Slaapverstoring door vliegtuiggeluid rond Schiphol, 1990-2005
U bekijkt op dit moment een afgesloten indicator. Deze indicator wordt niet meer bijgewerkt. De reden hiervoor staat hieronder vermeld. De archiefversies van deze indicator (indien aanwezig) zijn nog wel beschikbaar.
Deze indicator is tijdelijk verwijderd, in afwachting van nieuwe berekeningen in 2005.
Ontwikkeling van het aantal personen met slaapverstoring door nachtelijk vliegtuiggeluid rond de luchthaven Schiphol.
In gebied 55x55 km rond Schiphol | Binnen 20 dB(A) nachtcontour | |||
Totale bevolking | Aantal personen slaapverstoring | Totale bevolking | Aantal personen slaapverstoring | |
1990 | 2.640.000 1) | 400.000 | >875.000 1) | >168.000 |
2001 | 2.880.000 2) | 275.000 | 59.400 2) | 11.700 |
2005 | 2.990.000 3) | 320.000 | 162.600 3) | 28.400 |
Bron: RIVM, 2003 | RIVM/MC/juli03/0551 | |||
1) Gebaseerd op het aantal personen per 6-positie postcodegebied (Geomarktprofiel, 1991). 2) Gebaseerd op het Adres Coördinatenbestand (ACN) van het Kadaster en het Geomarktprofielbestand. 3) Totale bevolking uit 2001 aangepast aan de Primos prognose van ABF Research B.V. voor 2005 (http://www.ABFResearch.nl/) |
Slaapverstoring door vliegtuiglawaai Schiphol neemt af
Recent onderzoek door TNO en het RIVM heeft een verband vastgesteld tussen nachtelijk vliegtuiglawaai en slaapverstoring (RIVM/TNO, 2002). Op basis van de resultaten van deze studie is berekend, dat tussen 1990 en 2001 het aantal personen rond Schiphol met slaapverstoring door nachtelijk vliegtuiglawaai is afgenomen van 400.000 tot 275.000. De verwachting is dat tot 2005 een lichte toename in het aantal slaapverstoorden zal optreden. Het aantal personen met slaapverstoring binnen de 20 dB(A) nachtcontour rond Schiphol is veel sterker afgenomen, maar zal naar verwachting ook gaan toenemen in de komende jaren.
Doelstelling slaapverstoring gehaald
De overheid beoogt een forse vermindering in het aantal slaapverstoorden vanaf de ingebruikname van de vijfde baan, ten opzichte van de situatie in 1990. Dit is vastgelegd in de Planologische Kernbeslissing (PKB) Schiphol en Omgeving uit 1994 (V&W/VROM/EZ 1995). Voor deze verbetering is in de PKB een referentiegetal van 39.000 slaapverstoorden binnen de 20 dB(A) nachtcontour opgenomen. Dit komt overeen met een afname van circa 70% van het aantal slaapverstoorden ten opzichte van 1990. Berekeningen van het RIVM hebben aangetoond dat deze doelstelling is gehaald (RIVM, 2003).
Effecten van slaapverstoring
Slaap heeft een lichamelijke en geestelijke herstelfunctie die niet kan worden vervangen door voedsel, drinken of medicijnen. De mate van slaapverstoring in de omgeving van Schiphol is een signaal aan de belanghebbende partijen in de luchtvaart en de politiek over de geluidhinder die de omgeving van Schiphol ervaart.
Bronnen
- RIVM/TNO (2002). Slaapverstoring door vliegtuiggeluid. Rapportnr. 441520019, november 2002.
- V&W/VROM/EZ (1995). PKB Schiphol en omgeving. Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, Ministerie van Economische Zaken, Sdu-DOP, Leiden.
- RIVM (2003). Vergelijking van de schattingen slaapverstoringsonderzoek Schiphol met referentiegetal PKB Schiphol. Rapportnr. 441520020, juni 2003. PDF-file van dit rapport.
Technische toelichting
- Naam van het gegeven
- -
- Omschrijving
- -
- Verantwoordelijk instituut
- -
- Berekeningswijze
- -
- Basistabel
- -
- Geografische verdeling
- -
- Verschijningsfrequentie
- -
- Betrouwbaarheidscodering
- -
Archief van deze indicator
Referentie van deze webpagina
CLO (2003). Slaapverstoring door vliegtuiggeluid rond Schiphol, 1990-2005 (indicator 0447, versie 01, ), www.clo.nl. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Den Haag; PBL Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag; RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Bilthoven; en Wageningen University and Research, Wageningen.