Overheidsuitgaven voor de bestrijding van verkeerslawaai, 1985-2003
U bekijkt op dit moment een archiefversie van een afgesloten indicator. De actuele indicatorversie met de reden voor het afsluiten, kunt u via deze link bekijken.
De overheidsuitgaven voor bestrijding van verkeerslawaai vertonen vanaf 1985 tot 2003 een duidelijk stijgende lijn. De belangrijkste kosten betreffen de aanleg van stil asfalt (ZOAB) en geluidsschermen langs bestaande wegen en de maatregelen ter bestrijding van luchtvaartlawaai. In 2003 zijn de kosten voor afscherming van raillawaai ook aanzienlijk hoger dan het jaar ervoor.
1985 | 1990 | 1995 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | ||
miljoen euro | ||||||||
Wegverkeer | 28 | 45 | 45 | 98 | 108 | 140 | 101 | |
w.o. | afscherming bij bestaande wegen | 22 | 27 | 32 | 56 | 51 | 69 | 40 |
afscherming bij aanleg en | ||||||||
reconstructie van wegen | 6 | 18 | 11 | 13 | 12 | 2 | 8 | |
toepassing stil asfalt | 25 | 43 | 66 | 50 | ||||
Railverkeer | 3 | 4 | 5 | 5 | 6 | 17 | 48 | |
Luchtvaart | 5 | 11 | 21 | 21 | 51 | 106 | 154 | |
Totaal | 37 | 60 | 71 | 124 | 165 | 264 | 303 | |
Bron: CBS. | CBS/MNC/jun06/0416 |
Uitgaven voor verkeerslawaai
Het weg-, rail- en luchtvaartverkeer zijn de belangrijkste bronnen van geluidhinder in Nederland. Het Rijk draagt de belangrijkste kosten ter bestrijding van geluidhinder. Behalve via wet- en regelgeving gebeurt dit door uitgaven voor verschillende typen maatregelen:
- aanpakken van de bron van de geluidhinder, zoals stillere motoren;
- beperking van de overdracht van het geluid, met onder meer geluidsschermen en stil asfalt;
- vermindering van geluid bij de ontvanger, zoals isolatie van woningen.
Uitgaven voor de toepassing van stil asfalt (ZOAB)
De geluidsproductie van motorvoertuigen is door de toepassing van stillere motoren al behoorlijk beperkt, maar over het algemeen worden de wettelijke eisen voor geluidsbelasting nog niet bereikt. Bij hogere snelheden wordt de geluidsproductie namelijk voornamelijk bepaald door het contact van de banden met het wegdek. Een verdere vermindering van de geluidsbelasting is wel te bereiken door op wegen het zogenaamde 'zeer open asfaltbeton' (ZOAB) toe te passen. Dit type asfalt zorgt voor een vermindering van het geluidsniveau en is tevens goed voor de verkeersveiligheid.
Overigens is de hoogte van de subsidies op dit terrein niet exact bekend en wordt geschat d.m.v. een berekening van de meerkosten bij de toepassing van ZOAB.
Uitgaven voor maatregelen ter bestrijding van het luchtverkeerslawaai
In de periode 2001-2003 zijn de uitgaven voor luchtverkeerslawaai sterk gestegen. Dit heeft vooral te maken met een aantal zeer grote projecten op het gebied van geluidsisolatie van woningen rondom Schiphol.
Bronnen
- CBS (2003). Milieumaatregelen verkeer: 1 miljard euro. Webmagazine 12-5-2003. CBS, Voorburg/Heerlen.
- CBS (2006a). StatLine: Milieukosten van het verkeer. CBS, Voorburg/Heerlen.
- CBS (2006b). StatLine: Kosten en financiering van het milieubeheer. CBS, Voorburg/Heerlen.
Relevante informatie
- Meer informatie over de kosten van bestrijding van verkeerslawaai is te vinden op StatLine (CBS).
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Bekijk meer Bekijk minder
Referentie van deze webpagina
CLO (2006). Overheidsuitgaven voor de bestrijding van verkeerslawaai, 1985-2003 (indicator 0416, versie 05, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.