 kilometer.
Afstanden het grootst in Zeeuws-Vlaanderen
Er zijn grote verschillen binnen Nederland in de afstand tot het dichtstbijzijnde station. Voor inwoners van Noord-Holland is deze met gemiddeld 3,5 kilometer het kleinst; voor inwoners van Zeeland met gemiddeld 17,2 kilometer het grootst.
Inwoners van sommige buurten hoeven gemiddeld maar een paar honderd meter af te leggen naar het dichtstbijzijnde station, terwijl de afstand in andere buurten tientallen kilometers bedraagt. Inwoners van Zeeuws-Vlaanderen wonen gemiddeld het verst van een station. Veel buurten in de gemeente Sluis liggen gemiddeld bijna 60 kilometer van een station in Nederland. Om dit te bereiken moeten reizigers via de Westerscheldetunnel naar het treinstation Goes. Overigens wonen inwoners van het stadje Sluis op ongeveer 10 kilometer van station Knokke in België.
Belangrijk overstapstation gemiddeld twee keer zo ver
Met een afstand van gemiddeld 10,5 kilometer wonen Nederlanders gemiddeld ruim 2 keer zo ver van een belangrijk overstapstation als van het dichtstbijzijnde station. Voor 23 % van de bevolking is er geen verschil: het dichtstbijzijnde station is ook een overstapstation.
Voor de inwoners van de gemeente Nijefurd (Fr.) is het verschil in gemiddelde afstand tussen het dichtstbijzijnde station en een overstapstation ruim 37 kilometer.
Op buurtniveau zijn de verschillen zelfs nog groter: zo is het verschil in gemiddelde afstand tussen het dichtstbijzijnde station en een overstapstation voor de inwoners van de buurt Nieuweschans Nieuwbouw in de gemeente Oldambt ruim 48 kilometer. Ze wonen om de hoek van station Nieuweschans (1,0 kilometer), maar veel verder van het overstapstation Groningen.
Aanwezigheid en bereikbaarheid van dagelijkse voorzieningen belangrijk voor leefomgeving
De leefbaarheid en welvaart van een buurt worden mede bepaald door de aanwezigheid en bereikbaarheid van dagelijkse voorzieningen als supermarkten, basisscholen en huisartsenpraktijken. Het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceert de afstand tot deze en meer voorzieningen voor alle buurten van Nederland. Het geeft een overzicht voor de toegankelijkheid van dagelijkse voorzieningen en de beschikbaarheid van alle voorzieningen voor inwoners van iedere buurt van Nederland. Gemeenten en andere overheden kunnen deze gegevens gebruiken voor het ontwikkelen van beleid.
Relevante informatie
- Afstand tot huisartsenpraktijk, 2015
- Afstand tot voortgezet onderwijs, 2015
- Afstand tot grote supermarkt, 2015
- Afstand tot groen, 2010
- Meer gegevens over de afstanden is te vinden in de databank StatLine van het CBS.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- Afstand tot treinstations, 2010.
- Omschrijving
- Afstand naar verschillende voorzieningen van personen voor gebieden met bewoonde adressen. Voor een aantal voorzieningen wordt ook het aantal voorzieningen binnen een vaste afstand voor personen op bewoonde adressen bepaald.De leefbaarheid en welvaart van een buurt worden mede bepaald door de aanwezigheid en bereikbaarheid van dagelijkse voorzieningen als supermarkten, basisscholen en huisartsenpraktijken. Het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceert de afstand tot deze voorzieningen voor alle buurten van Nederland. Het geeft een overzicht voor de toegankelijkheid van dagelijkse voorzieningen en de beschikbaarheid van alle voorzieningen voor inwoners van iedere buurt van Nederland.Gemeenten en andere overheden kunnen deze gegevens gebruiken voor het ontwikkelen van beleid.
- Verantwoordelijk instituut
- Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
- Berekeningswijze
- De afstand van een bewoond adres tot het dichtstbijzijnde bezoekadres van een voorziening wordt bepaald. Deze afstand wordt per adres berekend over de verharde (auto)weg. Hierbij wordt rekening gehouden met ongelijkvloerse kruisingen, veerponten en éénrichtingsverkeer op Rijks- en Provinciewegen. Alle personen op het bewoonde adres krijgen een berekende afstand tot de dichtstbijzijnde voorziening toegewezen. Bij berekening van de afstand wordt een adres loodrecht op het wegennetwerk geprojecteerd, zodat deze afstand zo klein mogelijk is, en verwaarloosbaar ten opzichte van de berekende afstand over het wegennetwerk. Als afstand wordt de afstand via de weg tussen de twee geprojecteerde adressen op het wegennetwerk gehanteerd.De gemiddelde afstand per gebied tot een voorziening wordt berekend door het gemiddelde te nemen van de berekende afstand voor alle personen die wonen in dat gebied. De dichtstbijzijnde voorziening hoeft daarbij dus niet binnen ditzelfde gebied te liggen.Het gemiddeld aantal voorzieningen binnen een vaste afstand per gebied wordt berekend door het gemiddelde te nemen van de berekende aantallen voorzieningen per persoon, voor alle personen in dat gebied. Hoe meer voorzieningen aanwezig zijn binnen de vaste afstand, hoe meer keuze de inwoners van het gebied voor deze voorziening hebben.
- Basistabel
- Voor het bepalen van de adressen van personen: Gemeentelijke Basis Administratie Personen (GBA). Adressen en locaties: het bestand Adres Coördinaten van Nederland (Kadaster). De verbindingen over de weg, gevormd door het netwerk van verharde (auto)wegen, zijn opgebouwd op basis van het Nationaal Wegen Bestand (Rijkswaterstaat).Nabijheid treinstations, buurtcijfers: Nabijheid voorzieningen; afstand tot locatie, buurtcijfers Nabijheid treinstations, regionaal:Nabijheid voorzieningen; afstand tot locatie, regionaal
- Geografische verdeling
- Nederland, landsdelen, provincies, stadsgewesten, grootstedelijke agglomeraties, gemeenten, wijken en buurten.
- Andere variabelen
- Afstand:De gemiddelde afstand van alle inwoners in een gebied tot de dichtstbijzijnde voorziening, berekend over de weg. De afstand is berekend over verharde, door auto's te gebruiken wegen, dus niet over fiets- en voetpaden. Overtochten met veerboten zijn hierbij inbegrepen. Alleen voor rijks- en provinciale wegen is rekening gehouden met éénrichtingsverkeer en overige inrijverboden.Overstapstation:Treinstation van grote omvang of met belangrijke overstapmogelijkheden. Overstapstations zijn die stations die op de officiële spoorkaart van de Nederlandse Spoorwegen zijn geclassificeerd als "groot overstapstation" of "belangrijk overstapstation".
- Verschijningsfrequentie
- Jaarlijks
- Achtergrondliteratuur
- Zie voor de korte onderzoeksbeschrijving de toelichting van de nabijheidsstatistiek op de website van het CBS.
- Betrouwbaarheidscodering
- A (Integrale enquête).
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2012). Afstand tot treinstations, 2010 (indicator 2092, versie 02, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.